http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Plan rozwoju 2005-2010
Artykuł dodany przez: admin (2007-10-11 09:27:15)

PROGRAM ROZWOJU
Gimnazjum Publicznego
im. Witolda Bielowskiego
w Warlubiu
na lata 2005-2010

Warlubie 2005
 

I PRZYGOTOWANIE PROCESU PLANOWANIA

Dokonywanie zmian w programie rozwoju szkoły poprzedzają procedury planowania, wśród których istotną rolę zajmuje odpowiedź na trzy podstawowe pytania:

• Gdzie jesteśmy?
• Dokąd zmierzamy?
• Którędy i kiedy możemy tam dojść?

Program rozwoju gimnazjum to pewnego rodzaju drogowskaz, wytyczający wszystkim klientom – dyrekcji, gronu pedagogicznemu, pozostałym pracownikom szkoły, uczniom i ich rodzicom (opiekunom), priorytety i kierunki pracy, standardy jakości i założone wskaźniki ich osiągnięcia, w taki sposób, aby umożliwić każdemu uczniowi odniesienie edukacyjnego i osobistego sukcesu na miarę jego możliwości. Pięcioletni program rozwoju stanowi integralną część Wewnątrzszkolnego Systemu Zapewnienia Jakości.

Program rozwoju gimnazjum:

• wytycza zmiany w kierunkach rozwoju szkoły pod kątem realizacji ustalonych standardów jakości pracy;
• integruje środowisko wewnętrzne i otoczenie zewnętrzne szkoły wokół realizacji obranych celów;
• nieustannie motywuje do podnoszenia jakości pracy szkoły.

Niniejszy pięcioletni program rozwoju gimnazjum, wytyczający główne cele i zadania szkoły w latach 2005 – 2010, opracowany został na bazie trzyletniego planu rozwoju (na lata 2002 – 2005). W związku z tym naturalną rzeczą jest częściowe powtórzenie priorytetów, celów szczegółowych i sposobów realizacji jako zadania kontynuacyjne lub zmodyfikowane. Opracowując projekt programu rozwoju pięcioletniego jako dokumentu określającego strategiczne działania szkoły, realizowano Wizję i Misję Szkoły.
Przy tworzeniu niniejszego programu brano także pod uwagę wnioski wypływające z nadzoru pedagogicznego dyrektora, wnioski z posiedzeń Rady Pedagogicznej i Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, rozwiązania własne nauczycieli, a także postulaty rodziców i uczniów. Podobnie jak pierwszy i drugi plan rozwoju, niniejszy program uwzględnia strategiczne dokumenty szkoły – Statut, Szkolny Program Wychowania, Program profilaktyki, Wewnątrzszkolny System Oceniania oraz Standardy i wskaźniki jakości pracy.
Nowością w stosunku do dwóch poprzednich planów rozwoju jest oparcie pięcioletniego programu rozwoju na standardach jakości pracy. Standardy takie zawarte są w różnych dokumentach prawa oświatowego i wewnątrzszkolnego.
Oprócz wymienionych powyżej zaliczamy do nich:

• Podstawa kształcenia ogólnego
• Standardy wymagań egzaminacyjnych
• Organizacja i plan nadzoru pedagogicznego
• Rozporządzenie MENiS z dnia 23.04.2004r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego …
• Zarządzenie nr KO-60/04 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dn. 27.09.2004r.

Opracowany program rozwoju pięcioletniego określa strategiczne obszary i podobszary pracy szkoły zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia MENiS z dnia 23.04.2004r., pt. „Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek”. Główne obszary to:

• Koncepcja pracy szkoły.
• Zarządzanie i organizacja.
• Kształcenie.
• Wychowanie i opieka.

Niniejszy program rozwoju jest dokumentem otwartym i elastycznym. Pozostawia możliwość dokonywania poprawek i uzupełnień w celu bardziej efektywnej realizacji określonego celu, a także w przypadku zaistnienia zmian w prawie oświatowym lub zaistnienia nowych możliwości (np. finansowych). Z drugiej strony, wszystkie inne plany operacyjne szkoły (roczne plany pracy, mierzenia jakości itp.) nie powinny kolidować z programem rozwoju szkoły.

