http://gwb.pl/oldwww/gimold/

:: Program Wychowawczy
Artykuł dodany przez: admin (2003-12-18 11:39:44)

„Pamięć dla przeszłości,
serce dla teraźniejszości,
umysł dla przyszłości”

 

SZKOLNY PROGRAM WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI
Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu

Rada Pedagogiczna Uchwałą Nr 9/07/08 z dnia 4.10.2007 r. przyjęła Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki, (SPWiP) opracowany wspólnie z Radą Rodziców, z uwzględnieniem opinii Samorządu Uczniowskiego.

Podstawy planowania:
1) Ustawa o systemie oświaty.
2) Statut Szkoły.
3) Misja i Wizja Szkoły.
3) Program wychowawczy Gimnazjum Publicznego w Warlubiu.
4) Szkolny Program Profilaktyki.
5) Program rozwoju na lata 2005 – 2010.

WSTĘP

Gimnazjum Publiczne w Warlubiu stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby, zainteresowania oraz możliwości psychofizyczne.
Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami i opiekunami uczniów w sprawach nauczania, kształcenia i wychowania.
W procesie wychowania Szkoła przyjmuje zasady równości i komplementarności nauczania wiedzy, kształcenia umiejętności i kompetencji ucznia oraz wychowania określonych postaw.
Stwarzanie uczniom optymalnych warunków, niezbędnych do nabywania wiedzy naukowej oraz rozwijania różnorodnych umiejętności, kompetencji i postaw, jest jednym z priorytetów, ujętych w programie Szkoły.

Główne cele wychowawcze Gimnazjum:

1. Przygotowanie wychowanków do aktywnego udziału w życiu publicznym, zawodowym i społecznym.
2. Pomoc uczniom w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i wyboru zawodu.
3. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań młodzieży szkolnej.
4. Integracja uczniów wywodzących się z różnych miejscowości i środowisk, budowanie wspólnoty gimnazjalnej uczniów, nauczycieli i rodziców.
5. Wychowanie dla wartości - otwieranie młodego człowieka na prawdę, dobro i piękno, inspirowanie do poszukiwania wzniosłych wartości, wzorców i ideałów wychowawczych.
6. Przygotowanie do odpowiedzialnego życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7. Podejmowanie działań przeciwdziałających złu, zagrożeniom i patologii społecznej.
8. Systematyczne tworzenie autonomii Gimnazjum poprzez określenie własnej filozofii wychowania, przyjęcie tzw. modelu samodzielnego gimnazjalisty (gimnazjalistki), rozwijanie szkolnego ceremoniału i symboliki.
10. Kształtowanie postaw patriotycznych oraz ideałów, którym wierny był Patron Szkoły -
Witold Bielowski.
 

ROZDZIAŁ I
MODEL ABSOLWENTA GIMNAZJUM W WARLUBIU

SAMODZIELNY(A) GIMNAZJALISTA(GIMNAZJALISTKA)


1. W zakresie nauczania:
• umie poprawnie i swobodnie wypowiadać się na określone tematy,
• pisze i czyta ze zrozumieniem teksty literackie i techniczne,
• zna i rozumie główne pojęcia z przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych,
• potrafi dostrzec związki przyczynowo-skutkowe, czasowe i przestrzenne zjawisk z otaczającego świata,
• akceptuje zasady życia społecznego.

2. W zakresie umiejętności i kompetencji:
• potrafi racjonalnie planować swoje działania,
• organizuje proces uczenia się, przyjmuje odpowiedzialność za własne kształcenie,
• umie wykorzystywać doświadczenia własne i innych,
• pielęgnuje swoje uzdolnienia i rozwija zainteresowania,
• wykorzystuje różnorodne technologie informacyjne sięgając do źródeł danych w bibliotece, masmediach, internecie,
• potrafi poprawnie posługiwać się językiem angielskim na poziomie umożliwiającym codzienną komunikację,
• sprawnie posługuje się różnymi dokumentami,
• umie odczytywać wykresy, tabele, diagramy,
• potrafi praktycznie posługiwać się komputerem osobistym,
• zna podstawowe mechanizmy gospodarki rynkowej i kapitałowej, wspiera przedsiębiorczość lokalną,
• umie współdziałać w zespole,
• potrafi podejmować decyzje indywidualne i grupowe,
• wykorzystuje techniki negocjacji w rozwiązywaniu problemów,
• umie prezentować i bronić własny punkt widzenia,
• jest otwarty na poglądy innych ludzi, chętny do dialogu i współdziałania.

