|
|||
:: Dlaczego niskie wyniki? Wiadomość dodana przez: M. Jankowiak (2012-06-19 10:06:45) ![]() Najistotniejszym punktem debaty była praca w grupach panelowych składających się z przedstawicieli społeczności oświatowej powiatu świeckiego: uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców. Wszyscy starali się odpowiedzieć na pytania „ Jakie są przyczyny niskich wyników z egzaminu zewnętrznego? Jakie podjąć działania w kierunku usuwania tych przyczyn?”. Wypracowane wnioski zostały zaprezentowane przez liderów grup i stały się podstawą do dyskusji nad przyczynami niskich efektów kształcenia w powiecie świeckim. Zauważono, że przyczyn wyników z egzaminu i ocen szkolnych nie można upatrywać tylko wśród nauczycieli i uczniów, gdyż jest to zjawisko o wiele bardziej złożone. Najczęstsze przyczyny niskich rezultatów gimnazjalistów podawano: społeczno-ekonomiczne (np. złe warunki materialne i mieszkaniowe, rozpad struktury rodziny, niski poziom intelektualny i kulturalny rodziny, niewłaściwa postawa rodziców wobec dziecka, brak zrozumienia i zaspokojenia potrzeb gimnazjalisty); biopsychiczne (np. zadatki wrodzone, temperament, cechy charakteru, warunki środowiskowe); pedagogiczne (np. niekorzystne warunki zewnętrzne pracy nauczyciela, niewłaściwie dobrane metody, środki, formy pracy nauczyciela). Zauważono, żeby uczeń odnosił powodzenia szkolne, musi mieć motywację do nauki szkolnej. By chciał i lubił się uczyć, należy: pobudzać jego ciekawość (poprzez pytania, sprzeczności, problemy), stosować nagrody emocjonalne, tzn. cieszyć się razem z nim oraz okazywać mu zainteresowanie i zadowolenie z jego większych czy mniejszych sukcesów szkolnych, wyrabiać systematyczność w uczeniu się. Ponadto dyrektorzy zwrócili uwagę na inne czynniki mające wpływ na osiągane rezultaty: kompetencje zawodowe nauczycieli, formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, współpraca nauczycieli kształcących te same lub podobne umiejętności, współpracę z jednostkami wspomagającymi pracę szkoły, stan bazy dydaktycznej szkoły, sposoby motywowania uczniów, zasady i formy współpracy z rodzicami uczniów. Wskazano na różnorodne koncepcje udoskonalenia procesu dydaktycznego, które mogą podnieść efektywność pracy szkolnej. Przykładowe pomysły: najbardziej właściwy i atrakcyjny dobór metod pracy pedagogicznej, adekwatny do celów, zadań dydaktycznych, przedmiotów nauczania, wieku uczniów i możliwości materialnych szkoły; aktywizowanie uczniów metodami pobudzającymi ich do działania i przeżywania treści kształcenia; rozbudzanie silnych i trwałych motywów uczenia się; właściwą organizację pracy domowej, pracy pozalekcyjnej i działalności pomocy koleżeńskiej. To tylko niektóre treści z dyskusji panelowej związanej z przyczynami niskich wyników nauczania. Pełny raport z debaty będzie można przeczytać na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Spotkanie zamknęła kurator oświaty Anna Łukaszewska.
![]() adres tej wiadomości: /news.php?id=709 |