http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Statut Szkoły
Artykuł dodany przez: admin (2007-10-10 21:49:53)

szybka nawigacja: Dział II. ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ | Dział III. ORGANIZACJA SZKOŁY | Dział IV. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY |Dział V. UCZNIOWIE | Dział VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Dział I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

Rozdział 1 Przepisy definiujące

§ 1

1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Szkole - należy przez to rozumieć Gimnazjum Publiczne im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu,
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67 , poz. 329 z późn. zm.),
3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły,
4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Szkole,
5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole,
7) organie prowadzącym Szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Warlubie,
8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą - należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Kurator Oświaty w Bydgoszczy.

Rozdział 2 Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole

§ 2

1. Szkoła używa nazwy: Gimnazjum Publiczne im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu.
2. Siedziba Szkoły znajduje się w Warlubiu, przy ul. Szkolnej 20 A.

§ 3

1. Na tablicy urzędowej, pieczęciach i stemplach używana jest nazwa Szkoły w pełnym brzmieniu. .
2. Dopuszczalne jest używanie nazwy Szkoły w skrócie: Gimnazjum Publiczne w Warlubiu oraz w brzmieniu potocznym:
Gimnazjum Bielowskiego.

§ 4

1. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole wynosi 3 lata.
2. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
• klas szkolnych i klasopracowni przedmiotowych,
• 2 pracowni internetowych,
• biblioteki,
• świetlicy,
• stołówki,
• gabinetu dentystycznego,
• sali gimnastycznej i innych pomieszczeń i obiektów sportowych,
• sklepiku szkolnego,
• gabinetu rewalidacji..

§5

1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.

Rozdział 3 Cele i zadania Szkoły

§ 6

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
2. Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby, zainteresowania oraz ich możliwości psychofizyczne.

§ 7

Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowywania i kształcenia dzieci.

§ 8

1. W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły,
2) przygotowuje absolwentów do podjęcia dalszej edukacji,
3) działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez realizację ścieżek edukacyjnych, organizowanie kół zainteresowań , imprez sportowych, olimpiad i konkursów,
4) zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania.
2. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
3. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje, wymagane w odrębnych przepisach.

§ 9

1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
2. W zakresie działalności wychowawczej Szkoła realizuje szkolny program wychowania i profilaktyki, który w szczególności:
1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów,
2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
3) kształtuje postawy patriotyczne, umiłowanie tzw. małej i dużej ojczyzny,
4) sprzyja zachowaniom proekologicznym i prozdrowotnym,
5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
6) wspiera działania zmierzające do integracji Polski z Unią Europejską,
7) szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
8) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska,
9) wdraża do dyscypliny i punktualności,
10) kształtuje wrażliwość na dobro i piękno,
11) uczy samodzielności i odpowiedzialności w procesie podejmowania decyzji,
12) rozwija samorządność uczniowską,
13) upowszechnia znajomość zadań obrony cywilnej,
14) przeciwdziała wszelkim przejawom zła, demoralizacji i patologii społecznej,
15) promuje wychowanie dla wartości – prawdy, mądrości i dobra,
16) tworzy programy tematyczne, np. pracy z Patronem.
3. Program wychowawczy Szkoły – Załącznik nr 1 (Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki), uchwala Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
4. Gimnazjum tworzy własną symbolikę i ceremoniał szkolny, posiada sztandar, logo i motto.

§ 10

1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
b) sprawowaniu indywidualnych form opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.

§ 11

1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury,
3) w okresie przed - i po lekcjach, w trakcie oczekiwania na środek dowozu – wychowawca świetlicy,
4) w czasie nieobecności nauczyciela na lekcji z powodu choroby lub urlopu okolicznościowego – wychowawca świetlicy lub nauczyciel realizujący zastępstwo.
2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

§ 12

Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.

§ 13

Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.

§ 14

1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,
2) współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania uczniów,
3) udzielaniu pomocy w zaopatrzeniu w podręczniki,
4) zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego.
2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

§ 15

1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez cały trzyletni okres nauczania.
3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1) z urzędu,
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału.
5. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 7 dni.
6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.

§ 16

1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2. Nauczyciele w ramach działania rady pedagogicznej tworzą następujące zespoły:
A) przedmiotowe,
B) wychowawcze,
C) stałe lub doraźne zespoły (komisje) problemowo-zadaniowe.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.

§ 17

1. Szkoła prowadzi systematyczną współpracę z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Świeciu.
2. Zadania, o których mowa w p. 1, realizowane są przez wychowawców oraz pedagoga szkolnego.

§ 18

1. Szkoła organizuje w formie zajęć nadobowiązkowych wychowanie do życia seksualnego i rodzinnego.
2. Udział ucznia w zajęciach wymienionych w ust. 1 wymaga zgody rodziców.
3. Udział ucznia w ww zajęciach jest potwierdzany w szkolnej dokumentacji wpisem „uczestniczył (a)”.
4.Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów oraz możliwości organizacyjne Szkoła realizuje następujące zajęcia dodatkowe, określone na dany rok w Arkuszu organizacyjnym:
1) zajęcia edukacyjne na realizację programu nauczania informatyki;
2) zajęcia o charakterze wyrównawczym (j. polski, matematyka),
3) zajęcia przeznaczone na naukę drugiego języka obcego,
4) zajęcia kół zainteresowań i przedmiotowych,
5) zajęcia służące realizacji ścieżek edukacyjnych, w formie modułów edukacyjnych: „Zdrowie i higiena” oraz „Ekologia”.

