http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Preorientacja zawodowa i szkolna
Artykuł dodany przez: B. Ptach (2006-03-09 14:06:24)

A. Dane o innowacji

1.Autor innowacji: mgr Bogusława Ptach
2.Realizator innowacji: autor; nauczyciel WOS; wychowawcy klas III; pedagog szkolny; rodzice
3.Data rozpoczęcia i zakończenia innowacji: Faza wstępna – 1 wrzesień 2005r. Kontynuacja – kolejne lata nauki
4.Koszty innowacji: Nie przewiduje się kosztów.
5.Rodzaj innowacji ze względu na zawartość treściową: Organizacyjna Programowa
6.Rodzaj innowacji ze względu na zakres przedmiotowy Dydaktyczna Wychowawcza Opiekuńcza
7.Liczba godzin dydaktycznych wykraczających poza ramowy plan nauczania Nie przewiduje się dodatkowych godzin, chyba, że będzie tego wymagała sytuacja.
8.Rodzaj innowacji ze względu na zasięg Obejmuje więcej niż jeden przedmiot nauczania; Obejmuje więcej niż jedną klasę;

 B. Opis innowacji

1.Uzasadnienie potrzeby innowacji
- wspomaganie uczniów w podejmowaniu decyzji w związku z dalszą nauką;
- poszerzanie wiedzy uczniów na temat potrzeb rynku pracy;
- umożliwienie uczniom klas III i ich rodzicom kontaktu z przedstawicielami zawodów będących w kręgu ich zainteresowań;
2.Temat innowacji Preorientacja zawodowa i szkolna w Gimnazjum Publicznym im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu.

3.Cel ogólny: Pomoc uczniom w dokonaniu trafnego wyboru kierunku kształcenia, zgodnego z realnymi predyspozycjami fizycznymi i psychicznymi.

 Cele szczegółowe

  • zapoznanie uczniów ze strukturą szkolnictwa ponadgimnazjalnego;
  • zapoznanie uczniów z ofertą szkół w naszym regionie;
  • nabywanie i rozwijanie u uczniów umiejętności w zakresie komunikacji, stosunków interpersonalnych;
  • kształtowanie umiejętności oceny własnych możliwości w stosunku do dalszej nauki;
  • kształtowanie umiejętności dokonywania prawidłowych wyborów;
  • planowanie kariery zawodowej;
  • pomoc w dokonaniu wyboru szkoły odpowiednio do możliwości i zainteresowań ucznia;
  • pomoc uczniom w przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji;
  • zastosowanie technologii informacyjno-komputerowej w procesie edukacyjnym

 4.Oryginalność innowacji Innowacja ta polega na atrakcyjnym rozwiązaniu problemu wyboru szkoły. Wachlarz ekspertów z poszczególnych szkół stanowi niejako mini giełdę wyboru.

5.Plan realizacji

a) w fazie wstępnej - nawiązanie współpracy z Mobilnym Centrum Informacji Zawodowej, Gminnym Centrum Informacji w Warlubiu, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Świeciu - współorganizacja Dnia Zawodoznawstwa w szkole -przystąpienie do konkursu Pakiet Wrześniowy (program zajęć promujący nowoczesną przedsiębiorczość z wykorzystaniem komputerów i internetu oraz kreujący aktywne postawy wśród gimnazjalistów

b) realizacja

  • wrzesień 2005r.– w ramach zajęć WOS - założenie i prowadzenie teczki zawodoznawczej
  • wybór uczniów zainteresowanych przedsiębiorczością do udziału w w/w konkursie i praca z tymi uczniami przy pomocy nauczyciela wspomagającego - październik 2005r.
  • diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów -grudzień - styczeń 2005\2006r.
  • spotkanie uczniów klas III z pedagogiem szkolnym w ramach godzin wychowawczych na temat odpowiedzialności i dojrzałości w dokonywaniu trafnych wyborów -styczeń 2006r.
  • organizacja spotkania z przedstawicielem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla rodziców w celu wspomagającym ukierunkowanie zainteresowań dziecka -luty 2006r.
  • organizacja spotkania z przedstawicielami Mobilnego Centrum Informacji dla uczniów w celu zawężenia swoich zainteresowań -marzec-kwiecień 2006r.
  • zorganizowanie mini giełdy szkół w dni wolne od nauki przy pomocy rodziców -kwiecień 2006r.
  • organizacja spotkania z przedstawicielem Gminnego Centrum Informacji w Warlubiu na temat zapotrzebowań na rynku pracy w Polsce i Europie -maj 2006r.
  • pomoc uczniom w wypełnianiu dokumentacji -przez cały rok prowadzenie katalogu ofert szkół cewaluacja -maj 2006r
  • ankieta zwrotna wśród uczniów klas III i ich rodziców -po organizacji spotkań odzwierciedlenie w lokalnych mediach
  • ocena globalna metodą SWOT -opracowanie planu modyfikacyjnego -wrzesień2006r. analiza absolwentów gimnazjum pod kątem szkolnictwa ponad gimnazjalnego



adres tego artykułu: /articles.php?id=61