II GDZIE JESTEŚMY ?

Diagnoza stanu Gimnazjum Publicznego im W. Bielowskiego w Warlubiu


ETAPY STRATEGICZNEGO PLANOWANIA

1. Przygotowanie procesu planowania.
2. Diagnoza stanu szkoły – Gdzie jesteśmy?
3. Analiza SWOT.
4. Nasze dążenia – Dokąd zmierzamy?
5. Misja i Wizja Gimnazjum Bielowskiego.
6. Obszary, standardy i wskaźniki rozwoju.
7. Monitoring i ewaluacja.
8. Promocja szkoły.

III ANALIZA SWOT

Analiza szans i problemów

IV DOKĄD ZMIERZAMY ?

Nasze dążenia

Po przeprowadzeniu analizy mocnych stron i problemów, a także po próbie zmaksymalizowania szans i zminimalizowania zagrożeń, można ustalić

nasze dążenia edukacyjne

w formie stwierdzenia:

W dążeniu do zapewnienia każdemu uczniowi możliwości odniesienia sukcesu i osobistego rozwoju, wspomagamy jego wysiłki w procesie uczenia się i przygotowujemy do dalszej edukacji oraz aktywnego udziału w życiu społeczno-gospodarczym. Wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kształtujemy jego postawy i wychowujemy dla wartości.

Powyższe motto rozwijają następujące priorytety:

1. Wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Zapewnienia Jakości..

2. Upowszechnienie procedur mierzenia jakości.

3. Usprawnienie systemu organizacji i zarządzania szkołą.

4. Systematyczna poprawa i unowocześnienie bazy edukacyjnej.

5. Nieustanne podnoszenie efektów kształcenia i procesu uczenia się.

6. Umożliwienie każdemu uczniowi odniesienie potencjalnego sukcesu.

7. Integracja społeczności gimnazjalnej i rozwój szkolnych tradycji.

8. Stymulowanie nowatorstwa pedagogicznego.

9. Wspólne z rodzicami (opiekunami) wychowanie uczniów dla wartości.

10. Formowanie przyjaznego środowiska w szkole i wokół szkoły.

V MISJA I WIZJA SZKOŁY

VI PLANOWANIE PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY

1. Planowanie rozwoju w ramach WDN

W ramach WDN, przeprowadzonego w dniu 11.04.2005r., dokonano wyboru kategorii, obszarów i standardów do programu rozwoju pięcioletniego. W wyniku diagnozy zespołowej, którą oparto na analizie standardów oceny szkoły, wyodrębniono następujące kategorie i obszary pracy szkoły:

II Zarządzanie i organizacja:
• II.1. Nauczyciele
• II. 3. Warunki działalności szkoły

III Kształcenie:
• III. 2. Organizacja procesu kształcenia
• III. 3. Przebieg procesu kształcenia
• III. 4. Efekty kształcenia

IV Wychowanie i opieka:
• IV. 2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły

Ponadto zdecydowano o ujęciu w programie rozwoju:

I Koncepcja pracy szkoły:
• I. 2. Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości
• I. 3. Promocja


W grupach roboczych opracowano wybrane standardy i wskaźniki w ramach wydzielonych obszarów.

Zespół 1
OBSZAR II. 1 NAUCZYCIELE

STANDARD I
Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych.

Wskaźniki:
1. Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, i dobierając racjonalnie środki dydaktyczne.
2. Szkoła przedstawia bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, umożliwiającą rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów.
3. W szkole istnieją formy opieki socjalnej i psychologiczno-pedgogicznej nad uczniami, uwzględniające ich różnorodne potrzeby edukacyjne.
4. Szkoła stosuje narzędzia służące do rozpoznania możliwości i potrzeb uczniów, a także zbadania oczekiwań ich rodziców (opiekunów).
5. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie – nie doznają zachowań agresywnych ze strony innych uczniów, pracowników szkoły ani osób obcych.
6. Szkoła przeciwdziała uzależnieniom, agresji i wandalizmowi.
7. Szkoła docenia i promuje sukcesy uczniów i nauczycieli.