§ 19

1. Szkoła organizuje zajęcia edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, np. niedowidzących, niedosłyszących, z niepełnosprawnością ruchową czy innymi trwałymi lub okresowymi schorzeniami..
2. Dla uczniów wymienionych w ust.1 planuje się zajęcia edukacyjne w uzgodnieniu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i we współpracy z pedagogiem szkolnym, uwzględniające rodzaj niesprawności i odmienne potrzeby rozwojowe.
3. Uczniowie niepełnosprawni realizują na terenie Szkoły zindywidualizowany tok nauczania, zgodnie z orzeczeniem PPP (o nauczaniu indywidualnym lub kształceniu specjalnym).
4. Na niektórych zajęciach, zwłaszcza przedmiotów o charakterze artystycznym, uczniowie niepełnosprawni przebywają w zespołach klasowych, o ile nie ma przeciwwskazań lekarskich.
5. Integracja uczniów niepełnosprawnych z pozostałymi uczniami odbywa się w tzw. życiu codziennym Szkoły, np. w czasie przerw, zajęć opiekuńczo-wychowawczych, imprez szkolnych itp.

Rozdział 4 Zasady systemu oceniania

§ 20

1. Całokształt zagadnień związanych z ocenianiem wewnątrzszkolnym, klasyfikowaniem i promowaniem uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, reguluje szczegółowo Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) – Załącznik nr .2...
2. WSO uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
3. WSO podlega okresowej ewaluacji i modyfikacji w miarę potrzeb (po uzyskaniu opinii organów przedstawicielskich uczniów i rodziców).

§ 21

1. Podstawowym założeniem WSO jest przyjęcie wychowawczej i motywującej funkcji oceny.
2. WSO określa w szczególności:
a) cele systemu oceniania,
b) zasady systemu oceniania, a zwłaszcza:
‾ zakres i rodzaje oceniania (wymagania edukacyjne, bieżące, śródroczne i roczne klasyfikowanie, egzaminy klasyfikacyjne, egzaminy poprawkowe)
‾ cele oceniania w Szkole
‾ ustaloną hierarchię wartości, priorytety, rodzaje ocenianych aktywności i umiejętności ucznia
‾ sposoby i formy oceniania
‾ ogólne kryteria ocen
‾ częstotliwość oceniania
‾ planowanie oceniania
‾ kryteria ustalania oceny z zachowania.
‾ sposób (terminy, formy) informowania rodziców (opiekunów) o ocenie ucznia.
‾ sposób dokumentowania ocen.
‾ informacje o klasyfikacji semestralnej i końcowej, w tym o warunkach przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych.
‾ informacje o warunkach promowania, w tym przeprowadzania egzaminu poprawkowego i udzieleniu promocji uczniowi, który nie zdał egzaminu poprawkowego,
‾ Informacje o możliwości odwołania się od oceny oraz warunkach jej poprawy.

§ 22

Zgodnie z WSO w Szkole przyjmuje się następującą skalę ocen globalnych, tj. semestralnych i rocznych:
- celujący - 6,
- bardzo dobry - 5;
- dobry - 4,
- dostateczny - 3,
- dopuszczający - 2,
- niedostateczny - 1.

§ 23

W przypadku ocen bieżących przyjmuje się skalę i nazewnictwo ocen wymienione w § 22, rozszerzone o plusy , za wyjątkiem oceny „1+”.

§ 24

1. Ocenę z zachowania ustala się wg następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
- naganne.
2. W czasie wystawiania ocen z zachowania przyjmuje się kryteria i procedury określone w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.

§ 25

1. Dopuszcza się możliwość wprowadzenia na stałe lub okresowo systemu punktowego, jako narzędzia pomocniczego w ocenianiu wewnątrzszkolnym.
2. System punktowy na zajęciach lekcyjnych musi być szczegółowo określony w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO), musi być zgodny z WSO i po uzyskaniu opinii zespołu przedmiotowego może być dopuszczony do wdrożenia przez Dyrektora.
3. System punktowy oceny zachowania, po uzyskaniu pozytywnej opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców, może być przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej. Szczegółowe kryteria i procedury systemu punktowego muszą być określone w WSO.

Rozdział 5 Zasady i formy współdziałania Szkoły z rodzicami

§ 26

1. Wspierając wychowawczą rolę rodziny Gimnazjum współdziała z rodzicami (opiekunami) ucznia.
2. Szczegółowe cele, zakres i formy współpracy Szkoły z rodzicami określa plan współdziałania ze środowiskiem.

§27

Szkoła utrzymuje, za pośrednictwem wychowawców klas, stały kontakt z rodzicami (opiekunami) uczniów, w celu:
a) poznania potrzeb rozwojowych i ustalenia możliwości edukacyjnych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w działaniach wychowawczo-opiekuńczych i profilaktycznych;
c) organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia,
d) otrzymywania od rodziców pomocy w szkolnym wychowaniu ich dzieci,
e) włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły.

