http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Edukacja czytelnicza i medialna
Artykuł dodany przez: A. Piotrowska (2006-05-08 11:07:46)

1. NAZWA PROJEKTU:
Edukacja czytelnicza i medialna

2. AUTOR PROJEKTU:
Aneta Piotrowska

3. REALIZATORZY:
Nauczyciele przedmiotów bloku humanistycznego, wychowawcy, społeczność uczniowska.

4. OKRES REALIZACJI:
11.03.2005 – 24.06.2005 r. – okres przygotowawczy ( zapoznanie ze szczegółowymi celami programu, powołanie Klubu Dyskusyjnego, przydział zadań, gromadzenie materiałów, tworzenie zespołów odpowiedzialnych za realizację poszczególnych treści).
Rok szkolny 2005/2006 realizacja.

5. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWĄ:
Programowa i organizacyjna.

6. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
Dydaktyczna.

7. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZASIĘG:
Obejmuje kilka przedmiotów nauczania, kółka, imprezy szkolne, w których uczestniczą uczniowie klas I – III.

8. UZASADNIENIE POTRZEBY INNOWACJI:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia,
- zwiększenie motywacji do nauki,
- kształtowanie postawy krytycznego i świadomego korzystania z mass
mediów,
- wdrażanie do obsługi środków audiowizualnych i narzędzi
komputerowych,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia.

9. CEL PROGRAMU:
- rozwijanie zainteresowań młodzieży,
- rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
- kształtowanie świadomego, krytycznego, otwartego na osiągnięcia współczesnej literatury oraz technologii informacyjnej i komputerowej samodzielnego gimnazjalisty,
- wyrabianie obiektywizmu w przekazie i odbiorze informacji,
- doskonalenie techniki przekładu intersemiotycznego,
- propagowanie kultury słowa.

Obszar

Cele szczegółowe

Sposób realizacji
Osoby odpowiedzialne
Termin
PUBLI-
CYSTYKA
- świadomie korzysta z mass mediów,
- rzetelnie gromadzi informacje do  gazetki szkolnej,
- opracowuje materiał z wykorzystaniem technologii informacyjnej i
   komputerowej,
- ocenia usłyszaną wypowiedź kolegów i koleżanek,
- redaguje dziennikarskie formy wypowiedzi (felieton, reportaż, wywiad),
- świadomie selekcjonuje informacje,
- stosuje kulturę żywego słowa,
- korzysta z danych zawartych i Internecie,
- bogaci słownictwo,
- doskonali sztukę porozumiewania się,
- ocenia rangę informacji i dokonuje ewaluacji zebranych materiałów,
- gromadzi prasę młodzieżową,
- redaguje recenzje książek, filmów, czasopism,
- śledzi życie kulturalne i naukowe kolegów i koleżanek,
- opracowuje szatę graficzną gazetki,
- tworzy logo,
- sporządza tzw. „prasówkę”.

Gazetka samorządowa co miesiąc jest wydawana z ramienia SU. Młodzi dziennikarze zajmują się redagowaniem artykułów, segregowaniem materiałów, opracowaniem szaty graficznej pisma przy zastosowaniu technologii informacyjnej i komputerowej. Spotkania  odbywają się w ustalonych przez opiekunów terminach.  Dystrybucją zajmują się redaktorzy gazetki.
Gimnazjaliści tworzą almanach oraz „Zeszyt Literacki”, w którym zamieszczają najciekawsze publikacje, wiersze, prace konkursowe.
Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: j. polskiego, wiedzy o społeczeństwie, informatyce, historii, kole internet. zgodnie z przyjętymi przez nauczycieli planami wynikowymi.
J. Fordońska – Jędral
B. Ptach


Poloniści, historycy, informatyk
IX – XII 2005
I – VI 2006


Na bieżąco
RADIO-
WĘZEŁ
- rzetelnie przekazuje informacje,
- przygotowuje audycje wynikające z kalendarza imprez szkolnych,
- doskonali precyzję komunikatów,
- przygotowuje audycje muzyczne,
- prowadzi sondaż muzycznych upodobań kolegów i koleżanek,
- współpracuje z kolegami i koleżankami.

Radiowęzeł - uczniowie przekazują bieżące informacje. Pod kierunkiem nauczycieli przygotowują programy artystyczne i muzyczne zgodnie z kalendarzem imprez. Przeprowadzają sondaż, przekazują życzenia.
Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: języka polskiego oraz wiedzy o społeczeństwie.

A.     Piotrowska



Poloniści
A. Leśniak
Na bieżąco i zgodnie z kalendarzem imprez
Na bieżąco
TEATR I
FILM
- korzysta z dzieł twórców polskich i obcych,
- rozpoznaje własne możliwości,
- prezentuje swoją rolę,
- oddaje właściwą myśl, sens utworu,
- dokonuje przekładu intersemiotycznego,
- wykonuje dekoracje, przygotowuje strój, rekwizyty,
- szuka potrzebnych informacji w Internecie, zbiorach bibliotecznych
- ogląda wybrane spektakle teatru telewizji,
- zna rodzaje teatrów i znaki teatralne,
- uczestniczy w organizowanych konkursach,
- bierze udział w grach dramatycznych, inscenizacjach,
- odczytuje znaczenie komunikatów medialnych.