STANDARD II
Prowadzone są eksperymenty i innowacje pedagogiczne oraz działania dające nauczycielom szanse samorealizacji.

Wskaźniki:
1. Rada Pedagogiczna działa w sposób efektywny, jest otwarta na zmiany i innowacje.
2. Nauczyciele opracowują i realizują indywidualne plany rozwoju zawodowego, które są jednocześnie bazą do samooceny.
3. Nauczyciele uczestniczą w ruchu nowatorskim, promując indywidualne i zespołowe rozwiązania autorskie, projekty edukacyjne i innowacje.

STANDARD III
Ustalone są kryteria oceny jakości pracy nauczycieli.

Wskaźniki:
1. Podstawą nadzoru pedagogicznego dyrektora jest monitoring i hospitacja wspierająca.
2. Ważną rolę w gromadzeniu informacji o pracy nauczycieli spełniają opracowane arkusze samooceny.

STANDARD IV
Sposób oceniania pracy oraz przyznawania nagród i dodatków motywacyjnych jest nauczycielom znany i przez nich akceptowany.

Wskaźniki:
1. Główną formą obserwacji i ewaluacji pracy nauczycieli jest hospitacja diagnozująca oraz kontrolno-sprawdzająca.
2. Nauczyciele poddawani są ocenie pracy nie rzadziej niż raz na 5 lat.
3. Dyrektor konsultuje z ogniwem związku zawodowego oraz Radą Pedagogiczną przyznawane nauczycielom dodatki motywacyjne i nagrody.

STANDARD V
Polityka kadrowa prowadzona przez dyrektora szkoły jest planowana i realizowana stosownie do działań szkoły i kierunków jej rozwoju.

Wskaźniki:
1. Polityka kadrowa dyrektora uwzględnia potrzeby organizacyjne szkoły oraz oczekiwania wszystkich podmiotów edukacji.
2. Nauczyciele, uczniowie i rodzice biorą aktywny udział w budowaniu wspólnoty gimnazjalnej.
3. Uczniowie i pracownicy szkoły szanują stosunki interpersonalne, określone normami etyczno-moralnymi oraz przepisami prawa ogólnego i szkolnego.

Zespół 2
Obszar II. 3 WARUNKI DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY

Standard I
Szkoła dysponuje wyposażeniem do właściwego przebiegu procesu kształcenia.

Wskaźniki:
1. Nauczyciele korzystają z mobilnego stanowiska komputerowego /laptop, projektor multimedialny/.
2. Corocznie następuje częściowa wymiana sprzętu szkolnego na nowy.
3. Poszukuje się środków na zakup licencji programów użytkowych.
4. Szkoła systematycznie wzbogaca wyposażenie biblioteki, pracowni, klas i magazynu sportowego.

Standard II
Pomieszczenia szkoły zapewniają możliwość osiągnięcia wysokiej jakości pracy.

Wskaźniki:
1. Szkoła podejmuje działania przyśpieszające decyzję o budowie sali gimnastycznej lub pomieszczenia zastępczego do prowadzenia zajęć WF.
2. Podniesiona zostanie funkcjonalność i estetyka stadionu i dziedzińca szkoły.
3. Szkoła podejmie starania na rzecz stworzenia mini-studia radiowo-telewizyjnego.

Zespół 3
Obszar III. 2 ORGANIZACJA PROCESU KSZTAŁCENIA

Standard I
Zapewnienie równości szans.

Wskaźniki:
1. Nauczyciele na zajęciach edukacyjnych stosują różnorodne metody i formy indywidualizacji pracy z uczniem.
2. Rozpoznawane są potrzeby uczniów w zakresie edukacji, diagnozowane ich dysfunkcje i trudności edukacyjne.

Standard II
Umiejętny dobór środków dydaktycznych.

Wskaźniki:
1. Zakupywane lub przygotowywane pomoce dostosowane są do zainteresowań i możliwości percepcyjnych uczniów.
2. Dobór pomocy dydaktycznych jest celowy i sprzyja osiąganiu celów zajęć.