§ 28

1. Realizując zadania wymienione w § 26 wychowawca w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów na tzw. wywiadówkach, organizowanych nie rzadziej niż dwa razy w semestrze.
2. O terminie spotkań, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor, na wniosek wychowawcy.
3. Informację o wywiadówce (zebraniu rodziców) przekazuje się zainteresowanym co najmniej na tydzień przed planowanym terminem jej odbycia.
4. W wywiadówkach (zebraniach ogólnych lub klasowych) mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będący wychowawcami.

§ 29

1. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą w dniu zebrań ogólnych i klasowych kontaktować się z dyrektorem i wszystkimi nauczycielami Szkoły.
2. Szkoła organizuje dla rodziców tzw. dni otwarte w miesiącach, w których nie przewiduje się wywiadówki. W czasie dnia otwartego rodzic (prawny opiekun) może kontaktować się z dyrektorem, wychowawcami i innymi nauczycielami.

§ 30

W czasie wizyty w Szkole z własnej inicjatywy rodzice (opiekunowie) mają prawo do uzyskiwania wyczerpującej informacji na temat postępów w nauce i zachowania ich dziecka w trakcie indywidualnej rozmowy z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami.

Dział II. ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ

Rozdział 1 Zagadnienia podstawowe

§ 31

Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.

§ 32

W Szkole działają organy samorządu uczniowskiego: Rada Uczniów i Komisja Rewizyjna oraz organy reprezentacji rodziców: Rada Rodziców i Komisja Rewizyjna.

§ 33

1. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, organu kolegialnego rodziców i organu kolegialnego Samorządu Uczniowskiego, jeżeli uchwała jest niezgodna z przepisami prawa i wyznacza termin na wyeliminowanie stwierdzonych uchybień.
2. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ust. 1 ustawy - także organ prowadzący Szkołę.
3. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.

§ 34

Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Szkole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do komisji statutowej.

Rozdział 2 Dyrektor Szkoły

§ 35

1. Gimnazjum kieruje Dyrektor, we współdziałaniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
2. Na okres swej nieobecności Dyrektor może przekazać na piśmie jednemu z nauczycieli zastępstwo w zakresie podejmowania bieżących decyzji związanych z organizacją bezpiecznych warunków pracy.
3. W przypadku braku pisemnego upoważnienia wszelkie decyzje – po konsultacji ustnej lub telefonicznej z Dyrektorem lub w razie braku takiej możliwości samodzielnie – podejmuje przewodniczący zespołu doradczo-wychowawczego.

§ 36

1. Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy Szkoły.
2. Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
3. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności:
1) w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Szkoły:
a) przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
b) podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów,
c) występowanie do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
d) wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej o skreśleniu z listy uczniów,
e) sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach, w tym systematyczne hospitowanie lekcji i innych zajęć edukacyjnych, prowadzenie dokumentacji hospitacji oraz prowadzenie wewnętrznego mierzenia jakości w wybranych obszarach pracy,
f) realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
g) realizowanie zadań związanych z wdrażaniem procedur awansu zawodowego, w tym monitorowanie nauczycieli na ścieżce awansu, ocena ich dorobku oraz organizacja pracy komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli stażystów;
h) podejmowanie decyzji w sprawie realizowania przez ucznia indywidualnego programu lub toku nauki,
i) wyznaczenie nauczyciela opiekującego się uczniem realizującym indywidualny program lub tok nauki,
j) wyrażanie zgody na podjęcie na terenie Szkoły działalności różnych organizacji i stowarzyszeń,
k)dopuszczenie do realizacji szkolnego zestawu programów nauczania,
l) podejmowanie decyzji o zawieszeniu zajęć edukacyjnych po uprzednim zawiadomieniu organu prowadzącego Szkołę, jeżeli temperatura w salach lekcyjnych nie spełnia wymogów określonym w przepisach normatywnych bhp, tj. nie przekracza 15 stopni,
m) podejmowanie decyzji w sprawie zawieszenia zajęć za zgodą organu prowadzącego Szkołę:
- jeśli temperatura zewnętrzna , mierzona o godz. 21 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć, wynosi poniżej minus 15 stopni,
- w razie wystąpienia klęsk żywiołowych, takich jak: powódź, pożar, epidemia, huragan czy inne zdarzenia zagrażające zdrowiu uczniów i pracowników Szkoły;
2) w zakresie spraw organizacyjnych:
a) przygotowywanie planów pracy Szkoły i programów rozwoju,
b) opracowanie arkusza organizacji Szkoły,
c) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,
d) przydzielanie nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowo płatnych;
e) powołanie - na wniosek organów Szkoły - rady szkoły I kadencji;
3) w zakresie spraw finansowych:
a) opracowywanie planu finansowego Szkoły,
b) przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej (i Radzie Szkoły),
c) realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,
4) w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
a) sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno - gospodarczą Szkoły,
b) organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
c) organizowanie i nadzorowanie pracy kancelarii Szkoły,
d) nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
e) organizowanie przeglądu technicznego obiektów szkolnych oraz prac konserwacyjno - remontowych,
f) organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,
5) w zakresie spraw porządkowych, bhp i ochrony ppoż.:
a) zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz właściwej ochrony przeciwpożarowej,
b) egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole porządku oraz dbałości o czystość i estetykę Szkoły,
c) wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.

