http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Wymagania programowe
Artykuł dodany przez: admin (2006-09-18 13:07:24)

Wymagania programowe w obrębie poszczególnych poziomów oraz zastosowanie ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów.

1. Wymagania ponadprogramowe.

Uwarunkowania osiągnięcia oceny CELUJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)

  • uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,
  • wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji,
  • angażuje się w prace pozalekcyjne, np. Gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne itp.,
  • uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej,
  • twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. Należy do organizacji i ruchów katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.,
  • jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,
  • poznane prawdy wiary stosuje w życiu,
  • posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.
     

2. Wymagania dopełniające.

Obejmują one wiadomości, umiejętności, postawy, które są:
a. trudne do opanowania.
b. twórcze,
c. wyspecjalizowane,
d. stanowią rozwinięcie wymagań rozszerzających i mogą wykraczać poza program nauczania,
e. określają cele i materiał dopełniający,
f. wymagania rozszerzone i dopełniające łącznie stanowią wymagania pełne. Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny bardzo dobrej (5).



Uwarunkowania osiągnięcia oceny BARDZO DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
 

  • uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,
  • opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii,
  • posiada pełną znajomość pacierza,
  • wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe,
  • aktywnie uczestniczy w religii,
  • jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń,
  • jest pilny, systematycznie uczestniczy w życiu parafii,
  • odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego,
  • stara się być świadkiem wyznawanej wiary,
  • wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.

 

3. Wymagania rozszerzające.

Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. umiarkowanie trudne do opanowania,
b. przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce,
c. stosowane w sytuacjach trudnych,
d. określające cele i materiał rozszerzony,
e. stanowią pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych, a ich opanowanie jest uzależnione od opanowania wymagań podstawowych,
f. wymagania podstawowe i rozszerzające stanowią łącznie wymagania rozszerzone. Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny dobrej (4).


Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
 

  • uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej,
  • opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie dobrym,
  • wykazuje się dobrą znajomością pacierza,
  • w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe,
  • podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne),
  • systematycznie uczestniczy w zajęciach religii,
  • jest zainteresowany przedmiotem,
  • włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego,
  • wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,
  • postawa ucznia nie budzi wątpliwości,
  • stara się być aktywnym podczas lekcji,
  • posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.

 


4. Wymagania podstawowe.

Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. stosunkowo łatwe do opanowania,
b. całkowicie niezbędne w dalszej nauce,
c. bezpośrednio użyteczne w życiu szkolnym i pozaszkolnym,
d. stosowane w sytuacjach typowych,
e. określające cele i materiał podstawowy,
f. spełnienie wymagań podstawowych uprawnia ucznia do oceny dostatecznej (3).


Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOSTATECZNEJ
(semestralnej i końcoworocznej)

 

  • uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej,
  • uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności,
  • wykazuje się dostateczną znajomością pacierza,
  • w zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek, prac domowych,
  • prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem,
  • stara się uczestniczyć w życiu parafii,
  • inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.


5. Wymagania końcowe.

Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. określają dopuszczający zakres wiedzy, postaw i umiejętności,
b. są bardzo łatwe do opanowania,
c. określają cele i materiał konieczny,
d. spełnienie wymagań koniecznych uprawnia ucznia do oceny dopuszczającej (2).


Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
 

  • uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne,
  • prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,
  • prowadzi zeszyt,
  • posiada problemy ze znajomością pacierza,
  • ma poprawny stosunek do religii,
  • uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia,
  • inne możliwości indywidualne ucznia wskazują na ocenę dopuszczającą.

 


Ocena NIEDOSTATECZNA
(semestralnej i końcoworocznej)
 

  • uczeń nie opanował podstawowych pojęć religijnych,
  • nie wykazuje się znajomością pacierza,
  • nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję,
  • lekceważy przedmiot,
  • nieodpowiednio zachowuje się na lekcji,
  • wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych,
  • opuszcza lekcję religii,
  • nie przejawia religijnego wymiaru własnego życia,
  • inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.



Sposoby oceniania:

1. Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
2. Odpowiedź ustna (materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji).
3. Prace kontrolne: cztery razy w ciągu semestru (dwie prace klasowe - sprawdzanie przez nauczyciela do dwóch tygodni i dwie kartkówki) do wglądu uczniów i rodziców.
4. Praca domowa: kontrolowana na bieżąco.
5. Pacierz: ocena ze znajomości pacierza dwa razy w ciągu semestru zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
6. Zeszyt: sprawdzamy podczas odpowiedzi i według możliwości nauczyciela. Jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
7. Pilność, aktywność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela; ogólne oceny wystawiane na koniec semestru i koniec roku szkolnego.

Uwagi:

Ocenę wystawiam w porozumieniu z uczniami,
- stosuję jednolite normy i kryteria oceniania,
- podaję na bieżąco wyniki pracy uczniów,
- wskazuję na występujące braki.
Przestrzeganie zasad oceniania daje pewność oceny obiektywnej, jawnej, instruktywnej oraz mobilizuje do dalszej pracy.
W ciągu jednego semestru wystawiam każdemu uczniowi co najmniej osiem ocen cząstkowych:
- w każdym semestrze uczniowie piszą dwie klasówki
całogodzinne i dwie kartkówki (15 min.),
- bardzo trudno określić jest na początku roku szkolnego ile zadań domowych uczeń otrzyma do wykonania w domu i dlatego każdy uczeń będzie miał oceniane trzy zadania domowe,
- stosuję kompleksową ocenę zeszytu biorąc pod uwagę systematyczność w zapisywaniu tematów oraz notatek, prowadzenie indywidualnej pracy w zaproponowany przeze mnie sposób i estetykę,
- oceniam także pracę uczniów w grupach oraz prace dodatkowe (przygotowywanie i prowadzenie modlitwy na początku i końcu katechezy z uwzględnieniem okresu liturgicznego, co prowadzi do refleksji nad swoim życiem w świetle wyznawanej wiary – forma pisemna),
wykonywanie prac plastycznych i ich prezentowanie,
- czytanie prasy i literatury katolickiej w celu pogłębiania wiary i dawania świadectwa w życiu,
- udział w konkursach..

Promuję systematyczne poprawianie ocen w ciągu semestrów; w wyjątkowych sytuacjach poprawianie podczas wystawienia oceny semestralnej lub końcowej.
Poprawianie może odbywać się w formie pisemnej lub ustnej z
zakresu określonego indywidualnie.

Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli istnieje brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji.
W przebiegu mojej pracy katechetycznej miały miejsce takie zdarzenia.

Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne stawiam według skali:
- celujący (6),
- bardzo dobry (5),
- dobry (4),
- dostateczny (3),
- dopuszczający (2),
- niedostateczny (1).
 

Informuję uczniów na bieżąco o wynikach nauczania, a rodziców – na każde życzenie lub w sytuacji, gdy zaistnieje konieczność ich poinformowania w indywidualnych sytuacjach.

Wprowadziłam punktowy system oceniania.
W załączniku:
- regulamin,
- tabela z kryteriami oceny współpracy w grupie oraz wypełniania funkcji,
- tabela z kryteriami oceny aktywności i postawy na lekcji,
- karty ucznia (kliknij, aby pobrać w formacie *.pdf).




adres tego artykułu: /articles.php?id=64