 |
W murach naszej szkoły 14 czerwca br. odbyła się debata oświatowa poświęcona analizie przyczyn niskich efektów kształcenia w gimnazjach powiatu świeckiego. Organizatorami debaty było Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy oraz Kujawsko- Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Na spotkanie przybyli: Anna Łukaszewska – kurator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Krzysztof Bylicki – wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Krystyna Karpińska, Jan Szczepańczyk – pracownicy Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, dyrektorzy gimnazjów z powiatu świeckiego z przedstawicielami rodziców, uczniów i nauczycieli, reprezentanci Jednostek Samorządu Terytorialnego. Wprowadzenia do dyskursu dokonała Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Wspomagania Edukacji przy KO w Bydgoszczy.
Najistotniejszym punktem debaty była praca w grupach panelowych składających się z przedstawicieli społeczności oświatowej powiatu świeckiego: uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców. Wszyscy starali się odpowiedzieć na pytania „ Jakie są przyczyny niskich wyników z egzaminu zewnętrznego? Jakie podjąć działania w kierunku usuwania tych przyczyn?”. Wypracowane wnioski zostały zaprezentowane przez liderów grup i stały się podstawą do dyskusji nad przyczynami niskich efektów kształcenia w powiecie świeckim.
Zauważono, że przyczyn wyników z egzaminu i ocen szkolnych nie można upatrywać tylko wśród nauczycieli i uczniów, gdyż jest to zjawisko o wiele bardziej złożone. Najczęstsze przyczyny niskich rezultatów gimnazjalistów podawano:
społeczno-ekonomiczne (np. złe warunki materialne i mieszkaniowe, rozpad struktury rodziny, niski poziom intelektualny i kulturalny rodziny, niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka, brak zrozumienia i zaspokojenia potrzeb gimnazjalisty);
biopsychiczne (np. zadatki wrodzone, temperament, cechy charakteru, warunki środowiskowe);
pedagogiczne (np. niekorzystne warunki zewnętrzne pracy nauczyciela, niewłaściwie dobrane metody, środki, formy pracy nauczyciela).
Zauważono, żeby uczeń odnosił powodzenia szkolne, musi mieć motywację do nauki szkolnej. By chciał i lubił się uczyć, należy: pobudzać jego ciekawość (poprzez pytania, sprzeczności, problemy), stosować nagrody emocjonalne, tzn. cieszyć się razem z nim oraz okazywać mu zainteresowanie i zadowolenie z jego większych czy mniejszych sukcesów szkolnych, wyrabiać systematyczność w uczeniu się.
Ponadto dyrektorzy zwrócili uwagę na inne czynniki mające wpływ na osiągane rezultaty: kompetencje zawodowe nauczycieli, formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpraca nauczycieli kształcących te same lub podobne umiejętności, współpracę z jednostkami wspomagającymi pracę szkoły, stan bazy dydaktycznej szkoły, sposoby motywowania uczniów, zasady i formy współpracy z rodzicami uczniów.
Wskazano na różnorodne koncepcje udoskonalenia procesu dydaktycznego, które mogą podnieść efektywność pracy szkolnej. Przykładowe pomysły:
najbardziej właściwy i atrakcyjny dobór metod pracy pedagogicznej, adekwatny do celów, zadań dydaktycznych, przedmiotów nauczania, wieku uczniów i możliwości materialnych szkoły;
aktywizowanie uczniów metodami pobudzającymi ich do działania i przeżywania treści kształcenia;
rozbudzanie silnych i trwałych motywów uczenia się;
właściwą organizację pracy domowej, pracy pozalekcyjnej i działalności pomocy koleżeńskiej.
To tylko niektóre treści z dyskusji panelowej związanej z przyczynami niskich wyników nauczania. Pełny raport z debaty będzie można przeczytać na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Spotkanie zamknęła kurator oświaty Anna Łukaszewska. |
 |
|
|
|
|