3. W zakresie wychowania:
• odpowiedzialnie korzysta z dobrodziejstw wolności własnej i innych,
• jest wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka, odważnie przeciwstawia się złu, chętnie służy pomocą,
• rozpoznaje w otaczającym świecie prawdę, dobro i piękno,
• radzi sobie z problemami związanymi z dojrzewaniem i funkcjonowaniem swojego organizmu,
• dba o swoje zdrowie, zna zasady racjonalnego odżywiania, dostrzega szkodliwość nałogów,
• szanuje wspólne dobro w najbliższym środowisku, preferuje postawy proekologiczne,
• docenia wartości związane z własną rodziną, szkołą i najbliższym środowiskiem,
• przeżywa uczucia patriotyczne w odniesieniu do tzw. małej i wielkiej ojczyzny,
• aktywnie działa na rzecz budowania samorządności lokalnej,
• wspiera działania w zakresie rozwoju demokracji, poszanowania praw człowieka, stworzenia światowego systemu bezpieczeństwa, rozwoju współpracy międzynarodowej,
• respektując chrześcijański system wartości przyjmuje uniwersalne zasady etyki, szkolne wzorce i ideały wychowawcze oraz własne motywacje jako podstawy procesu doskonalenia się i rozwoju,
• jest tolerancyjny, szanuje przekonania i poglądy innych ludzi,
• przyznaje się do błędów i właściwie je ocenia.

ZADANIA KIERUNKOWENAJWAŻNIEJSZE TREŚCI WYCHOWAWCZE,  SPOSOBY I FORMY REALIZACJI
I. Planowanie pracy

1.Utworzenie zespołu zadaniowego, składającego się z zespołu doradczo-wychowawczego oraz przedstawicieli Prezydium Rady Rodziców, ds. opracowania projektu szkolnego programu wychowawczego
2. Opracowanie projektu Szkolnego Programu Wychowania i Profilaktyki i przyjęcie do realizacji uchwałami Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców.
3. Monitorowanie realizacji planu.
4. Okresowa ewaluacja planu.
5. Nowelizacja programu wychowawczego przy udziale wszystkich organów szkoły.

II. Realizacja ścieżek edukacyjnych

1. Zadania, treści, zakładane w ramowym programie nauczania, osiągnięcia ucznia w ścieżkach edukacyjnych, ujęte w rozkładach nauczania poszczególnych przedmiotów.
2.  Zadania edukacyjne i treści wychowawcze ścieżek ujęte w planach oddziaływań wychowawcy klasy oraz tematyce godzin do dyspozycji wychowawcy.
3. Zadania, treści, osiągnięcia ujęte w planach  pracy kół zainteresowań.
4. Zadania, treści i formy pracy, realizowane  przez funkcjonujące w planie nauczania moduły wychowawcze:
Edukacja europejska, Zdrowie i higiena, Wychowanie do życia w rodzinie.

III. Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego

1. Systematyczne kontrolowanie i ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów z zachowaniem motywacyjnej roli oceny.
2. Wdrażanie uczniów do samooceny i oceny koleżeńskiej.
3. Troska o podnoszenie kultury językowej oraz dbałość o stan ortografii.
4. Pobudzanie aktywności poznawczej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.
5. Organizowanie wycieczek przedmiotowych.
6. Czerpanie wiedzy ze wszystkich dostępnych źródeł, w tym zbiorów bibliotecznych, multimedialnych, rozsądne sięganie do masmediów: prasy, radia, telewizji, internetu.
7. Nauka samodzielnej pracy i myślenia, wdrażanie efektywnych technik uczenia się.
8. Stosowanie zasad pozytywnego myślenia, inspirowanie i motywowanie ucznia do systematycznej nauki oraz współuczestniczenia w życiu Szkoły.
9. Tworzenie pozytywnego wizerunku własnej osoby, swojej klasy i całej szkoły, udział w promowaniu osiągnięć Szkoły w lokalnym środowisku.
10.  Współuczestniczenie w redagowaniu i promocji magazynu gimnazjalnego „GWARek”; nawiązanie kontaktów z prasą regionalną i młodzieżową.
11. Wykorzystywanie nowoczesnych technik i narzędzi w komunikacji z uczniami.
12. Nauczanie umiejętności prowadzenia dyskusji, bronienia swoich przekonań, argumentacji, a z drugiej strony otwieranie na przekonania innych ludzi, ukazywanie technik negocjacji i sposobów dochodzenia do consensusu.
13. Rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań uczniów przez uczestnictwo w kołach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, organizacjach społecznych, planowanych imprezach (konkursach, przeglądach, warsztatach, turniejach, zawodach itp.)
14. Roztoczenie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez  zindywidualizowanie wymagań edukacyjnych oraz przygotowanie do olimpiad i konkursów przedmiotowych; plany pracy z uczniem zdolnym.
15. Objęcie opieką uczniów mających trudności w nauce poprzez obniżenie wymagań edukacyjnych (zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej).
16. Rozszerzenie systemu konsultacji indywidualnych z uczniami i ich rodzicami.
17. Tworzenie kultury pozytywnych wzorców, przekonywanie o wartości życia i innych wartościach ustanowionych przez chrześcijaństwo i zgodnych z uniwersalnym kodeksem norm moralno-etycznych.
18. Kształtowanie postaw tolerancji w stosunku do drugiego człowieka.
19. Przygotowanie do uczestniczenia w kulturze poprzez udział w „głośnych” seansach filmowych, spektaklach teatralnych, koncertach muzycznych, wystawach; organizowanie zajęć bibliotecznych i muzealnych.
20. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi (w ramach współpracy ze środowiskiem, przekazywania dziedzictwa historii i  kultury, preorientacji zawodowej, przyjaciółmi szkoły, przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych itp.)
21. Wychowanie estetyczne młodzieży poprzez dostrzeganie w otaczającym świecie obrazów piękna i harmonii, dbałość o wygląd pomieszczeń klasowych, wykonywanie estetycznych gazetek, organizowanie wystawek osiągnięć ucznia (najlepszych zeszytów, ciekawych prac literackich i plastycznych), prowadzenie kronik.
22. Dostosowanie wychowanka do wymagań współczesnego rynku pracy, kształtowanie samodzielności i przedsiębiorczości, przygotowanie do czynnego uczestniczenia w życiu zawodowym i publicznym.
23. Edukacja ekonomiczna, np. udział w konkursach oszczędzania i wiedzy o rynku kapitałowym.
24. Pomoc uczniom w podejmowaniu  odpowiedzialnych, życiowych decyzji, np. w sprawie dalszej edukacji i  wyboru zawodu.

IV. Wychowanie patriotyczne

1. Troska o środowisko duchowe, o obrazy i idee, które młodzież przyjmuje; budzenie szacunku dla państwa jako dobra wspólnego.
2. Przygotowanie do odpowiedzialnego życia w rodzinie.
3. Wdrażanie uczniów do życia w społeczności lokalnej i uczestniczenia w ważnych wydarzeniach społeczno-politycznych, np. wyborach do organów władzy państwowej i samorządowych, referendach, działalności organów samorządowych itp.
4. Wychowanie w duchu przekazu kulturowego regionu kociewskiego (zgodnie z zadaniami edukacji regionalnej), a w szczególności przybliżanie piękna gwary kociewskiej i  obyczajów ludowych, uczestniczenie w organizowanych konkursach, przeglądach i wystawach.
5. Tworzenie klimatu miłości do Ojczyzny, upowszechnienie znajomości  dziejów państwa i regionu,  kształtowanie poczucia dumy z tradycji Narodu.
6. Udział w środowiskowych uroczystościach patriotycznych.
7. Organizowanie szkolnych apeli, uroczystości z okazji świąt państwowych, ważnych rocznic historycznych.
8. Przygotowywanie programów artystycznych na imprezy szkolne i pozaszkolne o charakterze patriotycznym.
9. Sprawowanie opieki nad Miejscami Pamięci Narodowej, znajdującymi się na terenie Warlubia i innych miejscowości naszej gminy.
10. Wychowywanie w duchu umiłowania pokoju, poszanowania praw człowieka i współpracy międzynarodowej.
11. Dalsze działania sprzyjające integracji Polski z Unią Europejską.
12. Praca w ramach  Klubu Przyjaciół Gimnazjum Witolda Bielowskiego i Koła Sympatyków Klubu Przyjaciół Gimnazjum.

V. Rozwój kultury  fizycznej, turystyki i wypoczynku

1. Rozwijanie zajęć rekreacyjno-sportowych w formie koła sportowego oraz zajęć sks.
2. Rozwijanie wybranych dyscyplin sportowych w ramach  szkolnego klubu sportowego.
3. Organizowanie wyjazdów na basen i nauki pływania.
4. Organizowanie zawodów mistrzostw szkolnych wg kalendarzy zawodów szkolnych i środowiskowych.
5. Udział w innych zawodach, organizowanych na terenie gminy i regionu, np. Biegach Pamięci, imprezach organizowanych przez LZS.
6. Uczestniczenie w marszach na orientację, organizowanych w regionie.
7. Coroczna organizacja Marszu na Orientację „Bielowszczak”.
8. Udział w Festynie Archeologicznym w Biskupinie lub innych imprezach popularyzujących dziedzictwo historyczne i kulturowe.
9. Organizowanie tzw. małych form turystycznych: rajdów pieszych i rowerowych, biwaków.
10. Organizowanie 1-2 dniowych  wycieczek klasowych i kilkudniowych wycieczek szkolnych.
11. Zagospodarowanie czasu wolnego w okresie ferii zimowych poprzez zorganizowanie kilkudniowych aktywnych form wypoczynku.
12. Zorganizowanie corocznych Dni Sportu i Rekreacji.

VI. Ochrona życia i zdrowia, bezpieczeństwo i higiena

1. Popularyzowanie zasad racjonalnego odżywiania.
2. Pogadanki na temat bezpieczeństwa w życiu codziennym i zachowania się w obliczu różnego rodzaju zagrożeń, np. klęsk żywiołowych (pożarów, powodzi) zagrożenia ze strony przestępcy.
3. Uczenie asertywnego postępowania w wypadku agresji, proponowania szkodliwych używek, psychomanipulacji.
4. Prowadzenie zajęć z edukacji komunikacyjnej.
5. Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową i motorowerową.
6. Ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków.
7. Organizowanie spotkań (pogadanek, szkoleń), z udziałem specjalistów.
8. Przystępowanie do różnego rodzaju programów i akcji profilaktycznych, tworzenie własnych projektów.
9. Uczestniczenie w spektaklach o tematyce profilaktycznej.
10. Udział i organizowanie konkursów wiedzy (np. o AIDS).
11. Organizacja debat ogólnoszkolnych lub w grupach wiekowych.
12. Realizacja całokształtu zadań i treści wychowania rodzinnego i seksualnego w ramach modułu Wychowanie do życia w rodzinie (WOR)
13. Pogadanki na temat przestrzegania higieny osobistej.
14. Prawidłowa organizacja przerw śródlekcyjnych.
15. Troska o czystość i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły.

VII. Edukacja ekologiczna

1. Działania wychowawcze skierowane na poszanowanie przyrody i środowiska naturalnego.
2. Budowanie świadomości proekologicznej młodego człowieka, niezbędnej w życiu codziennym, np. poprzez upowszechnienie zachowań w zakresie racjonalnego zużycia wody, sortowania odpadów, wyrzucania śmieci itp.
3. Zorganizowanie gazetek ekologicznego /-ch ; prowadzenie akcji związanych z ekologią i ochroną przyrody
4. Dbałość o czystość i upiększanie terenów wokół szkoły.
5. Coroczny udział w akcji „Sprzątania Świata”.
6. Obchody Święta Ziemi.
7. Organizacja międzyszkolnego konkursu ekologicznego pt. „Las szansą na zdrowie”.
8. Współpraca z nadleśnictwami Dąbrowa i Osie w zakresie realizacji zadań ekologicznych, a w szczególności:
· Pomoc w oczyszczaniu lasów
· Udział w akcji zalesiania
· Zapraszanie pracowników leśnictwa na zajęcia edukacyjne
· Współpraca w organizacji konkursu ekologicznego „Las szansą na zdrowie” oraz Marszu na Orientację „Bielowszczak”
· Organizowanie rajdów i wycieczek w Bory Tucholskie.
9. Nawiązanie kontaktów z pracownikami parków narodowych, rezerwatów, parków krajobrazowych, centrum ekologicznego itp.
10. Udział w organizowanych konkursach plastycznych i literackich o tematyce ekologicznej, np. Osiu, Grudziądzu, Toruniu.

VII  Wychowanie obywatelskie i  rozwój samorządności uczniowskiej

1. Włączanie uczniów w proces planowania, realizowania i ewaluacji zadań szkoły.
2. Przygotowanie do życia obywatelskiego przez przeprowadzenie na terenie szkoły kampanii wyborczych i wyborów.do Samorządu Uczniowskiego.
3. Przystępowanie do akcji ogólnopolskich „Młodzież głosuje”.
4. Organizowanie szkolnych konkursów wiedzy o samorządzie terytorialnym
5. Udział w pracach organów samorządu lokalnego.
6. Rozwijanie tradycji szkolnych przez organizację różnych imprez samorządowych i uczniowskich.
7. Włączanie młodzieży w proces tworzenia i nowelizacji prawa wewnątrzszkolnego.
8. Dbałość o przestrzeganie prawa oświatowego i przepisów szkolnych.

VIII. Realizacja funkcji opiekuńczych

1. Rekrutacja uczniów do świetlicy szkolnej i sprawowanie opieki nad uczniami w okresie wyczekiwania na dowóz.
2. Zabezpieczenie potrzeb w zakresie dożywiania uczniów (obiady i gorący napój).
3. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie zapewnienia bezpłatnych obiadów dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej.
4. Pomoc w zaopatrzeniu uczniów w podręczniki szkolne i mundurki.
5. Prowadzenie działań związanych ze sprawnym dowożeniem i dojeżdżaniem uczniów.
6. Udzielanie pomocy rodzicom i uczniom ubiegającym się o pomoc materialną.

IX. Współpraca ze środowiskiem

1. Pomoc w reorganizacji i aktywizacji Rady Rodziców.
2. Współpraca z Radą Rodziców i Radą Uczniów w zakresie pozyskiwania i wydatkowania środków pozabudżetowych.
3. Inspirowanie rodziców (opiekunów) do czynnej współpracy z wychowawcą w zakresie planowania działań wychowawczych, organizacji wycieczek, rajdów, imprez klasowych.
4. Zapraszanie rodziców (opiekunów)  na zajęcia edukacyjne, uroczystości i imprezy szkolne.
5. Pedagogizacja rodziców (opiekunów) w ramach zebrań klasowych i szkolnych.
6. Włączanie rodziców do organizowanych imprez szkolnych, np., Dnia Samorządności, Dnia Patrona, Dni Sportu i Rekreacji, Święta Szkoły itp.
7. Współdziałanie z Domem Dziecka w Bąkowie w zakresie całokształtu spraw dydaktycznych i wychowawczo-opiekuńczych.
8. Prowadzenie  współpracy ze szkołami podstawowymi znajdującymi się na terenie naszej gminy oraz Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym.
9. Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami w kraju i za granicą za pośrednictwem Internetu.
10. Nawiązanie współpracy z instytucjami kulturalno-oświatowymi, np. biblioteką, centrum kultury, muzeami itp.
11. Współdziałanie z różnymi instytucjami działającymi na terenie gminy: samorządem terytorialnym, posterunkiem policji, OSP, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, organizacją kombatancką, parafią,  Caritas, Klubem Przyjaciół Gimnazjum, Stowarzyszeniem „Spróbujmy razem” i in.
12. Rozszerzanie grona sympatyków i przyjaciół szkoły w różnych środowiskach – nawiązywanie kontaktów z fundatorami i sponsorami.
13. Systematyczna współpraca z mediami, w szczególności z prasą lokalną.
14. Dokumentowanie pracy szkoły, promowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli na szkolnej witrynie internetowe.
15. Promowanie najlepszych rozwiązań i sukcesów szkoły na innych stronach www.

