1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: 1) Szkole - należy przez to rozumieć Gimnazjum Publiczne im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu, 2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67 , poz. 329 z późn. zm.), 3) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Szkoły, 4) Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Szkole, 5) uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów, 6) wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole, 7) organie prowadzącym Szkołę - należy przez to rozumieć Gminę Warlubie, 8) organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą - należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. 2. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Kurator Oświaty w Bydgoszczy.
Rozdział 2 Nazwa Szkoły i inne informacje o Szkole
§ 2
1. Szkoła używa nazwy: Gimnazjum Publiczne im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu. 2. Siedziba Szkoły znajduje się w Warlubiu, przy ul. Szkolnej 20 A.
§ 3
1. Na tablicy urzędowej, pieczęciach i stemplach używana jest nazwa Szkoły w pełnym brzmieniu. . 2. Dopuszczalne jest używanie nazwy Szkoły w skrócie: Gimnazjum Publiczne w Warlubiu oraz w brzmieniu potocznym: Gimnazjum Bielowskiego.
§ 4
1. Czas trwania cyklu kształcenia w Szkole wynosi 3 lata. 2. Szkoła zapewnia możliwość korzystania z: • klas szkolnych i klasopracowni przedmiotowych, • 2 pracowni internetowych, • biblioteki, • świetlicy, • stołówki, • gabinetu dentystycznego, • sali gimnastycznej i innych pomieszczeń i obiektów sportowych, • sklepiku szkolnego, • gabinetu rewalidacji..
§5
1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami. 3. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
Rozdział 3 Cele i zadania Szkoły
§ 6
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej. 2. Szkoła stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby, zainteresowania oraz ich możliwości psychofizyczne.
§ 7
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowywania i kształcenia dzieci.
§ 8
1. W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła w szczególności: 1) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia Szkoły, 2) przygotowuje absolwentów do podjęcia dalszej edukacji, 3) działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez realizację ścieżek edukacyjnych, organizowanie kół zainteresowań , imprez sportowych, olimpiad i konkursów, 4) zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania. 2. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania. 3. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje, wymagane w odrębnych przepisach.
§ 9
1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny. 2. W zakresie działalności wychowawczej Szkoła realizuje szkolny program wychowania i profilaktyki, który w szczególności: 1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów, 2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości, 3) kształtuje postawy patriotyczne, umiłowanie tzw. małej i dużej ojczyzny, 4) sprzyja zachowaniom proekologicznym i prozdrowotnym, 5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, 6) wspiera działania zmierzające do integracji Polski z Unią Europejską, 7) szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości, 8) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska, 9) wdraża do dyscypliny i punktualności, 10) kształtuje wrażliwość na dobro i piękno, 11) uczy samodzielności i odpowiedzialności w procesie podejmowania decyzji, 12) rozwija samorządność uczniowską, 13) upowszechnia znajomość zadań obrony cywilnej, 14) przeciwdziała wszelkim przejawom zła, demoralizacji i patologii społecznej, 15) promuje wychowanie dla wartości – prawdy, mądrości i dobra, 16) tworzy programy tematyczne, np. pracy z Patronem. 3. Program wychowawczy Szkoły – Załącznik nr 1 (Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki), uchwala Rada Pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. 4. Gimnazjum tworzy własną symbolikę i ceremoniał szkolny, posiada sztandar, logo i motto.
§ 10
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości. 2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na: a) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, b) sprawowaniu indywidualnych form opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 11
1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują: 1) podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia, 2) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury, 3) w okresie przed - i po lekcjach, w trakcie oczekiwania na środek dowozu – wychowawca świetlicy, 4) w czasie nieobecności nauczyciela na lekcji z powodu choroby lub urlopu okolicznościowego – wychowawca świetlicy lub nauczyciel realizujący zastępstwo. 2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
§ 12
Plan dyżurów nauczycielskich ustala Dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.
§ 13
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.