Zespół 4
Obszar III. 3 PRZEBIEG PROCESU KSZTAŁCENIA

STANDARD I
Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów.

Kryteria:
1. Dyrektor tworzy warunki organizacyjne szkoły, umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia.

Wskaźniki:
1. Zmniejszona zostanie liczebność uczniów w oddziałach klasowych.
2. Wprowadzony zostanie podział na grupy na zajęciach informatyki i języka angielskiego w oddziałach liczących ponad 24 uczniów.

Kryteria:
1. Szkolny zestaw programów nauczania zawiera podstawy programowe i umożliwia potencjalny sukces dydaktyczny każdemu uczniowi.

Wskaźniki:
1. Zespoły przedmiotowe okresowo ewaluują przyjęty Szkolny Zestaw Programów Nauczania pod kątem wdrażania ustalonych standardów egzaminacyjnych.
2. Nauczyciele przeprowadzają analizę i ewaluację przyjętych w szkole programów, podręczników i ćwiczeń pod kątem komplementarności, spójności i integracji międzyprzedmiotowej.

STANDARD II
Metody pracy z uczniami są właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne.

Kryteria:
1. Nauczyciele efektywnie stosują różnorodne metody i formy nauczania, w tym techniki aktywizujące (aktywne), atrakcyjne dla ucznia i optymalne dla osiągnięcia celów zajęć.
2. Proces uczenia się uczniów stymulowany jest przez umiejętnie stosowane środki dydaktyczne, w tym sprzęt audiowizualny, komputer i Internet.

Wskaźniki:
1. W czasie zajęć edukacyjnych uczniowie wykazują zainteresowanie i są motywowani do aktywnego udziału w lekcji.
2. Od początku cyklu kształcenia w gimnazjum uczniowie systematycznie rozwijają umiejętność uczenia się.

STANDARD III
Ocenianie jest przemyślanym procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia.

Kryteria:
1. Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) spełnia funkcję motywującą i jest przestrzegany przez uczniów i nauczycieli.

Wskaźniki:
1. Corocznie dokonuje się ewaluacji i ewentualnej nowelizacji WSO pod kątem dostosowania do zmian w prawie oświatowym oraz z uwzględnieniem oczekiwań uczniów, ich rodziców (prawnych opiekunów) oraz nauczycieli.
2. Nauczyciele przestrzegają zasad, kryteriów i procedur związanych z ocenianiem bieżącym i globalnym, w tym określonych w WSO przywilejów uczniowskich.
3. Uczniowie znają i rozumieją Wewnątrzszkolny System Oceniania oraz postępują zgodnie z zawartymi w nim zapisami.

STANDARD IV
Szkoła tworzy środowisko wspierające ucznia.

Wskaźniki:
1. Uczniowie mają możliwość rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych - pracy kół przedmiotowych i zainteresowań oraz istniejących na terenie szkoły organizacji społecznych.

Zespół 5
Obszar III. 4 Efekty kształcenia

STANDARD I
W szkole stworzone są warunki do rozwoju każdego ucznia.


Wskaźniki:
1. Szkolne programy nauczania dostosowane do indywidualnych potrzeb i
możliwości uczniów.
2. Nauczyciele tworzą i wdrażają system pracy z uczniem zdolnym.
3. Nauczyciele nieustannie motywują i wspierają uczniów do odniesienia sukcesu na miarę jego możliwości.

STANDARD II
Szkoła umożliwia absolwentom kontynuację nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.

Wskaźniki:
1. Szkoła monitoruje losy absolwentów do ukończenia przez nich obowiązku szkolnego.
2. Gimnazjum pielęgnuje więzi z absolwentami.
3. W pracy wychowawczej wdrażany jest tzw. Model samodzielnego gimnazjalisty, jako model absolwenta.
4. Szkoła pomaga uczniom w wyborze zawodu i dalszej ścieżki edukacji.
5. Gimnazjum prowadzi różnorodne zadania w ramach preorientacji zawodowej, skierowane do przyszłych absolwentów i ich rodziców, a także do szkół ponadgimnazjalnych i potencjalnych pracodawców.

