http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Wewnątrzszkolny Sysytem Oceniania
Artykuł dodany przez: admin (2007-11-20 13:24:38)

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu

I PODSTAWY PRAWNE

Wewnątrzszkolny System Oceniania Gimnazjum Publicznego w Warlubiu został zatwierdzony przez Uchwałą Rady Pedagogicznej nr 8/06/07 z dnia 13.09.2006 r., po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
WSO jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8.09.2006 r., zmieniającego Rozporządzenie MEN z dnia 7.09. 2004 r., Statutem Szkoły, „Podstawą programową” i Szkolnym Programem Wychowania.
Zagadnienia, które nie są ujęte w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, a szczególnie dotyczące oceniania zewnątrzszkolnego, regulują w/w rozporządzenia MEN w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych.

II CELE WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

Celem szkolnego systemu oceniania jest:

1. Ujednolicenie kryteriów, zasad i sposobów oceniania.
2. Informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych.
3. Motywowanie uczniów do systematycznej i samodzielnej pracy celem dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
4. Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i uzdolnieniach, trudnościach i problemach ucznia.
5. Dostarczanie nauczycielom informacji na temat stanu aktualnie opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności, umożliwiających doskonalenie organizacji i metod pracy.

III ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA

1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych;
- bieżące ocenianie
- śródroczne klasyfikowanie, mające miejsce raz w roku – pod koniec I semestru nauczania;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalenie kryteriów i procedury oceniania zachowania;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- określenie warunków i procedury uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach uczniów w nauce;

2. Przy ustalaniu oceny z zajęć edukacyjnych bierze się pod uwagę następujące cechy, umiejętności i postawy ucznia:
- znajomość faktów i pojęć,
- umiejętność interpretacji,
- stosowanie wiadomości w typowych sytuacjach,
- stosowanie wiedzy w nowych sytuacjach,
- umiejętność pracy w grupie, zespole,
- wysiłek i zaangażowanie, wkład pracy,
- aktywność w procesie lekcyjnym,
- umiejętność planowania pracy własnej, samokontroli i samooceny,
- progresja, postęp.

3. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.

4. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, dostosowując je do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.

5. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia zamiast oceny w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się zwolniony/zwolniona.

6. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej lub ukończenie szkoły, to szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

7. Sposoby i formy oceniania:

A. W czasie cyklu edukacyjnego w gimnazjum obowiązują następujące rodzaje oceniania:

- bieżące,
- śródroczne,
- roczne (klasyfikacyjne),
- klasyfikacja końcowa (ukończenie gimnazjum).

B. W gimnazjum oceną klasyfikacyjną – śródroczną i roczną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz religii jest ocena cyfrowa w skali od 1 do 6:
- celujący 6
- bardzo dobry 5
- dobry 4
- dostateczny 3
- dopuszczający 2
- niedostateczny 1

C. Oceny roczne, śródroczne i bieżące z dodatkowych zajęć edukacyjnych, np. z modułów ścieżek edukacyjnych, ujętych w planie nauczania, mogą być wyrażone cyfrowo (wg skali określonej w p. B oraz p. F – w przypadku ocen bieżących).
Oceny roczne i śródroczne z zajęć dodatkowych, ujętych w planie nauczania, mogą mieć formę słowną: zaliczył (zaliczyła) lub nie zaliczył (nie zaliczyła).
Decyzję w sprawie sposobu oceny osiągnięć uczniów na dodatkowych zajęciach edukacyjnych, ujętych w planie nauczania, podejmuje nauczyciel, określając to w przedmiotowym systemie oceniania, po uzyskaniu pozytywnej opinii uczniów i rodziców oraz akceptacji rady pedagogicznej.


D. Oceny roczne z religii i zajęć dodatkowych nie mają wpływu na promocję ucznia.

E. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

F. W przypadku oceniania bieżącego określona w p. B. skala zostaje rozszerzona o oceny z plusem, za wyjątkiem oceny „ndst +”(1+).

G. Dopuszcza się także inne formy oceniania bieżącego: ocena słowna, opisowa, punktowa lub inne wg uznania nauczyciela, ale pod warunkiem, że formy te będą określone w przedmiotowych systemach oceniania.