§ 14
1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na: 1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej, 2) współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie dożywiania uczniów, 3) udzielaniu pomocy w zaopatrzeniu w podręczniki, 4) zapewnianiu możliwości korzystania z pomocy pedagoga szkolnego. 2. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 pkt. 1 przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 15
1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale. 2. W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez cały trzyletni okres nauczania. 3. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej. 4. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy: 1) z urzędu, 2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy, 3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców uczniów danego oddziału. 5. Wnioski, o których mowa w ust. 4 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 7 dni. 6. Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
§ 16
1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie szkolnego zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb. 2. Nauczyciele w ramach działania rady pedagogicznej tworzą następujące zespoły: A) przedmiotowe, B) wychowawcze, C) stałe lub doraźne zespoły (komisje) problemowo-zadaniowe. 3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powoływany przez Dyrektora na wniosek zespołu.
§ 17
1. Szkoła prowadzi systematyczną współpracę z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Świeciu. 2. Zadania, o których mowa w p. 1, realizowane są przez wychowawców oraz pedagoga szkolnego.
§ 18
1. Szkoła organizuje w formie zajęć nadobowiązkowych wychowanie do życia seksualnego i rodzinnego. 2. Udział ucznia w zajęciach wymienionych w ust. 1 wymaga zgody rodziców. 3. Udział ucznia w ww zajęciach jest potwierdzany w szkolnej dokumentacji wpisem „uczestniczył (a)”. 4.Uwzględniając potrzeby rozwojowe uczniów oraz możliwości organizacyjne Szkoła realizuje następujące zajęcia dodatkowe, określone na dany rok w Arkuszu organizacyjnym: 1) zajęcia edukacyjne na realizację programu nauczania informatyki; 2) zajęcia o charakterze wyrównawczym (j. polski, matematyka), 3) zajęcia przeznaczone na naukę drugiego języka obcego, 4) zajęcia kół zainteresowań i przedmiotowych, 5) zajęcia służące realizacji ścieżek edukacyjnych, w formie modułów edukacyjnych: „Zdrowie i higiena” oraz „Ekologia”.
§ 19
1. Szkoła organizuje zajęcia edukacyjne dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, np. niedowidzących, niedosłyszących, z niepełnosprawnością ruchową czy innymi trwałymi lub okresowymi schorzeniami.. 2. Dla uczniów wymienionych w ust.1 planuje się zajęcia edukacyjne w uzgodnieniu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i we współpracy z pedagogiem szkolnym, uwzględniające rodzaj niesprawności i odmienne potrzeby rozwojowe. 3. Uczniowie niepełnosprawni realizują na terenie Szkoły zindywidualizowany tok nauczania, zgodnie z orzeczeniem PPP (o nauczaniu indywidualnym lub kształceniu specjalnym). 4. Na niektórych zajęciach, zwłaszcza przedmiotów o charakterze artystycznym, uczniowie niepełnosprawni przebywają w zespołach klasowych, o ile nie ma przeciwwskazań lekarskich. 5. Integracja uczniów niepełnosprawnych z pozostałymi uczniami odbywa się w tzw. życiu codziennym Szkoły, np. w czasie przerw, zajęć opiekuńczo-wychowawczych, imprez szkolnych itp.
Rozdział 4 Zasady systemu oceniania
§ 20
1. Całokształt zagadnień związanych z ocenianiem wewnątrzszkolnym, klasyfikowaniem i promowaniem uczniów oraz przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, reguluje szczegółowo Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) – Załącznik nr .2... 2. WSO uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców. 3. WSO podlega okresowej ewaluacji i modyfikacji w miarę potrzeb (po uzyskaniu opinii organów przedstawicielskich uczniów i rodziców).