Standard III
Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje to do podnoszenia efektywności kształcenia.

Wskaźniki:
1. Dwukrotnie w ciągu roku szkolnego dokonywana jest analiza porównawcza wyników klasyfikacji w nauce i zachowaniu uczniów.
2. Corocznie przeprowadza się analizę ilościową i jakościową wyników egzaminów.
3. Wprowadzane są zewnętrzne testy kompetencji we wszystkich klasach i na każdym etapie kształcenia, a ich wyniki poddawane są analizie.
4. W szkole opracowywane i wdrażane są plany poprawy efektywności kształcenia.
5. Szkoła systematycznie gromadzi informacje o wszelkich sukcesach uczniów – indywidualnych i zespołowych.


Zespół 6
Obszar IV. 2 Praca wychowawcza i profilaktyczna

STANDARD I
Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, samorządność uczniowską, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wskaźniki:
1. Szkolny Program Wychowania (SPW) opisuje system wychowawczy oparty na wartościach, zasadach i normach przyjętych przez wszystkie podmioty szkoły.
2. Program szkoły jest otwarty i elastyczny - uwzględnia zmiany zachodzące w polityce społeczno-ekonomicznej kraju, regionu i gminy.
3. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie stanowi integralną część systemu wychowania, w którym istotną rolę pełni krzewienie idei tzw. małej i dużej ojczyzny oraz praca z Patronem.
4. Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO), uwzględniający oczekiwania uczniów i ich rodziców, jest przestrzegany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli.
5. Integralną i priorytetową częścią SPW jest tzw. „Model samodzielnego gimnazjalisty”, określający operacyjne cele kształcenia i wychowania w szkole.
6. Gimnazjaliści czynnie lub za pośrednictwem organów Samorządu Uczniowskiego uczestniczą we współdecydowaniu o istotnych sprawach klasy i szkoły, ucząc się trudnej sztuki demokracji i samorządności.
7. Gimnazjum przeciwdziała uzależnieniom młodzieży od używek, występowaniu agresji i przemocy w szkole.
8. Wygląd szkoły i najbliższego otoczenia oraz zachowanie uczniów świadczy o kulturze życia codziennego.


STANDARD II
Uczniowie są zachęcani do wysiłku i pracy nad sobą, a ich osiągnięcia są doceniane.

Wskaźniki:
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwości uczenia się ponad podstawę programową.
2. Uczniowie zdolni mają szansę wykazania się w olimpiadach i konkursach.
3. Osiągnięcia uczniów są doceniane; wdrożony jest system motywowania ucznia,
który honoruje uczniów odnoszących szczególne sukcesy.
4. WSO spełnia funkcję motywacyjną.
5. Szkoła promuje sukcesy uczniów i nauczycieli.

STANDARD III
W procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele, a działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne.

Wskaźniki:
1. Nauczyciele pomagają uczniom z trudnościami szkolnymi oraz problemami wychowawczymi (np. w formie tzw. kontraktów edukacyjnych).
2. Szkoła stosuje narzędzia służące do rozpoznania możliwości i potrzeb uczniów oraz oczekiwań ich rodziców (opiekunów).
3. Program szkoły uwzględnia wyniki badań oczekiwań wspólnych i indywidualnych wszystkich podmiotów edukacji.
4. Nauczyciele, uczniowie i rodzice (opiekunowie) biorą aktywny udział w budowaniu wspólnoty gimnazjalnej.
5. Gimnazjum wspiera rodziców (opiekunów) w procesie wychowywania ich dzieci; oddziaływania szkoły i rodziny ucznia są spójne i zintegrowane.
6. Rodzice biorą aktywny udział w życiu szkoły oraz działaniach organów przedstawicielskich (Rada Rodziców, Prezydium, Komisja Rewizyjna, „trójki klasowe”, doraźne zespoły).
7. W praktyce szkolnej realizowane jest założenie, że wszyscy nauczyciele są wychowawcami.

