:: Podstawa programowa MENiS Artykuł dodany przez: admin (2005-02-16 11:40:12)
Cele edukacyjne
Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie
informacyjnym.
Zadania szkoły
- Stworzenie warunków do osiągnięcia umiejętności posługiwania się
komputerem, jego oprogramowaniem i technologią informacyjną.
- Zainteresowanie uczniów rozwojem wiedzy informacyjnej oraz nowymi
możliwościami dostępu do informacji i komunikowania się.
- Wspomaganie uczniów w ich rozpoznaniu własnych uzdolnień i zainteresowań
w celu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia.
Treści
- Posługiwanie się sprzętem i korzystanie z usług systemu operacyjnego.
Podstawowe elementy komputera i ich funkcje. Zasady bezpiecznej pracy z
komputerem. Podstawowe usługi systemu operacyjnego. Podstawowe zasady pracy
w sieci lokalnej i globalnej.
- Rozwiązywanie problemów za pomocą programów użytkowych. Formy
reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer.
Redagowanie tekstów i tworzenie rysunków za pomocą komputera. Tworzenie
dokumentów zawierających tekst, grafikę i tabele. Wykorzystanie arkusza
kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania gimnazjum i
codziennego życia. Korzystanie z multimedialnych źródeł informacji.
Przykłady różnych form organizacji danych. Przykłady wyszukiwania i
zapisywania informacji w bazach danych. Przykłady zastosowań komputera jako
narzędzia dostępu do rozproszonych źródeł informacji i komunikacji na
odległość.
- Rozwiązywanie problemów w postaci algorytmicznej. Algorytmy wokół nas,
przykłady algorytmów rozwiązywania problemów praktycznych i szkolnych.
Ścisłe formułowanie sytuacji problemowych. Opisywanie algorytmów w języku
potocznym. Zapisywanie algorytmów w postaci procedur, które może wykonać
komputer. Przykłady algorytmów rekurencyjnych. Rozwiązywanie umiarkowanie
złożonych zadań metodą zstępującą. Przykłady testowania i oceny algorytmów .
- Modelowanie i symulacja za pomocą komputera. Symulowanie zjawisk o
znanych prostych modelach. Modelowanie a symulacja. Przykłady tworzenia
prostych modeli.
- Społeczne, etyczne i ekonomiczne aspekty rozwoju informatyki. Pożytki
wynikające z rozwoju informatyki i powszechnego dostępu do informacji.
Konsekwencje dla osób i społeczeństw. Zagrożenia wychowawcze: szkodliwe gry,
deprawujące treści, uzależnienie. Zagadnienia etyczne i prawne związane z
ochroną własności intelektualnej i ochroną danych.
Osiągnięcia
- Wybieranie, łączenie i celowe stosowanie różnych narzędzi
informatycznych do rozwiązywania typowych praktycznych i szkolnych problemów
ucznia.
- Korzystanie z różnych, w tym multimedialnych i rozproszonych źródeł
informacji dostępnych za pomocą komputera.
- Rozwiązywanie umiarkowanie złożonych problemów przez stosowanie
poznanych metod algorytmicznych.
- Dostrzeganie korzyści i zagrożeń związanych z rozwojem zastosowań
komputerów.

adres tego artykułu: /articles.php?id=56
|