http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Edukacja czytelnicz i medialna - �cie�ka
Artyku� dodany przez: admin (2005-02-16 11:07:53)

Cele edukacyjne

1. Przygotowanie do korzystania z r�nych �r�de� informacji.
2. Umiej�tno�� segregowania informacji i krytycznego ich odbioru.
3. Rozbudzanie potrzeb czytelniczych.
4. Przygotowanie do pracy samokszta�ceniowej i wykorzystywania medi�w jako narz�dzi pracy intelektualnej.
5. Kszta�towanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w zwi�zku z globalizacj� kultury masowej.

Zadania szko�y

1. Rozpoznanie i umiej�tne kierowanie zainteresowaniami literackimi uczni�w.
2. Tworzenie warunk�w do zdobywania informacji z r�nych �r�de�.
3. Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu si� ludzi bezpo�rednio i przez media.
4. Ukazywanie zale�no�ci mi�dzy form� i j�zykiem medi�w a zamierzeniami, postawami i kultur� tw�rc�w komunikat�w artystycznych, informacyjnych, reklamowych i propagandowych.
5. U�wiadomienie roli mass medi�w i stosowanych przez nie �rodk�w i zabieg�w socjotechnicznych.
6. Wprowadzenie uczni�w w zasady procesu tw�rczego w produkcji medialnej.
7. Zapoznanie z fundamentalnymi dzie�ami medialnymi: fotografii, radia, filmu, telewizji i teatru, polskimi i zagranicznymi.

Tre�ci nauczania

1. Dokumenty gromadzone w bibliotece i ich warto�� informacyjna.
2. Opis i spis bibliograficzny; zestawienie tematyczne.
3. Poj�cia komunikacji medialnej: znak, symbol, kod, j�zyk, denotacja, konotacja.
4. Drogi, formy i kana�y komunikowania si� ludzi, funkcje komunikat�w - psychologiczne podstawy komunikowania si� ludzi.
5. Formy komunikat�w medialnych: s�ownych, pisemnych, obrazowych, d�wi�kowych, filmowych i multimedialnych.
6. Kody ikoniczne i symboliczne. J�zyki poszczeg�lnych medi�w. Formy i �rodki obrazowe. Fikcja w mediach.
7. S�owo, gest i ruch jako forma wypowiedzi w �yciu i w teatrze, gry dramatyczne, inscenizacje, teatr szkolny.
8. Media jako �rodki poznania historii i wsp�czesno�ci. Komunikaty informacyjne i perswazyjne (reklamowe i propagandowe, public relations).
9. Podstawy projektowania i wykonywania r�nych form komunikat�w medialnych.

Osi�gni�cia

1. Korzystanie ze zbior�w i warsztatu informacyjnego biblioteki, tak�e za pomoc� automatycznych system�w wyszukiwawczych.
2. Sporz�dzanie opis�w bibliograficznych i bibliografii za��cznikowej do w�asnych opracowa�.
3. Sprawne, szybkie czytanie, notowanie i selekcjonowanie wiadomo�ci.
4. Analizowanie komunikat�w medialnych, odczytywanie znak�w i kod�w dos�ownych i kontekstowych.
5. Rozpoznawanie u�ytych �rodk�w formalnych i ich s�u�ebno�� wzgl�dem zamierze� tw�rc�w w r�nych formach przekaz�w medialnych.
6. Wykorzystywanie medi�w jako �r�de� informacji i opinii w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.
7. Pos�ugiwanie si� r�nymi formami komunikat�w i narz�dzi medialnych w procesie komunikowania, zdobywania, dokumentowania i prezentowania wiedzy.
8. Rozr�nianie komunikat�w informacyjnych od perswazyjnych, przekaz�w przedstawiaj�cych rzeczywisto�� od interpretuj�cych i fikcyjnych.
9. Umiej�tno�� krytycznej analizy warto�ci oferty medi�w i dokonywania w�a�ciwego wyboru w korzystaniu ze �rodk�w masowej komunikacji.




adres tego artyku�u: /articles.php?id=55