§ 37

1. Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor w szczególności:
1) decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
2) decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły,
3) decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły,
4) określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
5) współdziała z zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
a) zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły,
b) ustala:
- zasady i kryteria oceny wyników pracy nauczyciela,
- regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Szkoły,
- regulamin zakładowego fundusz świadczeń socjalnych,
c) ustala plan urlopów pracowników Szkoły nie będących nauczycielami,
6) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.

§ 38

Dyrektor jest przedstawicielem Szkoły na zewnątrz.

§ 39

1. Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
2. Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.

§ 40

1. W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.
2. Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
1) przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły,
2) składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Szkoły oraz wykonania uchwał i wniosków Rady Pedagogicznej,
3) udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej Szkoły.

Rozdział 3 Rada Pedagogiczna

§ 41

W Szkole działa Rada Pedagogiczna.

§ 42

1. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą - z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor.
4. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin działalności Rady Pedagogicznej
(Załącznik nr 3), uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:
1) sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,
2) wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,
3) kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
4) zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Szkoły.

§ 43

1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
2) zatwierdzanie planów pracy Szkoły, po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Radę Uczniów,
3) uchwalenie szkolnego zestawu programów nauczania,
4) uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania i promowania ucznia, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,
5) wyznaczanie egzaminu klasyfikacyjnego uczniowi nieklasyfikowanemu,
6) warunkowe promowanie ucznia,
7) ustalanie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców - szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,
8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole,
9) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
10) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
11) uchwalanie i nowelizowanie regulaminu swojej działalności,
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę,
2) przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
3) powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływanie z tych stanowisk,
4) organizację pracy Szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) projekt planu finansowego Szkoły,
6) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
7) propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
8) podjęcie w Szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 56 ustawy,
9) indywidualny program lub tok nauki,
10) wyznaczanie nauczyciela opiekującego się uczniem realizującym indywidualny program lub tok nauki,
11) sprawowanie nadzoru przez Dyrektora.
3. Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.
4. Rada Pedagogiczna ponadto:
1) może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Szkole,
2) deleguje swoich przedstawicieli do pracach w innych organach,
3) ma prawo wymagać od Dyrektora realizacji uchwał podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
4) wnioskuje w sprawie powstania rady szkoły I kadencji.

§ 44

1. Rada Pedagogiczna wykonuje także zadania rady szkoły - do czasu jej utworzenia w Szkole, sformułowane w przepisach prawa szkolnego.
2. W ramach realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Rada Pedagogiczna w szczególności:
1) uchwala i nowelizuje Statut,
2) występuje z odwołaniem od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchylenia Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 ustawy),
3) opiniuje i wnioskuje w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i zajęć nadobowiązkowych,
4) wnioskuje o dokonanie oceny pracy Dyrektora,
5) wnioskuje do organu nadzoru pedagogicznego o dokonanie oceny działalności Szkoły,
3. W przypadkach niżej wymienionych Rada Pedagogiczna, wykonując zadania nieutworzonej rady szkoły, zobowiązana jest do zasięgnięcia opinii przedstawicieli rodziców i uczniów:
1) przed uchwaleniem lub znowelizowaniem Statutu,
2) przed podjęciem decyzji związanej z obsadą stanowiska Dyrektora i innych stanowisk kierowniczych w Szkole.

Rozdział 4 Rada Rodziców

§ 45

1. W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację ogółu rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.
3. Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach - z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do Rady Szkoły, określa Regulamin działalności Rady Rodziców – Załącznik nr 4.
4. Regulamin, o którym mowa w ust. 3, uchwalany przez Radę Rodziców, nie może być sprzeczny ze Statutem.
5. Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
6. Organami Rady Rodziców są: Prezydium Rady Rodziców, Przewodniczący Rady Rodziców i Komisja Rewizyjna.

§ 46

1. Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:
1) w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,
2) w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.
2. Zwołanie zgromadzenia ogółu rodziców polega na zawiadomieniu rodziców o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie zgromadzenia, w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole. W razie gdy zgromadzenie zwołuje organ Rady Rodziców, odrębnie zawiadamia o tym Dyrektora.
3. Drugi termin zgromadzenia ogółu rodziców może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.

§ 47

1. Zgromadzenie ogółu rodziców prowadzi organ zwołujący.
2. Z głosem doradczym w zgromadzeniu ogółu rodziców mogą wziąć udział:
1) Dyrektor lub wyznaczony przez niego Wicedyrektor,
2) osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Rodziców,
3) osoby dopuszczone do udziału przez zgromadzenie.
3. Obrady zgromadzenia ogółu rodziców są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3) listę rodziców uczestniczących w zgromadzeniu oraz listę innych uczestników zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.

§ 48

1. Uchwały zgromadzenia ogółu rodziców podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym (przez podniesienie ręki), w obecności co najmniej (quorum):
1) połowy rodziców - w pierwszym terminie zgromadzenia,
2) jednej piątej rodziców - w drugim terminie zgromadzenia.
2. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się" są pomijane.
3. Jeżeli ogół rodziców stanowi liczbę nieparzystą, quorum o jakim mowa w ust. 1 pkt 1, oznacza udział rodziców w zgromadzeniu w liczbie minimum równej pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu rodziców.