IV PROCEDURA OCENIANIA

1. Przyjmuje się następujące ogólne kryteria ocen osiągnięć edukacyjnych ucznia:

- celujący: osiągnięcia ucznia wykraczają poza poziom efektów edukacyjnych przewidzianych w programie nauczania, są oryginalne, twórcze i wskazują na samodzielność w ich uzyskaniu (udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych i zajęcie odpowiedniej lokaty na szczeblu powiatowym lub wojewódzkim);
- bardzo dobry: uczeń opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidziany w programie nauczania w wymaganiach ponad podstawowych i rozszerzających;
- dobry: uczeń nie opanował pełnego zakresu wiadomości i umiejętności wymagań ponad podstawowych, ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia;
- dostateczny: uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności, co może oznaczać kłopoty przy poznawaniu trudniejszych treści kształcenia;
- dopuszczający: uczeń opanował zbyt mało wiadomości i umiejętności, co stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie i utrudnia kształcenie w innych przedmiotach;
- niedostateczny: uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w podstawach programowych co uniemożliwia bezpośrednią kontynuację opanowania kolejnych treści danego przedmiotu.
Szczegółowe kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów zawarte są w przedmiotowych systemach ocenia.

2. Częstotliwość oceniania zależna jest od specyfiki przedmiotu i formy oceny.

A. Uczeń jest oceniany systematycznie i równomiernie w ciągu całego okresu nauki. Częstość oceniania (ilość ocen z przedmiotu w ciągu semestru) zależy od tygodniowej ilości godzin lekcyjnych danego przedmiotu:
- przy 1 godzinie – minimum 4 oceny w semestrze,
- przy 2 godz. – min. 6 ocen,
- przy 3 godz. – min. 8 ocen,
- przy 4 godz. – min. 10 ocen,
- przy 5 godzinach tygodniowo – minimum 12 ocen w semestrze.

B. Oceny bieżące (cząstkowe) wpisuje się cyframi (z ewentualnymi plusami) w sposób czytelny i estetyczny. Do wpisywania ocen używa się tuszu (atramentu) w 3 kolorach: niebieskim, czarnym i czerwonym (za prace klasowe i testy). Wszelkie poprawki oceny potwierdza się parafką.
Oceny śródroczne i roczne wpisuje się słownie - w pełnym brzmieniu, w sposób czytelny i estetyczny.
Wszelkie poprawki oceny potwierdza się parafką nauczyciela przedmiotu.
W dzienniku lekcyjnym, w nagłówku rubryki ocen winna znaleźć się informacja, za jakie podstawowe formy aktywności i umiejętności jest dana grupa ocen.
Nie powinno się wpisywać w rubryce ocen z przedmiotu innych znaków poza ustalonymi w p. III, ust.7. Oprócz ocen dopuszcza się używanie znaków plus (+), minus (-) czy kropki (.), ale pod warunkiem określenia ich znaczenia w przedmiotowym systemie oceniania.

3. Ocena powinna być jawna, dodatkowo uzasadniona na prośbę ucznia lub rodzica (prawnego opiekuna). Udostępnia się uczniom do wglądu sprawdzone i ocenione prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania na wniosek rodzica (prawnego opiekuna).

4. Oceniane są, zgodnie z przedmiotowymi systemami oceniania, różne formy aktywności i umiejętności ucznia:

- wypowiedzi ustne,
- testy, prace klasowe (obejmujące większą, określoną przez nauczyciela partię materiału),
- sprawdziany („kartkówki” obejmujące materiał 1 – 3 ostatnich lekcji),
- prace domowe uczniów,
- prace dodatkowe, indywidualne lub zespołowe,
- wytwory pracy ucznia,
- przeprowadzanie doświadczeń, obserwacji,
- projekty,
- wkład pracy i zaangażowanie ucznia,
- sprawność fizyczna,
- postawa i aktywność na zajęciach.

5. Należy mieć na uwadze motywacyjną i wychowawczą funkcję oceny ucznia.
Ocena powinna uwzględniać możliwości psychofizyczne ucznia, a także brać pod uwagę jego sytuację rodzinną.

