Strona główna
START
Forum dyskusyjne
FORUM
Galeria
GALERIA
Patron
PATRON
Quiz
QUIZ
Sukcesy
SUKCESY
Podręczniki
PODRĘCZNIKI
Wideo
WIDEO
Poczta
POCZTA
Pomoc
POMOC
Menu główne
strona główna
kadra
gim menu
dokumenty
download
księga gości
W murach naszej szkoły 14 czerwca br. odbyła się debata oświatowa poświęcona analizie przyczyn niskich efektów kształcenia w gimnazjach powiatu świeckiego. Organizatorami debaty było Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy oraz Kujawsko- Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli. Na spotkanie przybyli: Anna Łukaszewska – kurator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Krzysztof Bylicki – wizytator Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy Krystyna Karpińska, Jan Szczepańczyk – pracownicy Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, dyrektorzy gimnazjów z powiatu świeckiego z przedstawicielami rodziców, uczniów i nauczycieli, reprezentanci Jednostek Samorządu Terytorialnego. Wprowadzenia do dyskursu dokonała Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Wspomagania Edukacji przy KO w Bydgoszczy.

Najistotniejszym punktem debaty była praca w grupach panelowych składających się z przedstawicieli społeczności oświatowej powiatu świeckiego: uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców. Wszyscy starali się odpowiedzieć na pytania „ Jakie są przyczyny niskich wyników z egzaminu zewnętrznego? Jakie podjąć działania w kierunku usuwania tych przyczyn?”. Wypracowane wnioski zostały zaprezentowane przez liderów grup i stały się podstawą do dyskusji nad przyczynami niskich efektów kształcenia w powiecie świeckim.
Zauważono, że przyczyn wyników z egzaminu i ocen szkolnych nie można upatrywać tylko wśród nauczycieli i uczniów, gdyż jest to zjawisko o wiele bardziej złożone. Najczęstsze przyczyny niskich rezultatów gimnazjalistów podawano:
 społeczno-ekonomiczne (np. złe warunki materialne i mieszkaniowe, rozpad struktury rodziny, niski poziom intelektualny i kulturalny rodziny, niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka, brak zrozumienia i zaspokojenia potrzeb gimnazjalisty);
 biopsychiczne (np. zadatki wrodzone, temperament, cechy charakteru, warunki środowiskowe);
 pedagogiczne (np. niekorzystne warunki zewnętrzne pracy nauczyciela, niewłaściwie dobrane metody, środki, formy pracy nauczyciela).
Zauważono, żeby uczeń odnosił powodzenia szkolne, musi mieć motywację do nauki szkolnej. By chciał i lubił się uczyć, należy: pobudzać jego ciekawość (poprzez pytania, sprzeczności, problemy), stosować nagrody emocjonalne, tzn. cieszyć się razem z nim oraz okazywać mu zainteresowanie i zadowolenie z jego większych czy mniejszych sukcesów szkolnych, wyrabiać systematyczność w uczeniu się.
Ponadto dyrektorzy zwrócili uwagę na inne czynniki mające wpływ na osiągane rezultaty: kompetencje zawodowe nauczycieli, formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpraca nauczycieli kształcących te same lub podobne umiejętności, współpracę z jednostkami wspomagającymi pracę szkoły, stan bazy dydaktycznej szkoły, sposoby motywowania uczniów, zasady i formy współpracy z rodzicami uczniów.
Wskazano na różnorodne koncepcje udoskonalenia procesu dydaktycznego, które mogą podnieść efektywność pracy szkolnej. Przykładowe pomysły:
 najbardziej właściwy i atrakcyjny dobór metod pracy pedagogicznej, adekwatny do celów, zadań dydaktycznych, przedmiotów nauczania, wieku uczniów i możliwości materialnych szkoły;
 aktywizowanie uczniów metodami pobudzającymi ich do działania i przeżywania treści kształcenia;
 rozbudzanie silnych i trwałych motywów uczenia się;
 właściwą organizację pracy domowej, pracy pozalekcyjnej i działalności pomocy koleżeńskiej.
To tylko niektóre treści z dyskusji panelowej związanej z przyczynami niskich wyników nauczania. Pełny raport z debaty będzie można przeczytać na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
Spotkanie zamknęła kurator oświaty Anna Łukaszewska.
dodał(a): M. Jankowiak (2012-06-19 10:06:45)
Najczęściej czytane
Zasady dobrego za...
MS Word - ozdabia...
Kodeks ucznia
Wymagania edukacy...
Na skróty
Program Wychowawczy
Hymn Szkoły
Regulamin
Wizja szkoły
Misja Gimnazjum