§ 21
1. Podstawowym założeniem WSO jest przyjęcie wychowawczej i motywującej funkcji oceny. 2. WSO określa w szczególności: a) cele systemu oceniania, b) zasady systemu oceniania, a zwłaszcza: ‾ zakres i rodzaje oceniania (wymagania edukacyjne, bieżące, śródroczne i roczne klasyfikowanie, egzaminy klasyfikacyjne, egzaminy poprawkowe) ‾ cele oceniania w Szkole ‾ ustaloną hierarchię wartości, priorytety, rodzaje ocenianych aktywności i umiejętności ucznia ‾ sposoby i formy oceniania ‾ ogólne kryteria ocen ‾ częstotliwość oceniania ‾ planowanie oceniania ‾ kryteria ustalania oceny z zachowania. ‾ sposób (terminy, formy) informowania rodziców (opiekunów) o ocenie ucznia. ‾ sposób dokumentowania ocen. ‾ informacje o klasyfikacji semestralnej i końcowej, w tym o warunkach przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych. ‾ informacje o warunkach promowania, w tym przeprowadzania egzaminu poprawkowego i udzieleniu promocji uczniowi, który nie zdał egzaminu poprawkowego, ‾ Informacje o możliwości odwołania się od oceny oraz warunkach jej poprawy.
§ 22
Zgodnie z WSO w Szkole przyjmuje się następującą skalę ocen globalnych, tj. semestralnych i rocznych: - celujący - 6, - bardzo dobry - 5; - dobry - 4, - dostateczny - 3, - dopuszczający - 2, - niedostateczny - 1.
§ 23
W przypadku ocen bieżących przyjmuje się skalę i nazewnictwo ocen wymienione w § 22, rozszerzone o plusy , za wyjątkiem oceny „1+”.
§ 24
1. Ocenę z zachowania ustala się wg następującej skali: - wzorowe, - bardzo dobre, - dobre, - poprawne, - nieodpowiednie, - naganne. 2. W czasie wystawiania ocen z zachowania przyjmuje się kryteria i procedury określone w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
§ 25
1. Dopuszcza się możliwość wprowadzenia na stałe lub okresowo systemu punktowego, jako narzędzia pomocniczego w ocenianiu wewnątrzszkolnym. 2. System punktowy na zajęciach lekcyjnych musi być szczegółowo określony w Przedmiotowym Systemie Oceniania (PSO), musi być zgodny z WSO i po uzyskaniu opinii zespołu przedmiotowego może być dopuszczony do wdrożenia przez Dyrektora. 3. System punktowy oceny zachowania, po uzyskaniu pozytywnej opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców, może być przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej. Szczegółowe kryteria i procedury systemu punktowego muszą być określone w WSO.
Rozdział 5 Zasady i formy współdziałania Szkoły z rodzicami
§ 26
1. Wspierając wychowawczą rolę rodziny Gimnazjum współdziała z rodzicami (opiekunami) ucznia. 2. Szczegółowe cele, zakres i formy współpracy Szkoły z rodzicami określa plan współdziałania ze środowiskiem.
§27
Szkoła utrzymuje, za pośrednictwem wychowawców klas, stały kontakt z rodzicami (opiekunami) uczniów, w celu: a) poznania potrzeb rozwojowych i ustalenia możliwości edukacyjnych ich dzieci, b) współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w działaniach wychowawczo-opiekuńczych i profilaktycznych; c) organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia, d) otrzymywania od rodziców pomocy w szkolnym wychowaniu ich dzieci, e) włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły.
§ 28
1. Realizując zadania wymienione w § 26 wychowawca w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów na tzw. wywiadówkach, organizowanych nie rzadziej niż dwa razy w semestrze. 2. O terminie spotkań, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor, na wniosek wychowawcy. 3. Informację o wywiadówce (zebraniu rodziców) przekazuje się zainteresowanym co najmniej na tydzień przed planowanym terminem jej odbycia. 4. W wywiadówkach (zebraniach ogólnych lub klasowych) mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będący wychowawcami.
§ 29
1. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą w dniu zebrań ogólnych i klasowych kontaktować się z dyrektorem i wszystkimi nauczycielami Szkoły. 2. Szkoła organizuje dla rodziców tzw. dni otwarte w miesiącach, w których nie przewiduje się wywiadówki. W czasie dnia otwartego rodzic (prawny opiekun) może kontaktować się z dyrektorem, wychowawcami i innymi nauczycielami.
§ 30
W czasie wizyty w Szkole z własnej inicjatywy rodzice (opiekunowie) mają prawo do uzyskiwania wyczerpującej informacji na temat postępów w nauce i zachowania ich dziecka w trakcie indywidualnej rozmowy z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami.