http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Rozkład materiału (2 lata x 2 godz.)
Artykuł dodany przez: admin (2005-01-17 12:15:56)

I ROK

I. Posługiwanie się komputerem oraz tworzenie pierwszego własnego dokumentu komputerowego. [20]

  1. Pierwsze spotkanie z informatyką, zasady przebywania w pracowni komputerowej. [2]
  2. Windows, czyli okna. [2]
  3. Uruchamianie programu komputerowego. [2]
  4. Pierwszy komputerowy dokument - rysunek. [2]
  5. Odczytywanie dokumentu zapamiętanego na dysku twardym. [2]
  6. Operacje na blokach. [6]
  7. Jak porządkować i chronić własne dokumenty? [2]
  8. Czym jest sieć komputerowa? [2]

II. Poznajemy zasady redagowania tekstów za pomocą edytora tekstu. [16]

  1. Podstawowe zasady redagowania tekstów za pomocą komputera. [4]
  2. Jak dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia? [4]
  3. Czy operacje na blokach wspomagają komputerowe redagowanie tekstów? [4]
  4. Włączamy rysunki do tekstu. [4]

III. Poznajemy metody wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. [16]

  1. Komórka, adres, formuła, czyli co to jest arkusz kalkulacyjny. [4]
  2. Kilka praktycznych metod projektowania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym. [4]
  3. Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulujemy... [4]
  4. Prezentujemy dane i wyniki z arkusza w postaci wykresów. [4]

IV. Przetwarzanie informacji. [14]

  1. Komputer jako urządzenie do gromadzenia, przechowywania, porządkowania i wyszukiwania informacji. [4]
  2. Jak wyszukiwać informacje w Internecie? [4]
  3. Wprowadzamy informacje do bazy i prezentujemy ją w postaci formularzy i raportów. [2]
  4. Piszemy zaproszenia i adresujemy koperty do 100 osób - korespondencja seryjna. [4]

II ROK

I. Edycja rysunku i tekstu - uzupełnienie. [18]

  1. Zastosowania edytorów grafiki oraz zasady tworzenia rysunku za ich pomocą. [2]
    • wykorzystanie skanera.
  2. Wklejamy fragmenty rysunku do innego dokumentu - rysunku (przez Schowek). [1]
  3. Tworzenie rysunków złożonych z przekształconych figur. [1]
    • wykorzystanie możliwości przekształceń obrazu.
  4. Zastosowania edytorów tekstu oraz zasady redagowania tekstu. [2]
    • stosowanie kreatorów zadań jako gotowej propozycji opracowania formy tekstu.
  5. Łączymy teksty. [2]
    • wklejanie fragmentów tekstu do innych dokumentów tekstowych.
  6. O redagowaniu tekstów trochę więcej. [4]
    • tabulatory, spacje łączące (inaczej twarde), stopka i nagłówek, automatyczne numerowanie i wyliczanie, włączanie tabel do tekstu i wzorów matematycznych, sprawdzanie błędów, wyszukiwanie słów.
  7. Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [6] .
    • na czym polega mechanizm OLE; pojęcie obiektu,
    • praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania szczegółowe oraz łączenie dokumentów, m.in. rysunków z tekstem.

II. Problem, algorytm, program [16]

  1. Opisujemy sytuację problemową. [2]
    • definiowanie sytuacji problemowej przez wyodrębnienie danych i celu do osiągnięcia (w tym wyników); zapisywanie algorytmu w postaci ciągu kroków.
  2. Przedstawiamy algorytm w postaci graficznej. [2]
    • analiza gotowego schematu blokowego, zapoznanie się z zasadami przedstawiania algorytmu w postaci graficznej,
    • budowanie własnego schematu - prezentowanie prostych algorytmów, w których występują sytuacje warunkowe.
  3. Poznajemy techniki algorytmiczne - iterację. [2]
    • analiza gotowego algorytmu przedstawiającego iterację,
    • stosowanie działań w pętli dla czynności wielokrotnie powtarzanych; określanie kroku iteracji.
  4. Jak uporządkować zbiór elementów? [4]
    • przykłady algorytmów sortowania: bąbelkowe, przez wybór, kubełkowe.
  5. Dlaczego warto stosować podprogramy. [2]
    • analiza gotowego algorytmu (np. w postaci schematu blokowego), w którym można poznać strukturalny zapis algorytmu z wykorzystaniem podprogramu,
    • pojęcia: podprogram (procedura, funkcja), parametry formalne i aktualne, przekazywanie parametrów.
  6. Na czym polega programowanie? [2]
    • kompilowanie i uruchamianie przykładowego programu (w języku edukacyjnym),
    • poznanie pojęć: instrukcja, zmienna, język wysokiego poziomu, język wewnętrzny, program, kompilacja i uruchomienie programu.
  7. Stosujemy rekurencję do rozwiązywania problemów za pomocą komputera. [2] . rekurencja w matematyce i w życiu; proste techniki rekurencyjne,
    • wskazanie różnicy między iteracją a rekurencją.

III. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym. [16]

  1. Ułatwiamy żmudne obliczenia korzystając z arkusza kalkulacyjnego. [2] . zastosowanie adresowania mieszanego do obliczeń,
    • drukowanie arkusza.
  2. Kilka sposobów włączania tabel arkusza i wykresów do dokumentów tekstowych. [4]
    • włączanie tabeli i wykresu z arkusza do dokumentu tekstowego z wykorzystaniem Schowka i mechanizmu OLE.
  3. Stosujemy arkusz do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów szkolnych (matematyka, fizyka, geografia). [4]
  4. Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [4]
    • praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania szczegółowe oraz łączenie dokumentów.
  5. Modelowanie i symulowanie za pomocą arkusza. [2]
    • model rzutu kostką do gry wykonany w arkuszu kalkulacyjnym.

IV. Przetwarzanie informacji za pomocą baz danych. [12]

  1. Przetwarzanie informacji. [2]
    • Internet jako żródło informacji,
    • multimedialne słowniki, encyklopedie oraz inne żródła, . przykładowa baza danych.
  2. Czy można polubić daty z historii - tworzymy własną bazę. [4]
    • podstawowe zasady projektowania bazy danych,
    • tworzenie formularza, zapytań, raportów.
  3. Projektujemy system informatyczny - projekt grupowy. [6]
    • etapy projektowania systemów informatycznych.

Uwagi końcowe do I i II roku

  • Temat: Etyczne, prawne i społeczne aspekty informatyki należy omawiać, przy okazji, na różnych zajęciach, ale bardzo często zwracać uwagę uczniów na wagę tego tematu.
  • Pozostałe godziny przeznaczyć na powtarzanie, utrwalanie treści i umiejętności; skorzystać z propozycji zadań końcowych po każdym temacie.

żródło: Wydawnictwo Szkolne PWN




adres tego artykułu: /articles.php?id=54