:: Edukacja czytelnicza i medialna Artykuł dodany przez: A. Piotrowska (2006-05-08 11:07:46)
1. NAZWA PROJEKTU:
Edukacja czytelnicza i medialna
2. AUTOR PROJEKTU:
Aneta Piotrowska
3. REALIZATORZY:
Nauczyciele przedmiotów bloku humanistycznego, wychowawcy, społeczność
uczniowska.
4. OKRES REALIZACJI:
11.03.2005 – 24.06.2005 r. – okres przygotowawczy ( zapoznanie ze
szczegółowymi celami programu, powołanie Klubu Dyskusyjnego, przydział zadań,
gromadzenie materiałów, tworzenie zespołów odpowiedzialnych za realizację
poszczególnych treści).
Rok szkolny 2005/2006 realizacja.
5. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWĄ:
Programowa i organizacyjna.
6. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
Dydaktyczna.
7. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZASIĘG:
Obejmuje kilka przedmiotów nauczania, kółka, imprezy szkolne, w których
uczestniczą uczniowie klas I – III.
8. UZASADNIENIE POTRZEBY INNOWACJI:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia,
- zwiększenie motywacji do nauki,
- kształtowanie postawy krytycznego i świadomego korzystania z mass
mediów,
- wdrażanie do obsługi środków audiowizualnych i narzędzi
komputerowych,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia.
9. CEL PROGRAMU:
- rozwijanie zainteresowań młodzieży,
- rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
- kształtowanie świadomego, krytycznego, otwartego na osiągnięcia współczesnej literatury oraz technologii informacyjnej i komputerowej samodzielnego gimnazjalisty,
- wyrabianie obiektywizmu w przekazie i odbiorze informacji,
- doskonalenie techniki przekładu intersemiotycznego,
- propagowanie kultury słowa.
Obszar
|
Cele szczegółowe
|
Sposób realizacji
|
Osoby odpowiedzialne
|
Termin
|
PUBLI- CYSTYKA
|
- świadomie korzysta z mass mediów, - rzetelnie gromadzi informacje do gazetki szkolnej, - opracowuje materiał z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komputerowej, - ocenia usłyszaną wypowiedź kolegów i koleżanek, - redaguje dziennikarskie formy wypowiedzi (felieton, reportaż, wywiad), - świadomie selekcjonuje informacje, - stosuje kulturę żywego słowa, - korzysta z danych zawartych i Internecie, - bogaci słownictwo, - doskonali sztukę porozumiewania się, - ocenia rangę informacji i dokonuje ewaluacji zebranych materiałów, - gromadzi prasę młodzieżową, - redaguje recenzje książek, filmów, czasopism, - śledzi życie kulturalne i naukowe kolegów i koleżanek, - opracowuje szatę graficzną gazetki, - tworzy logo, - sporządza tzw. „prasówkę”.
|
Gazetka samorządowa co miesiąc jest wydawana z ramienia SU. Młodzi dziennikarze
zajmują się redagowaniem artykułów, segregowaniem materiałów, opracowaniem szaty
graficznej pisma przy zastosowaniu technologii informacyjnej i komputerowej.
Spotkania odbywają się w ustalonych przez opiekunów terminach.
Dystrybucją zajmują się redaktorzy gazetki. Gimnazjaliści tworzą almanach oraz „Zeszyt Literacki”, w którym zamieszczają
najciekawsze publikacje, wiersze, prace konkursowe. Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: j. polskiego, wiedzy o
społeczeństwie, informatyce, historii, kole internet. zgodnie z przyjętymi przez
nauczycieli planami wynikowymi.
|
J. Fordońska – Jędral B. Ptach
Poloniści, historycy, informatyk
|
IX – XII 2005 I – VI 2006
Na bieżąco
|
RADIO- WĘZEŁ
|
- rzetelnie przekazuje informacje, - przygotowuje audycje wynikające z kalendarza imprez szkolnych, - doskonali precyzję komunikatów, - przygotowuje audycje muzyczne, - prowadzi sondaż muzycznych upodobań kolegów i koleżanek, - współpracuje z kolegami i koleżankami.
|
Radiowęzeł - uczniowie przekazują bieżące informacje. Pod kierunkiem nauczycieli
przygotowują programy artystyczne i muzyczne zgodnie z kalendarzem imprez.
Przeprowadzają sondaż, przekazują życzenia. Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: języka polskiego oraz wiedzy o
społeczeństwie.
|
A.