§ 49

Rada Rodziców może występować do innych organów Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności:
1) w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2) w sprawach określonych w Statucie i Regulaminie działalności Rady Rodziców.

§ 50

1. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Szkoły (Fundusz Rady Rodziców).
2. Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
3. W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.

Rozdział 5 Samorząd Uczniowski

§ 51

Wszyscy uczniowie Szkoły, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski.

§ 52

1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.
2. Organami Samorządu Uczniowskiego są:
1) Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
2) Prezydium Rady Uczniów,
3) Rada Uczniów.
4) Komisja Rewizyjna.
3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego na zewnątrz, w szczególności wobec organów Szkoły.

§ 53

1. Szczegółowe zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego (Załącznik nr 5), uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
2. Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem.

§ 54

1. Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje:
1) w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego – Dyrektor,
2) celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.
2. Zwołanie Zgromadzenia ogółu uczniów polega na zawiadomieniu uczniów o celu, miejscu oraz pierwszym i ewentualnym drugim terminie Zgromadzenia, w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole.
3. Drugi termin Zgromadzenia ogółu uczniów może zostać wyznaczony w tym samym dniu na wypadek braku quorum w pierwszym terminie.
4. Zgromadzenie ogółu uczniów prowadzi organ zwołujący.
5. Obrady Zgromadzenia ogółu uczniów są utrwalane w formie protokołu, zawierającego co najmniej:
1) termin i miejsce Zgromadzenia,
2) stwierdzenie prawomocności Zgromadzenia (quorum), a także braku prawomocności w pierwszym terminie, jeśli taka sytuacja miała miejsce,
3) listę uczniów uczestniczących w Zgromadzeniu oraz listę innych uczestników Zgromadzenia,
4) przyjęty porządek obrad,
5) treść podjętych uchwał,
6) podpisy prowadzącego i protokolanta.
6. Uchwały Zgromadzenia ogółu uczniów w sprawie regulaminu Samorządu Uczniowskiego podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu tajnym, przy udziale w głosowaniu co najmniej (quorum):
1) połowy uczniów - w pierwszym terminie Zgromadzenia,
2) jednej piątej uczniów - w drugim terminie Zgromadzenia.
7. Zwykła większość głosów jest to taka liczba głosów "za", która przewyższa o co najmniej jeden głos liczbę głosów "przeciw". Głosy "wstrzymujące się" są pomijane.
8. Jeżeli ogół uczniów stanowi liczbę nieparzystą, quorum o jakim mowa w ust. 6 pkt 1, oznacza liczbę minimum równą pierwszej liczbie całkowitej po 1/2 ogółu uczniów.
9. Głosowanie przeprowadza trzyosobowa komisja skrutacyjna, składająca się z osób wybranych w głosowaniu jawnym spośród uczestników Zgromadzenia uprawnionych do głosowania; członkowie komisji powołują spośród siebie przewodniczącego.

§ 55

1. Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować regulamin Samorządu Uczniowskiego w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych oddziałach.
2. Przepis ten stosuje się odpowiednio i z uwzględnieniem następujących modyfikacji w przypadku uchwalania pierwszego regulaminu:
1) zebrania odbywają się wyłącznie w jednym terminie, bez względu na frekwencję,
2) zwołującym i prowadzącym zebranie jest wychowawca,
3) zbiorcze wyniki głosowania ustala Dyrektor, na podstawie, sporządzanych przez komisje skrutacyjne, protokołów głosowań cząstkowych.

§ 56

Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem, normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego.

§ 57

Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.

§ 58

1. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących takich podstawowych praw uczniów, jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami edukacyjnymi,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
2. Samorząd Uczniowski ponadto:
1) może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły ,
2) wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów,
3) wydaje opinię w sprawie zmian w wewnątrzszkolnym prawie oświatowym (np. nowelizacji Statutu, regulaminów szkolnych),
4) może wyrazić opinię w sprawie pracy nauczyciela,
5) może wyrazić opinię w sprawie opracowanych innowacji pedagogicznych – programów autorskich, eksperymentów, projektów edukacyjnych,
6) występuje w sprawach określonych w Statucie.

Rozdział 6

Zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi

§ 59

Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:
1. Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi szkoły.
2. Każdy organ szkoły, po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
3. Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
4. Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących podaje się do ogólnej wiadomości w szkole w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora szkoły w zbiorze pt.: Uchwały organów szkoły.

§ 60

1. Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga Komisja statutowa, w skład której wchodzi jeden przedstawiciel każdego organu. Organy kolegialne wybierają swego przedstawiciela do Komisji.
2. Dyrektor, jako organ o charakterze jednoosobowym, wyznacza swego przedstawiciela - innego nauczyciela na stanowisku kierowniczym albo – jeśli w szkole nie utworzono innych stanowisk kierowniczych – dowolnego nauczyciela.
3. Komisja jest powoływana na trzy lata.
4. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego.

§ 61

1. Komisja statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków. Jej rozstrzygnięcia są ostateczne.
2. Sprawy pod obrady Komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono.
3. Organ, którego winę Komisja ustaliła, musi naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez Komisję.
4. Rozstrzygnięcie Komisji statutowej podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.