ROZDZIAŁ III
ZAKRES DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH

1. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad młodzieżą szkolną:

• Rozpoznawanie środowiska wychowawczego uczniów poprzez systematyczny kontakt wychowawców z rodzicami (opiekunami), stosowanie różnego rodzaju ankiet socjologicznych oraz współpracę z organami (instytucjami) pozaszkolnymi, np. służbą socjalną i pomocą społeczną, policją, komisją antyalkoholową .
• Wzmacnianie pozytywne ucznia w formie stosowania różnego rodzaju technik psychoterapeutycznych; umacnianie poczucia własnej wartości.
• Nauczanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i przykrymi emocjami.
• Rozwijanie uniwersalnych umiejętności psychologicznych, pomocnych w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami w kontaktach z innymi ludźmi i zrozumieniu samego siebie.
• Popularyzowanie wśród rodziców wiedzy o procesach rozwojowych oraz potrzebach psychicznych dzieci i młodzieży.
• Sprawowanie przez szkolnego pedagoga opieki psychologicznej i pedagogicznej nad całą społecznością uczniowską.

2. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji:

• Otoczenie opieką uczniów wywodzących się z rodzin rozbitych, niepełnych, nadużywających alkohol, niewydolnych wychowawczo.
• Udzielanie pomocy materialnej (np. w dożywianiu, zaopatrzeniu w podręczniki, zakupie odzieży, opłatach szkolnych itp.) uczniom wywodzących się z rodzin o bardzo trudnej sytuacji socjalnej (bezrobocie, wielodzietność, wyjątkowa niezaradność życiowa).
• Systematyczne dostarczanie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, palenia tytoniu, stosowania środków odurzających i narkotyków; przekonywanie o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu.
• Organizowanie pogadanek n/t zagrożeń w życiu młodego człowieka (alkoholizm, narkomania, przestępczość, AIDS), ich zwalczania oraz profilaktyce, prowadzonych zarówno przez wychowawców, jak i specjalistów: psychologa, terapeuty, lekarza, pielęgniarkę, policjanta itp.
• Urządzanie wystaw i gazetek, redagowanie artykułów prasowych związanych z w/w zagrożeniami i sposobami ich przezwyciężenia.
• Organizowanie i udział w konkursach (plastycznych, literackich, fotograficznych, wiedzy itp.).
• Pokazywanie perspektyw zdrowego trybu życia, wolnego od nałogów i uzależnień.
• Przyłączanie się do obchodów światowych dni walki z AIDS, narkomanią, alkoholizmem i nikotynizmem.
• Udzielanie indywidualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej (skierowanie do lekarza, psychologa, terapeuty) uczniom, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia demoralizacją i patologią społeczną.
• Stwarzanie możliwości do powstania grup terapeutycznych.
• Współdziałanie w tworzeniu i realizacji lokalnych programów profilaktyczno-wychowawczych.

3. Zapobieganie agresji i przemocy:

• Propagowanie pozytywnych wzorców w zachowaniu młodego człowieka, a w szczególności ukazywanie i docenianie postaw odważnie przeciwstawiających się złu.
• Rozpoznawanie zjawisk mających znamiona agresji i przemocy poprzez przeprowadzanie ankiet, wywiadów, indywidualnych rozmów z uczniami i rodzicami.
• Systematyczne monitorowanie pomieszczeń szkolnych i wokół szkoły w czasie przerw śródlekcyjnych (zwrócenie szczególnej uwagi na punkty newralgiczne: szatnie, toalety, pomieszczenia wychowania fizycznego) poprzez właściwą organizację dyżurów nauczycieli oraz włączenie do pomocy Samorządu Uczniowskiego.
• Organizowanie spotkań ze specjalistami i instytucjami współdziałającymi (funkcjonariusz policji, psycholog, pedagog,).
• Podejmowanie tematyki walki ze złem, agresją, przemocą za pomocą szkolnych środków masowego przekazu (gazetki, magazyn gimnazjalny, radiowęzeł).
• Udział w publicznej dyskusji n/t zapobiegania i zwalczania agresji, prowadzonej na łamach prasy młodzieżowej, gazet regionalnych, czasopism pedagogicznych, a także pod patronatem radia, telewizji i Internetu.
• Organizowanie i udział w konkursach potępiających agresję i propagujących przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym w szkole, w środowisku rodzinnym, rówieśniczym i na zewnątrz (ulica, wieś, miasto).
• Udział w tematycznych programach profilaktyczno-wychowawczych (krajowych, regionalnych, gminnych).
• Opracowanie indywidualnych programów pomocy dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
• Przeprowadzanie szkolnych akcji profilaktycznych w ramach kampanii ogólnopolskich (regionalnych) lub własnych programów.
 