STANDARD IV
Zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.

Wskaźniki:
1. Szkoła sprzyja kształtowaniu dbałości o rozwój psychofizyczny uczniów, promuje zdrowy styl życia i techniki pracy umysłowej.
2. Uczniowie poznają i stosują na co dzień zasady demokracji, dostrzegają swój wpływ na życie szkoły.

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

Obszar I.2. Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości

STANDARD I
Nadzór pedagogiczny zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie pracy szkoły, zmierza do
zaspokajania potrzeb wszystkich podmiotów edukacji i służy systematycznemu podwyższaniu jakości pracy szkoły.

Wskaźniki:
1. Szkoła przeprowadza szkolenia Rady Pedagogicznej na temat tworzenia systemu jakości i wewnętrznego mierzenia jakości pracy.
2. Opracowywane są i wdrażane roczne plany wewnętrznego mierzenia jakości, a ich ewaluacja kończy się przyjęciem raportu z wnioskami do realizacji w latach następnych.
3. W ewaluacji działań szkoły często stosuje się analizę jakości SWOT, służącej określeniu mocnych i słabych stron.
4. W procesie planowania pracy szkoła uwzględnia potrzeby i oczekiwania uczniów, ich rodziców i nauczycieli.
5. W szkole istnieje system badania skuteczności kształcenia i wychowania, którego jednym z najważniejszych elementów jest diagnoza osiągnięć edukacyjnych uczniów na każdym etapie kształcenia.
6. Wyniki i wnioski wynikające z raportów wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy wykorzystywane są do tworzenia planów naprawczych lub modyfikacyjnych.

2. Planowanie rozwoju w ramach Rady Rodziców

Na posiedzeniu Rady Rodziców w dniu 20.04.2005r. wyodrębniono metodą diagnozy zespołowej 10 priorytetowych zadań szkoły na lata 2005 – 2010.
Są to – w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego:

1. Skutecznie dobrane programy nauczania
2. Wysoki poziom pracy nauczycieli
3. Sprawna organizacja kształcenia, umożliwiająca rozwój każdego ucznia
4. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywujące ucznia do nauki
5. Efekty kształcenia mierzone postępem w osiągnięciach edukacyjnych
6. Odpowiednie warunki działalności (rozwój bazy)
7. Ciągły rozwój zawodowy nauczycieli
8. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna
9. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo
10. Systematyczne działania opiekuńcze nad uczniami.

3. Planowanie rozwoju w ramach Rady Uczniów.

Na posiedzeniu Rady Uczniów ustalono metodą diagnozy zespołowej 10 priorytetowych zadań szkoły na lata 2005 – 2010.
Są to – w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego:

1. Sprawna organizacja kształcenia, umożliwiająca rozwój każdego ucznia
2. Skutecznie dobrane programy nauczania
3. Wysoki poziom pracy nauczycieli
4. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna
5. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo
6. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywujące ucznia do nauki
7. Odpowiednie warunki działalności (rozwój bazy)
8. Efekty kształcenia mierzone postępem w osiągnięciach edukacyjnych
9. Ciągły rozwój zawodowy nauczycieli
10. Systematyczne działania opiekuńcze nad uczniami.

Porównanie wyboru dokonanego przez przedstawicieli uczniów i rodziców wskazuje, że istnieją duże podobieństwa, szczególnie w zakresie obszarów uznanych za najważniejsze.

4. Ustalenie priorytetowych obszarów pracy szkoły
na lata 2005 – 2010.

I Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości.
II Promocja i uspołecznienie szkoły.
III Rozwój kadry pedagogicznej.
IV Warunki działalności szkoły.
V Organizacja, przebieg i efekty kształcenia.
VI Praca wychowawcza, profilaktyczna i opiekuńcza szkoły.

VII MONITORING I EWALUACJA

Monitoring jest w procesie tworzenia strategii ciągłym udzielaniem odpowiedzi na zadawane pytania:

• Czy osiągnięto zakładany cel?

• Czy zadanie wciąż jest aktualne?

• Jakie korzyści przyniosła realizacja zadania?