6. Planowanie oceniania:

- w ciągu tygodnia mogą być przeprowadzane trzy prace klasowe (testy), obejmujące większy zakres materiału nauczania,
- w jednym dniu może być tylko jedna praca klasowa (test),
- prace klasowe (testy) powinny być zapowiedziane przynajmniej na tydzień przed planowanym terminem,
- uzgodniony termin pracy klasowej (testu) powinien być zapisany w dzienniku,
- prace klasowe (testy) powinny być sprawdzone i ocenione w ciągu dwóch tygodni, sprawdziany w ciągu tygodnia,
- sprawdzone prace pisemne (testy) oraz sprawdziany uczeń otrzymuje do wglądu; mogą być także udostępnione jego rodzicom (prawnym opiekunom),

7. Przywileje uczniowskie:

- wprowadza się jeden dzień w miesiącu bez ocen niedostatecznych, jest to dzień 13 każdego miesiąca lub, jeśli data ta przypada na dzień wolny od zajęć, jest to dzień poprzedzający czy następny;
- wprowadza się codzienny zwyczaj „szczęśliwego numeru”, którego posiadacz w danej klasie nie otrzymuje oceny niedostatecznej z ustnych odpowiedzi; korzystający z tego przywileju uczeń nie jest zwolniony z aktywności w procesie lekcyjnym, pisania prac i sprawdzianów;
- dopuszcza się wprowadzenie innych przywilejów ucznia z określonych zajęć edukacyjnych , np. zgłoszenie nieprzygotowania się do zajęć czy braku zadania domowego, pod warunkiem dokładnego określenia tych przywilejów (rodzaju, skali, sposobu odnotowania, trybu poprawy itp) w przedmiotowym systemie oceniania.

8. Poprawa oceny:

1. Uczeń ma możliwość poprawy oceny za pracę kontrolną (np. test, wypracowanie) na
zasadach ustalonych w przedmiotowym systemie oceniania.
2. Uczeń ma prawo do poprawy innych ocen, jeśli postanawia tak przedmiotowy system oceniania.

9. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który uzyska tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

10. Uczniowie wyróżnieni:

A. Za szczególne osiągnięcia w nauce, zachowaniu i działalności na terenie szkoły
uczeń może zostać wyróżniony:

- świadectwem z paskiem,
- nagrodą rzeczową,
- dyplomem uznania,
- wpisem do szkolnej kroniki,
- artykułem i zdjęciem w gazecie gimnazjalnej, prasie lokalnej i internecie,
- listem pochwalnym do rodziców,
- pochwałą,
- stypendium motywacyjnym (zgodnie z odrębnymi przepisami).

B. Świadectwo z paskiem otrzymuje uczeń, który uzyskał:

• średnią ocen 4,75 lub więcej,
• ocenę z zachowania wzorowa lub bardzo dobra.
• nie więcej niż jedną ocenę dostateczną z przedmiotów obowiązkowych

C. Do średniej ocen wliczane są oceny klasyfikacyjne z wszystkich przedmiotów obowiązkowych.

V OCENA ZACHOWANIA UCZNIA

1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
- respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

2. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o kryteriach i procedurze ustalania oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

4. Ocena zachowania nie ma wpływu na:
A) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
B) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

5. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

6. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

7. Na ocenę zachowania nie mają wpływu oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych.

8. Ocenę klasyfikacyjną zachowania - śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:

- wzorowe
- bardzo dobre
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- naganne.

9. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

- wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
- przestrzeganie funkcjonujących na terenie szkoły norm prawnych oraz ogólnych norm etycznych,
- postępowanie zgodnie z dobrem całej społeczności szkolnej,
- dbałość o honor, tradycje i dobre imię szkoły,
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
- godne, kulturalne i odpowiedzialne zachowanie się w szkole i poza szkołą,
- okazywanie szacunku innym osobom,
- respektowanie świata wartości określonego w Szkolnym Programie Wychowania,
- rozwijanie umiejętności określonych w „Modelu samodzielnego gimnazjalisty”,
- aktywny udział w życiu szkoły, zajęciach pozalekcyjnych, działalności samorządowej oraz pracy organizacji społecznych.

