Projektują i wykonują strukturę potrzebną do przechowywania danych.
Usuwają dane w postaci plików, łącznie z katalogami, w których są
umieszczone.
Potrafią wyszczególnić najpopularniejsze środowiska pracy używane na
komputerach typu PC.
Po instalacji programu potrafią zmienić parametry jego pracy.
Wykonują dekompresję wcześniej zarchiwizowanych danych.
Edytor grafiki.
Objaśniają interfejs uruchomionego edytora, omawiają podstawowe możliwości
tego edytora.
Rozróżniają narzędzia, rysują krzywe, proste i łamane, dobierają grubość i
kolor linii oraz dokonują jej korekty. Stosują narzędzia do wypełniania
obszaru: wałek, rozpylacz, itp.
Wyszczególniają kilka popularnych formatów graficznych.
Pozyskują grafikę do realizacji swoich zamierzeń. Multimedialne źródła
informacji.
Definiują pojęcie multimedia i komputer multimedialny
Uruchamiają wybrany program multimedialny i poruszają się po jego
interaktywnym środowisku.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na
stopień dostateczny oraz:
Elementy składowe zestawu komputerowego. Struktura zapisu danych na dysku.
Wyjaśniają znaczenie podstawowych elementów zestawu, potrafią
wyszczególnić elementy wewnętrznej budowy komputera, wyjaśniają znaczenie
głównych części.
Potrafią rozpoznać podstawowe urządzenia zewnętrzne oraz objaśnić ich
zastosowanie.
Obsługują interfejs użytkownika w wykorzystywanym środowisku pracy.
Rozpoznają podstawowe struktury danych na dysku.
Odszukują podany katalog (folder), plik.
Modyfikują dane w programie i dokonują uaktualnienia tych zmian na dysku.
Kopiują plik lub grupę plików do wskazanego miejsca.
Porządkują zbiory według określonego porządku.
Opisują wady i zalety
Edytor grafiki.
Wykorzystują paletę kolorów do tworzenia tła i wypełniania kolorem
powierzchni zamkniętych, wykonują proste rysunki, wykorzystując dostępne
narzędzia.
Kopiują, wycinają i wklejają fragmenty rysunku za pomocą narzędzi i jego
możliwości edycyjnych.
Stopień dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria na
stopień dostateczny oraz:
Edytor tekstu.
Odczytują z dysku i zapisują dokument na dysku.
Samodzielnie dobierają formę redagowanego tekstu do jego treści.
Korzystają z najważniejszych operacji wykorzystywanego edytora i redagują
tekst o pożądanym wyglądzie.
Korzystają ze słowników, pomocy językowej i innych narzędzi poprawności
tekstu.
Projektują konkretny dokument, którego treść narzuca użycie tabeli.
Dobierają metodę wstawienia rysunku do określonego tekstu.
Przygotowują tekst do druku.
Arkusz kalkulacyjny.
Rozróżniają typy danych, przedstawiają dane w różnych formatach.
Kopiują zawartość komórek.
Przenoszą dane i formuły.
Planują wzory konieczne do rozwiązania zadania.
Projektują układ arkusza.
Uzupełniają i modyfikują wykres.
Wybierają zadania problemowe możliwe do rozwiązania w arkuszu.
Wybierają parametry wydruku.
Baza danych
Wskazują przykłady baz danych różnego typu.
Porządkują dane.
Potrafią skorzystać z bazy dostępnej w sieci Internet.
Modyfikują strukturę bazy danych.
Internet
Potrafią odnaleźć w sieci serwery grup dyskusyjnych, skonfigurować program
obsługujący grupy dyskusyjne.
Stopień bardzo dobry mogą otrzymać uczniowie, którzy spełniają kryteria
na stopień dobry oraz:
Edytor tekstu.
Potrafią odtworzyć na podstawie wzoru układ strony dokumentu.
Stosują w tekście różne czcionki, dzielą tekst na akapity, nadają
akapitowi określony format, zaznaczają fragment tekstu i zmieniają jego
wygląd.
Tworzą różne wersje tekstu przez jego modyfikację.
Przenoszą dokumenty między różnymi edytorami.
Dołączają do dowolnego tekstu fragment innego dokumentu.
Wykorzystują szablony do redakcji tekstów i kopiowania stylów.
Drukują dokument.
Arkusz kalkulacyjny.
Zapisują wzory podstawowych działań matematycznych.
Dokonują stosownych obliczeń.
Potrafią wykorzystać arkusz do rozwiązywania problemów z innych
przedmiotów (np. matematyka - obliczenia procentowe, obliczanie pól i obwodów)
oraz z życia codziennego (lista zakupów i planowane wydatki).
Definiują stopkę i nagłówek.
Baza danych
Dodają rekordy do bazy danych.
Samodzielnie projektują złożoną bazę danych.
Internet
Biorą czynny udział w grupie dyskusyjnej.
Stopień celujący mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Edytor tekstu.
Sprawnie projektują i ustawiają dla danego dokumentu układ strony.
Wstawiają cliparty, tabele.
Projektują układ dokumentu (wygląd, estetyka, czytelność).
Potrafią zdefiniować stronę i ustalić parametry wydruku.
Definiują i stosują własny styl.
Potrafią dokonać podziału dokumentu na sekcje, zdefiniować stopkę i
nagłówek.
Arkusz kalkulacyjny.
Definiują zakresy i zapisują wzory z wykorzystaniem prostych funkcji
standardowych i globalnych.
Rozwiązują samodzielnie zadania o zwiększonym stopniu trudności, wykonują
działania na datach.
Baza danych
Wyszukują informacje przez zapytania
Przedstawiają wyniki analizy bazy danych przez raporty.
Klasa III gimnazjum
Uczniowie muszą spełniać kryteria z klasy I i II oraz: Stopień
dopuszczający mogą otrzymać uczniowie, którzy:
Algorytmy
Konstruują proste algorytmy czynności z życia codziennego.
Potrafią wywołać poznany program, znają budowę ekranu i jego obsługę.
Wyodrębniają z procesu rozwiązywania zadania (problemu) czynności
elementarne.
Ustalają dla przedstawionej sytuacji problemowej, jakie są dane wejściowe
i co można osiągnąć po rozwiązaniu problemu.
Wykorzystują poznany program użytkowy do skonstruowania i uruchomienia
poznanego wcześniej algorytmu.
Rozróżniają procedury pierwotne i wtórne danego języka programowania.