Piotrowska
Poloniści A. Leśniak
|
Na bieżąco i zgodnie z kalendarzem imprez Na bieżąco
|
TEATR I FILM
|
- korzysta z dzieł twórców polskich i obcych, - rozpoznaje własne możliwości, - prezentuje swoją rolę, - oddaje właściwą myśl, sens utworu, - dokonuje przekładu intersemiotycznego, - wykonuje dekoracje, przygotowuje strój, rekwizyty, - szuka potrzebnych informacji w Internecie, zbiorach bibliotecznych - ogląda wybrane spektakle teatru telewizji, - zna rodzaje teatrów i znaki teatralne, - uczestniczy w organizowanych konkursach, - bierze udział w grach dramatycznych, inscenizacjach, - odczytuje znaczenie komunikatów medialnych.
|
Uczniowie uczestniczą w zajęciach dodatkowych – koło teatralne- na których
„wchodzą” w określone role, przygotowują rekwizyty i dekoracje, doskonalą
technikę mówienia. Występują w czasie imprez szkolnych i środowiskowych. W
ramach spotkań Klubu Teatralno-Filmowego oglądają, interpretują, oceniają
spektakle oraz filmy Ponadto wymienione cele są realizowane na lekcjach języka polskiego oraz sztuki.
|
J. Kuffel
Poloniści, J. Fordońska
|
Zgodnie z planem koła.
Zgodnie z planem wynikowym
|
BIBLIOTE- KA
|
- korzysta ze zbiorów bibliotecznych: słowników, encyklopedii, dodatkowych lektur, - sporządza bibliografię, - korzysta z katalogów, - wyszukuje potrzebne informacje, - rozwija swoje czytelnicze zainteresowania, - wykazuje znajomość treści lektur, - interpretuje adaptacje filmowe, - zna gatunki filmowe, - zna specyfikę informacji radiowej i telewizyjnej, korzysta z kącika
czytelniczego, - przygotowuje tematyczne zestawienie materiałów, - bierze udział w organizacji kiermaszu książek, - bierze udział w konkursach czytelniczych i recytatorskich.
|
Gimnazjaliści współpracują z biblioteką i nauczycielami przedmiotów. Jest
prowadzony monitoring upodobań czytelniczych młodzieży, która korzysta z
zasobów biblioteki oraz kącików czytelniczych. Uczniowie czytają dodatkowe
lektury, których tematykę omawiają w czasie dodatkowych spotkań z nauczycielem.
Są prowadzone zeszyty lektur i „konsultacji z uczniami”. Sporządzają
bibliografię wykorzystanych w referacie materiałów. Tworzą „Raport czytelniczy” oraz biorą udział w konkursach szkolnych i
pozaszkolnych, na których muszą się wykazać znajomością twórczości danego
pisarza. Bibliotekarz prowadzi miesięczne zestawienia stanu czytelnictwa oraz
monitoring upodobań czytelniczych oraz monitoring upodobań czytelniczych.
|
M. Siegmuller Wychowawca świetlicy
Nauczyciele przedmiotów,
|
Na bieżąco
Zgodnie z planem wynikowym
|
MEDIA
|
- obsługuje środki audiowizualne, - wykonuje zdjęcia, - dostrzega różnicę między formami komunikatów medialnych, - samodzielnie korzysta z Internetu, - opracowuje bibliografię, - operuje właściwym kodem językowym, - czerpie informacje ogólnie dostępnych źródeł prasowych, - uczestniczy w organizowanych wyjazdach do kina, teatru, opery, redakcji Gazety, - redaguje komunikaty, - dostrzega podłoże faktograficzne w materiałach prasowych, dziennikarskich, Internecie. - odczytuje różne kody ikoniczne i symboliczne, - tworzy witrynę szkoły, - redaguje artykuły do prasy.
|
Zamierzone cele są realizowane w czasie spotkań koła intern., wycieczek
szkolnych, apeli. Uczniowie wykonują zdjęcia. Korzystają z technologii
informacyjnej w trakcie realizacji zadań typu: referat, zaproszenie, prezentacja
multimedialna, segregowanie informacji dostępnych w mediach, na przykład na
lekcje wiedzy o społeczeństwie.
|
S. Rządkowski, wychowawcy
|
Zgodnie z planem koła intern. i kalendarzem imprez Na bieżąco
|
METODY:
- burza mózgów,
- piramida priorytetów,
- metaplan,
- projekt,
- debata,
- gry symulacyjne,
- gry sytuacyjne,
- analiza dokumentów źródłowych,
- metody audiowizualne.
ŚRODKI:
- książki,
- reprodukcje,
- kasety video,
- zdjęcia,
- słowniki,
- programy komputerowe,
- komputer,
- Internet,
- cyfrowy aparat fotograficzny,
- czasopisma,
- filmy,
- kamera,
- odtwarzacz DVD,
- projektor multimedialny.
EWALUACJA:
Pierwsza ewaluacja programu odbędzie się po pierwszym etapie kształcenia (koniec
roku szkolnego 2005/2006).
Wszystkie zagadnienia mogą być omawiane i przekonsultowane na bieżąco w czasie
spotkań zespołu przedmiotowego. Jego członkowie powinni zadbać o skuteczność i
atrakcyjność stosowanych metod oraz dostosowanie programu do indywidualnych
możliwości każdego ucznia. Jego realizacja zostanie oceniona na podstawie
ankiet, obserwacji, wytworów pracy ucznia i indywidualnych rozmów.

adres tego artykułu: /articles.php?id=62
|