http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Edukacja ekonomiczna z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej
Artykuł dodany przez: K. Kaczyńska (2006-06-27 12:13:40)

ARKUSZ INNOWACJI
Edukacja ekonomiczna z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej


A. DANE O INNOWACJI:

1. Autor innowacji – mgr Katarzyna Kaczyńska

2. Realizator innowacji – autor innowacji, nauczyciele matematyki, wiedzy o społeczeństwie, informatyki

3. Data rozpoczęcia i zakończenia innowacji:
Od IV do VI 2005r. – faza wstępna pełne wdrożenie przewidziane w okresie IX 2005r. – V 2006r. z możliwością kontynuacji w kolejnych latach

4. Koszty innowacji:
nie przewiduje się

5. Rodzaj innowacji ze względu na zawartość treściową:
programowa, metodyczna

6. Rodzaj innowacji ze względu na zakres przedmiotowy:
dydaktyczna, wychowawcza

7. Liczba godzin dydaktycznych wykraczających poza ramowy plan nauczania:
nie przewiaduje się

8. Rodzaj innowacji ze względu na zasięg:
Obejmuje klasy drugie i trzecie, obejmuje więcej niż jeden przedmiot nauczania (matematyka, wos, informatyka)

B. OPIS INNOWACJI:

1. Uzasadnienie potrzeby innowacji:
Wykorzystanie spójności obszarów poznawczych i szerszego łączenia teorii z praktyką jako czynników wpływających na efekty kształcenia

2. Temat innowacji:
Edukacja ekonomiczna z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej

3. Cel ogólny i cele szczegółowe innowacji:
Wyzwalanie i rozwijanie postawy prowadzącej do pełniejszego poznawania prawidłowości świata społecznego oraz inspirowanie młodzieży do aktywniejszego i bardziej kreatywnego udziału w procesie edukacyjnym.

Cele szczegółowe:

  • budzenie i rozwijanie u uczniów zainteresowania problematyką
    ekonomiczną;

  • dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych w zjawiskach
    społeczno-gospodarczych;

  • zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów;

  • umiejętność planowania i efektywnego działania;

  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia, np. umiejętności
    wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupie;

  • rozwijanie przedsiębiorczości;

  • zastosowanie technologii informacyjno-komputerowej w procesie
    dydaktycznym;

  • wykorzystanie wiedzy matematycznej w sytuacjach praktycznych;

  • pomoc w zaopatrzeniu w podręczniki;

  • zachęcanie do oszczędzania;

  • umiejętność planowania budżetu;

  • pozyskiwanie środków budżetowych dla szkoły (sklepik).



ZagadnienieSposób realizacjiOsoba odpowie-dzialnaOsoby współ-odpowiedzialneTermin
Szkolne przedsiębiorstwo handlowe
  • Opracowanie rachunku efektywności dotychczasowej działalności szkolnego sklepiku
  • Analiza popytu, zbadanie potrzeb „rynku” szkolnego
  • Opracowanie planu rozwoju sklepiku
  • Uczniowski kiermasz używanych podręczników i innych książek
K. Kaczyńska
K. Kaczyńska
opiekun sklepiku
K. Kaczyńska
Opiekun sklepiku
n-l informatyki
opiekun sklepiku
K. Kaczyńska
Bibliotekarz
IV 05IV-V 2005VI 05VI 05VI 06
Zdobywanie wiedzy ekonomicznej
  • Udział w internetowych konkursach popularyzujących wiedzę o ekonomii, np. „Z ekonomią na ty”
K. Kaczyńskan-l wos 
Banki, ich rola w gospodarce i zasady funkcjonowa-nia
  • Spotkanie z przedstawicielem banku
  • Międzyklasowy konkurs oszczędzania w SKO
K. Kaczyńska
K. Kaczyńska
Skarbnicy klasowiIX 05IX 05 – V 06
Planowanie budżetu
  • Planowanie budżetu klasy
  • Udział w planowaniu budżetu szkoły
  • Uczestnictwo w sesji Rady Gminy poświęconej planowaniu budżetu
Wychowawcy klas
K. Kaczyńska
n-l wos
K. Kaczyńska
Dyrektor
K. Kaczyńska
IX 05
Cele i mechanizm działania giełdy papierów wartościo-wych
  • Spotkanie z maklerem giełdowym
  • Szkolna minigiełda dla klas trzecich
Dyrektor
K. Kaczyńska
K. Kaczyńska
Opiekun świetlicy ,n-l informatyki
X 05XI 05-III 06


5. środki potrzebne do realizacji:
komputer z łączem internetowym, gazetka ścienna


adres tego artykułu: /articles.php?id=63