10. Wprowadza się, jako narzędzie wspomagające, system punktowy w ocenie zachowania ucznia.
System punktowy określa szczegółowe kryteria oceny określonych postaw ucznia pozwalając na bieżące ocenianie zachowania ucznia. Podaje także sposoby przeliczenia sumy zebranych w semestrze (roku) punktów na klasyfikacyjne oceny zachowania według skali określonej powyżej.

11. System punktowy podlega corocznej ewaluacji i modyfikacji przez Radę Pedagogiczną, po uwzględnieniu propozycji uczniów i zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.

12. Na ustalenie oceny zachowania wpływ mają opinie u uczniu. Prawo do wyrażania opinii o zachowaniu ucznia ma wychowawca klasy, dyrekcja szkoły, nauczyciele przedmiotu, szkolny pedagog, wychowawca świetlicy, inni pracownicy szkoły oraz uczniowie.

13. Wychowawca klasy w dzienniku lekcyjnym i (lub) zeszycie spostrzeżeń notuje opinie własne i innych osób na temat aktywności przejawianej przez uczniów w szkole i poza nią oraz ich zachowań. Uwzględnia wypowiedzi samego ucznia oraz innych uczniów.

14. Na zakończenie semestru i roku szkolnego uczeń dokonuje samooceny.

15. Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca w oparciu o:

- system punktowy jako narzędzie wspomagające ocenę zachowania,
- samoocenę dokonaną przez ucznia,
- opinię samorządu klasowego i całej klasy,
- opinie innych nauczycieli i wychowawcy.

16. Wychowawca klasy na godzinie wychowawczej w terminie 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, przedstawia uczniom swoje propozycje oceny ich zachowania i w rozmowie wyjaśnia ewentualne rozbieżności opinii, dopuszcza skorygowanie swej dotychczasowej oceny w oparciu o nowo uzyskane istotne informacje.
Wystawiona ocena może być przez wychowawcę zmieniona do dnia podjęcia uchwały klasyfikacyjnej rady pedagogicznej, jeśli ze strony ucznia nastąpi rażące naruszenie regulaminu ucznia.

16. Śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania, ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
Roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna, z zastrzeżeniem p.VII., ust. 10.

VI INFORMACJA O OCENIE ORAZ JEJ DOKUMENTOWANIE

1. Jeden raz w semestrze odbywa się zebranie wychowawcy z rodzicami, na którym informowani są o ocenach semestralnych i zachowaniu.

2. W czasie trwania semestru odbywają się zebrania śródokresowe dla rodziców; częstotliwość tych zebrań określa dyrekcja szkoły. Na zebraniach tych wychowawcy przekazują informację o bieżących postępach w nauce i zachowaniu uczniów.

3. Na miesiąc przed zakończeniem I semestru i roku szkolnego nauczyciele przedstawiają uczniom propozycje ocen klasyfikacyjnych, wpisując je w ustalonym miejscu dziennika lekcyjnego.

4. Wychowawca prowadzi na bieżąco system punktowy oceny zachowania, informując ucznia o jego postępach w zachowaniu.

5. Nauczyciel zobowiązany jest poinformować ucznia o uzyskanej ocenie klasyfikacyjnej w terminie 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, a o ocenach niedostatecznych powinien powiadomić ucznia a wychowawca zawiadamia na piśmie jego rodziców w terminie 30 dni przed zakończeniem semestru lub roku szkolnego.

6. Oceny klasyfikacyjne dokumentowane są w:
- dzienniku lekcyjnym,
- arkuszu ocen,
- innych dokumentach, określonych w przedmiotowych systemie nauczania.

7. Oceny bieżące nauczyciele wpisują do: dziennika, zeszytu przedmiotowego, indeksu gimnazjalisty i innych dokumentów, określonych w przedmiotowym systemie oceniania.

8. Oceny śródroczne nauczyciel podaje rodzicom (opiekunom prawnym) na piśmie.

VII INFORMACJE O KLASYFIKACJI ŚRÓDROCZNEJ I ROCZNEJ

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami.

3. Na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany jest w formie pisemnej i ustnej, za wyjątkiem plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego, gdzie egzamin ten ma formie zadań praktycznych.

5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).

6. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć.

7. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół ten stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się nieklasyfikowany/nieklasyfikowana .