Dział III. ORGANIZACJA SZKOŁY

Rozdział 1 Planowanie działalności Szkoły

§ 62

1. Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego przedmiotu jest cykl edukacyjny – 3 lata.
2. Nauczyciel ma prawo elastycznie realizować program nauczania w zależności od możliwości uczniów.
3. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.

§ 63

Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1) plan pracy Szkoły,
2) arkusz organizacji Szkoły,
3) tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych.

§ 64

1. Plan pracy Szkoły określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktycznej, wychowawczo-opiekuńczej i organizacyjnej.
2. Plan pracy Szkoły przygotowuje Dyrektor, a zatwierdza - po uprzednim zaopiniowaniu przez organy Szkoły - Rada Pedagogiczna.

§ 65

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Szkoły, opracowywany przez Dyrektora najpóźniej do dnia 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Szkoły. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę do dnia 30 maja każdego roku.
2. W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych, finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę, organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, imienny przydział tygodniowy zajęć edukacyjnych.

§ 66

Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 67

Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.

Rozdział 2 Formy prowadzenia działalności dydaktyczno – wychowawczej

§ 68

1. Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze, prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie 30 – 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
4. W czasie trwania zajęć dydaktycznych organizuje się przerwy międzylekcyjne - dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę - piętnastominutową. Dopuszcza się wprowadzenie – ze względów na organizację odwozów – przerwy pięciominutowej po 6 i 7 lekcji.

§ 69

1. Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna w zasadzie wynosić od 20 do 30 uczniów.
3. Dyrektor corocznie decyduje o tym, na jakich zajęciach - ze względu na konieczność stworzenia odpowiednich, bezpiecznych warunków nauki i pracy - dojdzie do podziału oddziałów na grupy.
4. Oddział należy dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki, jeśli liczy powyżej 24 uczniów
5.Odział należy dzielić na grupy na zajęciach ćwiczeniowych i laboratoryjnych, jeżeli liczy ponad 30 uczniów.
6. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 4 i 5, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Szkołę.
7. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach 12 – 26 uczniów.
8. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego, liczba uczniów w oddziale, określona w p. 2, może być inna.

§ 70

1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych.
3. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych, finansowanych z budżetu Szkoły, nie może być niższa niż 10 uczniów.

Rozdział 3 Świetlica szkolna

§ 71

1. Pozalekcyjną formą wychowawczo - opiekuńczej działalności Szkoły jest świetlica.
2. Ze świetlicy mogą korzystać uczniowie klas 1-3, którzy ze względu na czas pracy swoich rodziców lub dojazd do Szkoły względów muszą dłużej przebywać w Szkole, a także inni uczniowie za zgodą Kierownika świetlicy.

§ 72

Do zadań świetlicy należy w szczególności:
1) opieka nad uczniami,
2) rozwijanie ich uzdolnień i zainteresowań,
3) wspieranie wychowawców klas w realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych,
4) wspomaganie działalności Samorządu Uczniowskiego.

§ 73

1. Zajęcia w świetlicy prowadzone są w grupach wychowawczych, których liczebność nie powinna przekraczać 25 uczniów.
2. Świetlica jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych, od godz. 7.00 do 14.20, a w uzasadnionych przypadkach (opieka nad uczniami oczekującymi na odwóz) – do 15.10.

§ 74

1. Świetlicą kieruje kierownik świetlicy lub wyznaczony przez Dyrektora wychowawca.
2. Zajęcia prowadzone w świetlicy realizuje się zgodnie z rocznym planem pracy Szkoły.

§ 75

Szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy określa Regulamin świetlicy.

Rozdział 4 Biblioteka szkolna

§ 76

1. Z biblioteki gimnazjalnej mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.
2. Status użytkownika Biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
3. Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.

§ 77

1. Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych.
2. Godziny pracy Biblioteki ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć w szczególności w sposób umożliwiający dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
3. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki określa Regulamin biblioteki.

§ 78

1. Do obowiązków bibliotekarza należy w szczególności:
A. rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych młodzieży, kształtowanie i pogłębianie jej kultury literackiej poprzez indywidualne rozmowy, udzielanie porad, informacji bibliotecznych, doradztwo w sprawach czytelnictwa - doboru lektury, propagowanie nowości wydawniczych i bibliotecznych, organizowanie konkursów czytelniczych,
B. wdrażanie młodzieży do korzystania z różnych źródeł informacji poprzez przeprowadzanie lekcji z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego, organizowanie wycieczek do bibliotek naukowych ,
C. pomaganie uczniom w uczeniu się i samokształceniu poprzez ukierunkowanie samodzielnej pracy w czytelni, przygotowanie bibliograficznych zestawów tematycznych oraz pomoc w doborze literatury popularnonaukowej,
D. współpraca z nauczycielami, udzielanie im pomocy w doskonaleniu zawodowym i dokształcaniu się, popularyzowanie pozycji z zakresu oświaty i wychowania, dydaktyki i metodyki danego przedmiotu, zaprenumerowanie i przekazywanie nauczycielom czasopism metodycznych, informowanie wychowawców o czytelnictwie uczniów,
E. troska o stan merytoryczny i techniczny księgozbioru - gromadzenie, opracowywanie, konserwacja i selekcja zbiorów,
F. poszerzenie zbiorów bibliotecznych o nieksiążkowe nośniki informacji (videoteka, taśmoteka, płytoteka) i zapewnianie możliwości wykorzystania ich w czytelni,
G. modernizacja warsztatu informacyjnego przez zastosowanie elektronicznych nośników informacji (komputer, Internet),
H. prowadzenie sprawozdawczości bibliotecznej: dziennej i okresowej statystyki wypożyczeń, dokumentacji udzielonych porad,
I. współpraca z gminną biblioteką w Warlubiu.

