:: Rozkład materiału (2 lata x 2 godz.) Artykuł dodany przez: admin (2005-01-17 12:15:56)
I ROK
I. Posługiwanie się komputerem oraz tworzenie pierwszego własnego
dokumentu komputerowego. [20]
- Pierwsze spotkanie z informatyką, zasady przebywania w pracowni
komputerowej. [2]
- Windows, czyli okna. [2]
- Uruchamianie programu komputerowego. [2]
- Pierwszy komputerowy dokument - rysunek. [2]
- Odczytywanie dokumentu zapamiętanego na dysku twardym. [2]
- Operacje na blokach. [6]
- Jak porządkować i chronić własne dokumenty? [2]
- Czym jest sieć komputerowa? [2]
II. Poznajemy zasady redagowania tekstów za pomocą edytora tekstu. [16]
- Podstawowe zasady redagowania tekstów za pomocą komputera. [4]
- Jak dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia? [4]
- Czy operacje na blokach wspomagają komputerowe redagowanie tekstów? [4]
- Włączamy rysunki do tekstu. [4]
III. Poznajemy metody wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. [16]
- Komórka, adres, formuła, czyli co to jest arkusz kalkulacyjny. [4]
- Kilka praktycznych metod projektowania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym.
[4]
- Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulujemy... [4]
- Prezentujemy dane i wyniki z arkusza w postaci wykresów. [4]
IV. Przetwarzanie informacji. [14]
- Komputer jako urządzenie do gromadzenia, przechowywania, porządkowania i
wyszukiwania informacji. [4]
- Jak wyszukiwać informacje w Internecie? [4]
- Wprowadzamy informacje do bazy i prezentujemy ją w postaci formularzy i
raportów. [2]
- Piszemy zaproszenia i adresujemy koperty do 100 osób - korespondencja
seryjna. [4]
II ROK
I. Edycja rysunku i tekstu - uzupełnienie. [18]
- Zastosowania edytorów grafiki oraz zasady tworzenia rysunku za ich
pomocą. [2]
- Wklejamy fragmenty rysunku do innego dokumentu - rysunku (przez
Schowek). [1]
- Tworzenie rysunków złożonych z przekształconych figur. [1]
- wykorzystanie możliwości przekształceń obrazu.
- Zastosowania edytorów tekstu oraz zasady redagowania tekstu. [2]
- stosowanie kreatorów zadań jako gotowej propozycji opracowania formy
tekstu.
- Łączymy teksty. [2]
- wklejanie fragmentów tekstu do innych dokumentów tekstowych.
- O redagowaniu tekstów trochę więcej. [4]
- tabulatory, spacje łączące (inaczej twarde), stopka i nagłówek,
automatyczne numerowanie i wyliczanie, włączanie tabel do tekstu i
wzorów matematycznych, sprawdzanie błędów, wyszukiwanie słów.
- Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [6] .
- na czym polega mechanizm OLE; pojęcie obiektu,
- praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania
szczegółowe oraz łączenie dokumentów, m.in. rysunków z tekstem.
II. Problem, algorytm, program [16]
- Opisujemy sytuację problemową. [2]
- definiowanie sytuacji problemowej przez wyodrębnienie danych i celu
do osiągnięcia (w tym wyników); zapisywanie algorytmu w postaci ciągu
kroków.
- Przedstawiamy algorytm w postaci graficznej. [2]
- analiza gotowego schematu blokowego, zapoznanie się z zasadami
przedstawiania algorytmu w postaci graficznej,
- budowanie własnego schematu - prezentowanie prostych algorytmów, w
których występują sytuacje warunkowe.
- Poznajemy techniki algorytmiczne - iterację. [2]
- analiza gotowego algorytmu przedstawiającego iterację,
- stosowanie działań w pętli dla czynności wielokrotnie powtarzanych;
określanie kroku iteracji.
- Jak uporządkować zbiór elementów? [4]
- przykłady algorytmów sortowania: bąbelkowe, przez wybór, kubełkowe.
- Dlaczego warto stosować podprogramy. [2]
- analiza gotowego algorytmu (np. w postaci schematu blokowego), w
którym można poznać strukturalny zapis algorytmu z wykorzystaniem
podprogramu,
- pojęcia: podprogram (procedura, funkcja), parametry formalne i
aktualne, przekazywanie parametrów.
- Na czym polega programowanie? [2]
- kompilowanie i uruchamianie przykładowego programu (w języku
edukacyjnym),
- poznanie pojęć: instrukcja, zmienna, język wysokiego poziomu, język
wewnętrzny, program, kompilacja i uruchomienie programu.
- Stosujemy rekurencję do rozwiązywania problemów za pomocą komputera. [2]
. rekurencja w matematyce i w życiu; proste techniki rekurencyjne,
- wskazanie różnicy między iteracją a rekurencją.
III. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym. [16]
- Ułatwiamy żmudne obliczenia korzystając z arkusza kalkulacyjnego. [2] .
zastosowanie adresowania mieszanego do obliczeń,
- Kilka sposobów włączania tabel arkusza i wykresów do dokumentów
tekstowych. [4]
- włączanie tabeli i wykresu z arkusza do dokumentu tekstowego z
wykorzystaniem Schowka i mechanizmu OLE.
- Stosujemy arkusz do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów
szkolnych (matematyka, fizyka, geografia). [4]
- Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [4]
- praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania
szczegółowe oraz łączenie dokumentów.
- Modelowanie i symulowanie za pomocą arkusza. [2]
- model rzutu kostką do gry wykonany w arkuszu kalkulacyjnym.
IV. Przetwarzanie informacji za pomocą baz danych. [12]
- Przetwarzanie informacji. [2]
- Internet jako żródło informacji,
- multimedialne słowniki, encyklopedie oraz inne żródła, . przykładowa
baza danych.
- Czy można polubić daty z historii - tworzymy własną bazę. [4]
- podstawowe zasady projektowania bazy danych,
- tworzenie formularza, zapytań, raportów.
- Projektujemy system informatyczny - projekt grupowy. [6]
- etapy projektowania systemów informatycznych.
Uwagi końcowe do I i II roku
- Temat: Etyczne, prawne i społeczne aspekty informatyki
należy omawiać, przy okazji, na różnych zajęciach, ale bardzo
często zwracać uwagę uczniów na wagę tego tematu.
- Pozostałe godziny przeznaczyć na powtarzanie, utrwalanie treści i
umiejętności; skorzystać z propozycji zadań końcowych po każdym temacie.
żródło: Wydawnictwo Szkolne PWN

adres tego artykułu: /articles.php?id=54
|