WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu
I PODSTAWY PRAWNE
Wewnątrzszkolny System Oceniania Gimnazjum Publicznego w Warlubiu został zatwierdzony przez Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 8/06/07 z dnia 13.09.2006 r., po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. WSO jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8.09.2006 r., zmieniającego Rozporządzenie MEN z dnia 7.09. 2004 r., Statutem Szkoły, „Podstawą programową” i Szkolnym Programem Wychowania. Zagadnienia, które nie są ujęte w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, a szczególnie dotyczące oceniania zewnątrzszkolnego, regulują w/w rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.
II CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
Celem szkolnego systemu oceniania jest:
1. Ujednolicenie kryteriów, zasad i sposobów oceniania. 2. Informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych. 3. Motywowanie uczniów do systematycznej i samodzielnej pracy celem dalszych postępów w nauce i zachowaniu. 4. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i uzdolnieniach, trudnościach i problemach ucznia. 5. Dostarczanie nauczycielom informacji na temat stanu aktualnie opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności, umożliwiających doskonalenie organizacji i metod pracy.
III ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: - formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych; - bieżące ocenianie - śródroczne klasyfikowanie, mające miejsce raz w roku – pod koniec I semestru nauczania; - ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych; - ustalenie kryteriów i procedury oceniania zachowania; - przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych; - określenie warunków i procedury uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; - ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce;
2. Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych bierze się pod uwagę następujące cechy, umiejętności i postawy ucznia: - znajomość faktów i pojęć, - umiejętność interpretacji, - stosowanie wiadomości w typowych sytuacjach, - stosowanie wiedzy w nowych sytuacjach, - umiejętność pracy w grupie, zespole, - wysiłek i zaangażowanie, wkład pracy, - aktywność w procesie lekcyjnym, - umiejętność planowania pracy własnej, samokontroli i samooceny, - progresja, postęp.
3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, dostosowując je do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
5. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia zamiast oceny w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony/zwolniona.
6. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły, to szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
7. Sposoby i formy oceniania:
A. W czasie cyklu edukacyjnego w gimnazjum obowiązują następujące rodzaje oceniania:
B. W gimnazjum oceną klasyfikacyjną – śródroczną i roczną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz religii jest ocena cyfrowa w skali od 1 do 6: - celujący 6 - bardzo dobry 5 - dobry 4 - dostateczny 3 - dopuszczający 2 - niedostateczny 1
C. Oceny roczne, śródroczne i bieżące z dodatkowych zajęć edukacyjnych, np. z modułów ścieżek edukacyjnych, ujętych w planie nauczania, mogą być wyrażone cyfrowo (wg skali określonej w p. B oraz p. F – w przypadku ocen bieżących). Oceny roczne i śródroczne z zajęć dodatkowych, ujętych w planie nauczania, mogą mieć formę słowną: zaliczył (zaliczyła) lub nie zaliczył (nie zaliczyła). Decyzję w sprawie sposobu oceny osiągnięć uczniów na dodatkowych zajęciach edukacyjnych, ujętych w planie nauczania, podejmuje nauczyciel, określając to w przedmiotowym systemie oceniania, po uzyskaniu pozytywnej opinii uczniów i rodziców oraz akceptacji rady pedagogicznej.
D. Oceny roczne z religii i zajęć dodatkowych nie mają wpływu na promocję ucznia.
E. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
F. W przypadku oceniania bieżącego określona w p. B. skala zostaje rozszerzona o oceny z plusem, za wyjątkiem oceny „ndst +”(1+).
G. Dopuszcza się także inne formy oceniania bieżącego: ocena słowna, opisowa, punktowa lub inne wg uznania nauczyciela, ale pod warunkiem, że formy te będą określone w przedmiotowych systemach oceniania.