Rozdział 5 Stołówka szkolna

§ 79

1. Ze stołówki szkolnej Publicznej Szkoły Podstawowej w Warlubiu mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i pozostali pracownicy Gimnazjum.
2. Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej ustala Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Warlubiu.

Dział IV. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

Rozdział 1 Zagadnienia podstawowe

§ 80

1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.

§ 81

Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

Rozdział 2 Zakres zadań nauczycieli

§ 82

1. Nauczyciel dba o dobre imię Szkoły, identyfikuje się z jej celami i zadaniami oraz przyczynia się do jej ustawicznego rozwoju.
2. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także o szanowanie godności osobistej ucznia.
3. Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.

§ 83

1. Nauczyciel prowadzi działalność dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Każdy nauczyciel jest odpowiedzialny za realizację treści wychowawczych w swoim przedmiocie (zajęciach edukacyjnych).
3. Nauczyciel uczestniczy w planowaniu, realizacji, ewaluacji i nowelizacji szkolnego programu wychowania i profilaktyki.
4. W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
1) sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
2) zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:
a) realizację obowiązujących programów nauczania, przyjętych w szkolnym zestawie programów nauczania,
b) realizację ścieżek edukacyjnych,
c) stosowanie właściwych metod, technik i form nauczania,
d) systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
e) pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzenie zajęć,
f) właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej,
g) pisemne planowanie pracy w ciągu 3 letniego cyklu kształcenia i okresowej ( rocznej, semestralnej),
h) pisemne planowanie pracy na każde zajęcia edukacyjne – przez nauczycieli rozpoczynających pracę i będących przed pierwszą oceną pracy;
3) dba o rozwój bazy dydaktycznej (sprzęt szkolny, środki i pomoce dydaktyczne),
4) wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
5) udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
6) wzmacnia u uczniów pożądane społecznie postawy i zachowania.

5. Nauczyciele czynnie uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
6.Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej, na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 ustawy.

§ 84

Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także unowocześnianie własnego warsztatu pracy, doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez:
1) pracę własną,
2) udział w pracach zespołów nauczycielskich (przedmiotowych, metodycznych, wychowawczych, egzaminacyjnych),
3) korzystanie z pozaszkolnych form doskonalenia pracy (studia podyplomowe, kursy, warsztaty, szkolenia),
4) uczestniczenie w innowacjach i eksperymentach pedagogicznych.

§ 85

Zasady i tryb sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.

§ 86

1. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje, powołany przez Dyrektora, przewodniczący zespołu.
3. Zespół przedmiotowy pracuje według planu sporządzonego na dany rok szkolny, zgodnie z ustaleniami planu pracy Szkoły.
4. Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania i integrowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także podejmowanie działań w sprawie wyboru, ewaluacji i modyfikacji programów nauczania,
2) planowanie i realizacja ścieżek edukacyjnych,
3) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
4) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5) współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
6) inicjowanie i opiniowanie przygotowywanych w szkole programów autorskich, innowacji i eksperymentów pedagogicznych, innowacji,
7) podejmowanie działań w kierunku diagnozowania i poprawy efektów kształcenia, dokonywanie analizy wyników egzaminów zewnętrznych i testów kompetencji.

Rozdział 3 Zakres zadań wychowawcy

§ 87

1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, który pełni swoje obowiązki w ciągu całego 3-letniego cyklu edukacyjnego.
2. Do szczegółowych zadań wychowawcy należy:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
3. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a) planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
3) zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
4) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale) uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
5) utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami (opiekunami) ucznia,
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

§ 88

1. Wychowawcy oddziałów równoległych tworzą zespół wychowawczy (np. grupę wiekową klas I, klas II i klas III).
2. Pracą zespołu wychowawczego kieruje, powołany przez Dyrektora, opiekun zespołu.
3. Działalnością grup wiekowych (zespołów wychowawczych) koordynuje zespół doradczo-wychowawczy, którym kieruje przewodniczący, powołany na wniosek zespołu przez Dyrektora.
4. W pracach zespołu wychowawczego mogą uczestniczyć także inni nauczyciele, a w szczególności: Dyrektor, pedagog, wychowawca świetlicy, bibliotekarz, opiekun samorządu, opiekun organizacji społecznej, a także inne osoby zapraszane z zewnątrz.

§ 89

1. Szkoła dla efektywniejszej realizacji zadań opiekuńczych, profilaktycznych i wychowawczych zatrudnia pedagoga .
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności :
A. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych.
B. Udzielanie pomocy wychowawcom w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowania przyczyn niepowodzeń szkolnych .
C. Określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom, w tym uczniom wybitnie uzdolnionym .
D. Udzielanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny program lub tok nauki.
E. Organizowanie i koordynowanie prac związanych z orientacją zawodową i dalszym kształceniem uczniów.
F. Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,
G. Zwracanie uwagi na przestrzeganie przez szkołę postanowień Konwencji o Prawach Dziecka,
H. Ścisła współpraca z policją, sądem rodzinnym, kuratorami sądowymi, poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz placówkami systemu opieki społecznej.