10. Uczeń i jego rodzic (opiekun prawny) może, w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić na piśmie zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uzna, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

11. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami, dyrektora szkoły powołuje komisję, która:

- w przypadku rocznej oceny z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia (w formie pisemnej i ustnej) oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjna z danych zajęć;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów (w przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego komisji).

12. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ta jest ostateczna, za wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć obowiązkowych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

13. Komisja pracuje w składzie określonym przepisami szczegółowymi. Z prac komisji sporządza się protokół zgodnie z przepisami szczegółowymi (określonymi w rozporządzeniu MEN z 7.09.04).

14. W szczególnie uzasadnionych przypadkach lub na własną prośbę można zwolnić z udziału w pracy komisji nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne.

15. Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego. W tym przypadku termin zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

VIII INFORMACJE O WARUNKACH PROMOWANIA

1. Uczeń gimnazjum otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem ust. 3, 9 i 11, a także z zastrzeżeniem p. V, ust. 5 i 6.

2. Uczeń, który nie spełnił w/w warunków, nie otrzymuje promocji i powtarza tę samą klasę, z zastrzeżeniem ust. 3, 9 i 11.

3. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych (przedmiotu nauczania), może zdawać egzamin poprawkowy.

4. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z informatyki, techniki, wychowania fizycznego, muzyki i plastyki, z których egzamin ma formę zajęć praktycznych.

5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu wakacji letnich, podając do wiadomości uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom) przed zakończeniem roku szkolnego.

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia – jako członek komisji.

7. Nauczyciel prowadzący zajęcia może być zwolniony z pracy w komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor powołuje w skład komisji innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego komisja sporządza protokół, zawierający:
- skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z 2 zajęć edukacyjnych
w wyjątkowych przypadkach:

- klęski żywiołowej,
- obłożnej choroby rodziców,
- wysokiej absencji usprawiedliwionej chorobą ucznia,
- innej ważnej przyczyny, uzasadniającej dobro dziecka.

10. Wniosek, o którym mowa w p. 8, podpisany przez rodzica (prawnego opiekuna) musi być szczegółowo uzasadniony i udokumentowany.

11. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, rada pedagogiczna może jeden raz w czasie kształcenia w gimnazjum promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych (na prośbę jego rodziców lub prawnych opiekunów), pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

IX INFORMACJA O WARUNKACH UKOŃCZENIA GIMNAZJUM

1. Uczeń kończy gimnazjum, jeżeli:

A) w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskane w klasie trzeciej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem p. VIII, ust. 3 i 9, a także z zastrzeżeniem p. V, ust. 5 i 6.

B) przystąpił do egzaminu gimnazjalnego, za wyjątkiem uczniów zwolnionych przez dyrektora OKE.

2. Uczeń kończy gimnazjum z wyróżnieniem, jeśli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnia ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

X OCENIANIE ZEWNĘTRZNE

1. W klasie trzeciej gimnazjum okręgowa komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin gimnazjalny, obejmujący:
- w części pierwszej – umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów humanistycznych,
- w części drugiej – umiejętności i wiadomości z zakresu przedmiotów matematyczno-
przyrodniczych
- w części trzeciej – wiadomości i umiejętności z zakresu języka obcego nowożytnego.

2. Trzecia część egzaminu, o której mowa w ust. 1, mieć będzie miejsce począwszy od roku szkolnego 2008/2009, a szczegółowe ustalenia z tym związane określa Rozporządzenie MEN z 8.09.2006 r.

3. Szczegółowe przepisy związane z procedurą przeprowadzenia egzaminów gimnazjalnych reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2004r.

XI POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Ujednolicony tekst Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, po uwzględnieniu zmian w przepisach prawnych, określonych rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej, oraz wdrożeniu wniosków i uchwał w sprawie oceniania, podjętych przez Radę Pedagogiczną, wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

2. Nauczyciele opracowują własne przedmiotowe systemy oceniania, które po zaopiniowaniu przez zespół przedmiotowy zatwierdza dyrektor. Kopia ww. dokumentu powinna znajdować się w dokumentacji szkoły.




adres tego artykułu: /articles.php?id=85