:: Wymagania programowe Artykuł dodany przez: admin (2006-09-18 13:07:24)
Wymagania programowe w obrębie poszczególnych poziomów oraz zastosowanie
ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów.
1. Wymagania ponadprogramowe.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny CELUJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,
- wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego
poziomu edukacji,
- angażuje się w prace pozalekcyjne, np. Gazetki religijne, montaże
sceniczne, pomoce katechetyczne itp.,
- uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej,
- twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. Należy do organizacji i ruchów
katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.,
- jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu
nie budzi zastrzeżeń,
- poznane prawdy wiary stosuje w życiu,
- posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.
2. Wymagania dopełniające.
Obejmują one wiadomości, umiejętności, postawy, które są:
a. trudne do opanowania.
b. twórcze,
c. wyspecjalizowane,
d. stanowią rozwinięcie wymagań rozszerzających i mogą wykraczać poza program
nauczania,
e. określają cele i materiał dopełniający,
f. wymagania rozszerzone i dopełniające łącznie stanowią wymagania pełne. Ich
spełnienie uprawnia ucznia do oceny bardzo dobrej (5).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny BARDZO DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,
- opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem
nauczania religii,
- posiada pełną znajomość pacierza,
- wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe,
- aktywnie uczestniczy w religii,
- jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń,
- jest pilny, systematycznie uczestniczy w życiu parafii,
- odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego,
- stara się być świadkiem wyznawanej wiary,
- wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.
3. Wymagania rozszerzające.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. umiarkowanie trudne do opanowania,
b. przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce,
c. stosowane w sytuacjach trudnych,
d. określające cele i materiał rozszerzony,
e. stanowią pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych, a ich opanowanie
jest uzależnione od opanowania wymagań podstawowych,
f. wymagania podstawowe i rozszerzające stanowią łącznie wymagania rozszerzone.
Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny dobrej (4).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej,
- opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie
dobrym,
- wykazuje się dobrą znajomością pacierza,
- w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe,
- podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne),
- systematycznie uczestniczy w zajęciach religii,
- jest zainteresowany przedmiotem,
- włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego,
- wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,
- postawa ucznia nie budzi wątpliwości,
- stara się być aktywnym podczas lekcji,
- posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.
4. Wymagania podstawowe.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. stosunkowo łatwe do opanowania,
b. całkowicie niezbędne w dalszej nauce,
c. bezpośrednio użyteczne w życiu szkolnym i pozaszkolnym,
d. stosowane w sytuacjach typowych,
e. określające cele i materiał podstawowy,
f. spełnienie wymagań podstawowych uprawnia ucznia do oceny dostatecznej (3).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOSTATECZNEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej,
- uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i
umiejętności,
- wykazuje się dostateczną znajomością pacierza,
- w zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek, prac domowych,
- prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie
przedmiotem,
- stara się uczestniczyć w życiu parafii,
- inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.
5. Wymagania końcowe.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. określają dopuszczający zakres wiedzy, postaw i umiejętności,
b. są bardzo łatwe do opanowania,
c. określają cele i materiał konieczny,
d. spełnienie wymagań koniecznych uprawnia ucznia do oceny dopuszczającej (2).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne,
- prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,
- prowadzi zeszyt,
- posiada problemy ze znajomością pacierza,
- ma poprawny stosunek do religii,
- uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia,
- inne możliwości indywidualne ucznia wskazują na ocenę dopuszczającą.
Ocena NIEDOSTATECZNA
(semestralnej i końcoworocznej)
- uczeń nie opanował podstawowych pojęć religijnych,
- nie wykazuje się znajomością pacierza,
- nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję,
- lekceważy przedmiot,
- nieodpowiednio zachowuje się na lekcji,
- wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych,
- opuszcza lekcję religii,
- nie przejawia religijnego wymiaru własnego życia,
- inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę
niedostateczną.
Sposoby oceniania:
1. Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
2. Odpowiedź ustna (materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji).
3. Prace kontrolne: cztery razy w ciągu semestru (dwie prace klasowe -
sprawdzanie przez nauczyciela do dwóch tygodni i dwie kartkówki) do wglądu
uczniów i rodziców.
4. Praca domowa: kontrolowana na bieżąco.
5. Pacierz: ocena ze znajomości pacierza dwa razy w ciągu semestru zdobywana
podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
6. Zeszyt: sprawdzamy podczas odpowiedzi i według możliwości nauczyciela. Jeden
raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
7. Pilność, aktywność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia
ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela;
ogólne oceny wystawiane na koniec semestru i koniec roku szkolnego.
Uwagi:
Ocenę wystawiam w porozumieniu z uczniami,
- stosuję jednolite normy i kryteria oceniania,
- podaję na bieżąco wyniki pracy uczniów,
- wskazuję na występujące braki.
Przestrzeganie zasad oceniania daje pewność oceny obiektywnej, jawnej,
instruktywnej oraz mobilizuje do dalszej pracy.
W ciągu jednego semestru wystawiam każdemu uczniowi co najmniej osiem ocen
cząstkowych:
- w każdym semestrze uczniowie piszą dwie klasówki
całogodzinne i dwie kartkówki (15 min.),
- bardzo trudno określić jest na początku roku szkolnego ile zadań domowych
uczeń otrzyma do wykonania w domu i dlatego każdy uczeń będzie miał oceniane
trzy zadania domowe,
- stosuję kompleksową ocenę zeszytu biorąc pod uwagę systematyczność w
zapisywaniu tematów oraz notatek, prowadzenie indywidualnej pracy w
zaproponowany przeze mnie sposób i estetykę,
- oceniam także pracę uczniów w grupach oraz prace dodatkowe (przygotowywanie i
prowadzenie modlitwy na początku i końcu katechezy z uwzględnieniem okresu
liturgicznego, co prowadzi do refleksji nad swoim życiem w świetle wyznawanej
wiary – forma pisemna),
wykonywanie prac plastycznych i ich prezentowanie,
- czytanie prasy i literatury katolickiej w celu pogłębiania wiary i dawania
świadectwa w życiu,
- udział w konkursach..
Promuję systematyczne poprawianie ocen w ciągu semestrów; w wyjątkowych
sytuacjach poprawianie podczas wystawienia oceny semestralnej lub końcowej.
Poprawianie może odbywać się w formie pisemnej lub ustnej z
zakresu określonego indywidualnie.
Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli istnieje brak podstaw do
ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach
edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie edukacji.
W przebiegu mojej pracy katechetycznej miały miejsce takie zdarzenia.
Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne stawiam według skali:
- celujący (6),
- bardzo dobry (5),
- dobry (4),
- dostateczny (3),
- dopuszczający (2),
- niedostateczny (1).
Informuję uczniów na bieżąco o wynikach nauczania, a rodziców – na każde
życzenie lub w sytuacji, gdy zaistnieje konieczność ich poinformowania w
indywidualnych sytuacjach.
Wprowadziłam punktowy system oceniania.
W załączniku:
- regulamin,
- tabela z kryteriami oceny współpracy w grupie oraz wypełniania funkcji,
- tabela z kryteriami oceny aktywności i postawy na lekcji,
- karty ucznia (kliknij, aby pobrać w formacie *.pdf).

adres tego artykułu: /articles.php?id=64
|