Do narzędzi i technik umożliwiających i ułatwiających efektywne monitorowanie należy zaliczyć:

• ankiety
• kwestionariusze
• arkusze samooceny
• diagnozy
• karty obserwacji
• dokumentacja wychowawcy klasy
• dokumentacja pedagogiczna nauczycieli
• hospitacje
• zajęcia otwarte
• rozmowa kierowana
• dyskusja problemowa
• analiza danych statystycznych
• opinie nauczycieli, uczniów, rodziców, środowiska lokalnego, mediów
• świadectwa doskonalenia zawodowego
• obserwacja różnego rodzaju wytworów pracy ucznia i nauczyciela: projekty zespołowe, prace plastyczne i literackie, monografie, scenariusze zajęć, foldery
i inne publikacje, filmy promocyjne, nagrania video, strony www.

Ewaluacja to proces systematycznego zbierania, analizowania i interpretowania danych związanych z oceną efektywności określonych przedsięwzięć – np. edukacyjnych.

Ewaluacja systemu edukacyjnego jest procesem, który poprzez zbieranie informacji o warunkach, przebiegu i uzyskiwanych wynikach przy jego wdrażaniu, pozwala podjąć decyzję o jego dalszym stosowaniu i możliwościach ulepszania.

Etapy ewaluacji:

• Powołanie zespołu do spraw monitoringu i ewaluacji w składzie:
- dyrektor gimnazjum,
- przewodniczący zespołów ds. jakości,
- Przewodniczący Rady Rodziców,
- Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego.

• Harmonogram pracy zespołu:
- monitoring realizacji poszczególnych zadań;
- ewaluacja roczna;
- ewaluacja końcowa w poszczególnych obszarach szczegółowych;
- ewaluacja kompleksowa (po zakończeniu wdrażania planu – w 2010 r.).

• Opracowanie narzędzi ewaluacyjnych i technik zbierania informacji.

• Przygotowanie i przedstawienie raportu po kolejnych etapach ewaluacji.

• Opracowanie wniosków.

VIII PROMOCJA SZKOŁY

W zależności od adresata promocję dzielimy na:

• skierowaną do uczniów (przez 3 letni okres kształcenia w gimnazjum);

• skierowaną do rodziców – stałych klientów (promocja przez cały czas);

• skierowaną do nowych rodziców (których dzieci wkrótce znajdą się w gimnazjum);

• skierowaną do potencjalnych uczniów (aktualnie uczniów szkół podstawowych);

• skierowaną do samorządu terytorialnego i lokalnego środowiska (np. przez organizację uroczystości i imprez środowiskowych);

• skierowana do nauczycieli z innych placówek oświatowych (dzięki organizacji lub
udziałowi w różnego rodzaju imprezach międzyszkolnych oraz za pomocą mediów);

• skierowaną ku ogółowi społeczeństwa (media, internet).


Do efektywnych sposobów, technik i narzędzi promocyjno-reklamowych zaliczamy:

• widoczne logo szkoły
• foldery, ulotki reklamowe
• gazetka uczniowska GWARek
• monografie, kroniki i albumy, informatory o działalności gimnazjum
• okolicznościowe proporczyki
• drobne gadżety reklamowe – odznaki, długopisy itp.
• tablice i gabloty informacyjne
• zajęcia otwarte (lekcje, zajęcia kół)
• zapraszanie na uroczystości i imprezy szkolne
• zebrania z rodzicami
• audycje przez szkolny radiowęzeł
• spotkania zespołów metodycznych
• publikacje w prasie branżowej
• artykuły, notatki prasowe, serwisy fotograficzne w prasie regionalnej
• filmy promocyjne, prezentacje multimedialne
• strony www, wymiana poczty elektronicznej, udział w chatach i grupach dyskusyjnych
• tzw. dni otwarte szkoły
• organizacja imprez środowiskowych - uroczystości patriotycznych, akcji charytatywnych (np. WOŚP), realizacja zadań ekologicznych (np. Sprzątanie Świata)




adres tego artykułu: /articles.php?id=82