Dział V. UCZNIOWIE

Rozdział 1 Zasady rekrutacji uczniów

§ 90

1. O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje Dyrektor.
2. Do Gimnazjum przyjmuje się:
1) z urzędu - dzieci zamieszkałe w obwodzie Szkoły, będące absolwentami 6 letniej szkoły podstawowej,
2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) - dzieci zamieszkałe poza obwodem Szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
3. W przypadku większej liczby kandydatów spoza obwodu Gimnazjum listę przyjętych ustala się na podstawie następujących kryteriów:
a) średnia ocen na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej,
b) ocena z zachowania,
c) inne osiągnięcia ucznia.
4. Uczeń ubiegający się o przyjęcie do Gimnazjum (zarówno przyjmowany z urzędu, jak i na prośbę rodziców lub opiekunów) powinien napisać podanie do szkoły (zgodnie z ustalonym wzorem) oraz przedłożyć w sekretariacie Szkoły świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wynikach sprawdzianu.

Rozdział 2 Prawa i obowiązki ucznia

§ 91

1. Uczeń ma w szczególności prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
3) korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
4) korzystania ze szkolnej opieki medycznej oraz zbiorowego ubezpieczenia,
5) korzystania za szkolnej stołówki,
6) opieki w czasie zorganizowanego dowożenia do Szkoły i odwozu do domu,
7) korzystania ze szkolnej świetlicy w okresie oczekiwania na odwóz oraz przed lekcjami po dowozie,
8) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
9) swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
10) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach edukacyjnych, a także w czasie zajęć pozaszkolnych,
11) udziału w organizowanych obozach, wycieczkach, imprezach kulturalno-oświatowych i rekreacyjno-sportowych,
12) reprezentowania Szkoły w różnego rodzaju imprezach pozaszkolnych, po uzyskaniu zgody wychowawcy,
13) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
14) powiadamiania przez nauczycieli z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych prac klasowych (testów),
15) przestrzegania przez nauczycieli zasady, że w ciągu dnia może się odbyć tylko jedna praca klasowa, a w tygodniu – najwyżej trzy,
16) uzyskania w ciągu 2 tygodni oceny z pracy pisemnej,
17) jednego dnia w miesiącu, którego data ustalona jest przez Samorząd dla całej społeczności uczniowskiej, bez ocen niedostatecznych,
18) wylosowania tzw. szczęśliwego numeru, który zwalnia w danym dniu od odpowiedzi na ocenę,
19) wykorzystania przerw śródlekcyjnych na spożycie posiłku i wypoczynek,
20) pomocy w przypadku trudności w nauce,
21) korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
22) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, środków audiowizualnych, księgozbioru biblioteki,
23) wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w
Szkole.
24) wnoszenia do Dyrektora skarg w przypadku naruszenia praw ucznia, w szczególności praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka, za pośrednictwem pedagoga, wychowawcy lub organu Samorządu Uczniowskiego.

§ 92

1. Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
1) przestrzegania obowiązujących w Szkole przepisów, postanowień statutu i regulaminów wewnętrznych,
2) przestrzegania przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej, obowiązujących w czasie zajęć edukacyjnych, zarówno na terenie Szkoły, jak i w czasie zajęć organizowanych poza Szkołą,
3) podporządkowywania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli,
4) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu Szkoły,
5) usprawiedliwienia przez rodziców (opiekunów) nieobecności na zajęciach edukacyjnych w terminie nie przekraczającym 1 tydzień od momentu powrotu do Szkoły,
6) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
7) dbania o własne życie i zdrowie, utrzymywania higieny osobistej,
8) przestrzegania zakazu palenia tytoniu, picia alkoholu, używania środków odurzających i narkotyków,
9) dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole; w przypadku zniszczenia mienia Szkoły uczeń (rodzic/ opiekun ucznia) jest zobowiązany do naprawienia szkód na koszt własny,
10) dbałości o estetyczny wygląd i schludny ubiór; w czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój odświętny w kolorach ciemno-białych.
11) zmiany obuwia zimowego oraz pozostawiania odzieży wierzchniej w szatni,
12) pozostawania w czasie przerw na terenie Szkoły;



Rozdział 3 Nagrody i kary

§ 93

1. Ucznia można nagrodzić za:
1) wybitne osiągnięcia w nauce,
2) zaangażowanie w różnorodną działalność na rzecz szkoły,
3) osiągnięcia związane z działalnością pozalekcyjną szkoły,
4) wzorową frekwencję,
5) godną postawę.
2. Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:
1) pochwała wychowawcy wobec całej klasy,
2) pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły,
3) list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców,
4) dyplom uznania od Dyrektora lub Rady Pedagogicznej,
5) nagroda rzeczowa,
6) świadectwo z paskiem,
7) stypendium motywacyjne – zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. Wychowawca lub Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.
4. Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.
5. Z wnioskiem


adres tego artykułu: /articles.php?id=81