Uczniowie uczestniczą w zajęciach dodatkowych – koło teatralne- na których „wchodzą” w określone role, przygotowują rekwizyty i dekoracje, doskonalą technikę mówienia. Występują w czasie imprez szkolnych i środowiskowych. W ramach spotkań Klubu Teatralno-Filmowego oglądają, interpretują, oceniają  spektakle oraz filmy
Ponadto wymienione cele są realizowane na lekcjach języka polskiego oraz sztuki.
J. Kuffel



Poloniści, J. Fordońska
Zgodnie z planem koła.


Zgodnie z planem wynikowym
BIBLIOTE-
KA
- korzysta ze zbiorów bibliotecznych: słowników, encyklopedii, dodatkowych
  lektur,
- sporządza bibliografię,
- korzysta z katalogów,
- wyszukuje potrzebne informacje,
- rozwija swoje czytelnicze zainteresowania,
- wykazuje znajomość treści lektur,
- interpretuje adaptacje filmowe,
- zna gatunki filmowe,
- zna specyfikę informacji radiowej i telewizyjnej, korzysta z kącika czytelniczego,
- przygotowuje tematyczne zestawienie materiałów,
- bierze udział w organizacji kiermaszu książek,
- bierze udział w konkursach czytelniczych i recytatorskich.

Gimnazjaliści współpracują z biblioteką i nauczycielami przedmiotów. Jest prowadzony monitoring upodobań czytelniczych młodzieży, która  korzysta z zasobów biblioteki oraz kącików czytelniczych. Uczniowie  czytają dodatkowe lektury, których tematykę omawiają w czasie dodatkowych spotkań z nauczycielem.  Są prowadzone zeszyty lektur i „konsultacji z uczniami”. Sporządzają bibliografię wykorzystanych w referacie materiałów.
Tworzą „Raport czytelniczy” oraz biorą udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, na których muszą się wykazać znajomością twórczości danego pisarza. Bibliotekarz prowadzi miesięczne zestawienia stanu czytelnictwa oraz monitoring upodobań czytelniczych oraz monitoring upodobań czytelniczych.


M. Siegmuller
Wychowawca świetlicy

Nauczyciele przedmiotów,



Na bieżąco


Zgodnie z planem wynikowym

MEDIA
- obsługuje środki audiowizualne,
- wykonuje zdjęcia,
- dostrzega różnicę między formami komunikatów medialnych,
- samodzielnie korzysta z Internetu,
- opracowuje bibliografię,
- operuje właściwym kodem językowym,
- czerpie informacje ogólnie dostępnych źródeł prasowych,
- uczestniczy w organizowanych wyjazdach do kina, teatru, opery, redakcji
  Gazety,
- redaguje komunikaty,
- dostrzega podłoże faktograficzne w materiałach
 prasowych, dziennikarskich, Internecie.
- odczytuje różne kody ikoniczne i symboliczne,
- tworzy witrynę szkoły,
- redaguje artykuły do prasy.
Zamierzone cele są realizowane w czasie spotkań koła intern., wycieczek szkolnych, apeli. Uczniowie wykonują zdjęcia. Korzystają z technologii informacyjnej w trakcie realizacji zadań typu: referat, zaproszenie, prezentacja multimedialna, segregowanie informacji dostępnych w mediach, na przykład na lekcje wiedzy o społeczeństwie.

S. Rządkowski,
wychowawcy

Zgodnie z planem koła intern. i kalendarzem imprez
Na bieżąco

METODY:
- burza mózgów,
- piramida priorytetów,
- metaplan,
- projekt,
- debata,
- gry symulacyjne,
- gry sytuacyjne,
- analiza dokumentów źródłowych,
- metody audiowizualne.

ŚRODKI:
- książki,
- reprodukcje,
- kasety video,
- zdjęcia,
- słowniki,
- programy komputerowe,
- komputer,
- Internet,
- cyfrowy aparat fotograficzny,
- czasopisma,
- filmy,
- kamera,
- odtwarzacz DVD,
- projektor multimedialny.

EWALUACJA:
Pierwsza ewaluacja programu odbędzie się po pierwszym etapie kształcenia (koniec roku szkolnego 2005/2006).
Wszystkie zagadnienia mogą być omawiane i przekonsultowane na bieżąco w czasie spotkań zespołu przedmiotowego. Jego członkowie powinni zadbać o skuteczność i atrakcyjność stosowanych metod oraz dostosowanie programu do indywidualnych możliwości każdego ucznia. Jego realizacja zostanie oceniona na podstawie ankiet, obserwacji, wytworów pracy ucznia i indywidualnych rozmów.




adres tego artykułu: /articles.php?id=62