ROZDZIAŁ IV
SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH


Szkolny Program Wychowania Gimnazjum Publicznego w Warlubiu nadaje dużą rangę kształtowaniu sprawności umysłowych ucznia, rozwojowi jego osobistych zainteresowań, pielęgnowaniu jego uzdolnień. Prymatem działań edukacyjnych nauczycieli powinno być nowe - personalne, podmiotowe i bardziej indywidualne podejście do ucznia. Uczeń postrzegany jest nie jako bierny konsument wiedzy, lecz jako świadomy i aktywny współuczestnik procesu edukacji w szerokim tego słowa znaczeniu. Obok kształtowania uniwersalnych umiejętności i postaw intelektualnych, społecznych czy organizacyjnych, określonych w Modelu Samodzielnego Gimnazjalisty(Gimnazjalistki), każdy uczeń powinien mieć możliwość indywidualnej drogi rozwoju.
W szkolnej ofercie zajęć pozalekcyjnych funkcjonują na stałe lub okresowo następujące koła przedmiotowe i zainteresowań, w zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych szkoły:
• koło dziennikarskie
• zespół wokalny
• koło internetowe
• koło biologiczne
• koło chemiczne
• koło polonistyczne
• kółko języka angielskiego
• kółko teatralne
• kółko plastyczne
• kółko fotograficzno-filmowe
• redakcja gazetki GWARek
• radiowęzeł
• koło turystyczne
• klub europejski

Ważną rolę w życiu Gimnazjum spełniają szkolne organizacje:
• organy Samorządu Uczniowskiego
• sekcje świetlicy, m.in. sklepik
• koło Caritas
• koło Ligi Ochrony Przyrody
• drużyna harcerska

Osobną grupą działań, podejmowaną w innych rozdziałach Szkolnego Programu Wychowania, są czynności związane z kształtowaniem tężyzny fizycznej uczniów, rozwojem ich uzdolnień sportowych, realizacją zainteresowań rekreacyjnych i turystycznych, pomocą w zagospodarowaniu ferii zimowych i popularyzacją aktywnych form wypoczynku letniego.
W projektach organizacyjnych Szkoły przewiduje się więcej miejsca na organizację projektów i modułów tematycznych.
Program Gimnazjum przypisuje duże znaczenie rozwojowi samorządności uczniowskiej. Należy stwarzać warunki, aby młodzież czuła się rzeczywistym gospodarzem Szkoły. Nauczyciele służą radą i pomocą w doskonaleniu struktur organizacyjnych Samorządu Uczniowskiego oraz w tworzeniu programu jego działania. Z zainteresowaniem przyjmą każdą inicjatywę własną młodzieży, jeżeli będzie skierowana na jej dobro, rozwój moralny, intelektualny czy społeczny. Szczególnie doceniać się będzie działania uczniów związane z poprawą warunków bezpieczeństwa w szkole, ochroną przyrody i ekologią, dbałością o czystość i estetykę pomieszczeń, wypracowaniem środków własnych samorządu (np. sklepik) oraz promocją Szkoły. Dumą ucznia z Gimnazjum Bielowskiego winna być gazeta gimnazjalna GWARek , szkolny radiowęzeł oraz nasza witryna internetowa gwb.pl.
 

ROZDZIAŁ V
SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU

Podstawą całej działalności edukacyjnej nauczycieli jest humanizacja szkoły. Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki określa już na wstępie, że Szkoła stwarza optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia, a komplementarność przekazu wiedzy z kształtowaniem umiejętności jej praktycznego wykorzystania oraz wychowaniem etyczno-moralnym jest fundamentem powinności nauczycieli. Z tego powodu wiele zadań nauczycieli, zaprojektowanych w II rozdziale SPWiP, realizowana jest przez wszystkich nauczycieli jako wymiar własnej pracy edukacyjnej. Zasada ta wymaga od nauczycieli ustawicznego doskonalenia się nauczycieli, zarówno w zakresie pogłębiania wiedzy merytoryczno-dydaktycznej z przedmiotu (ścieżki edukacyjnej), jak i doskonalenia pracy wychowawcy (jako lidera, doradcy, przewodnika).
Powinności wychowawcze nauczycieli, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych Szkoły, a także szczegółowe obowiązki wychowawców klas, pedagoga, bibliotekarza, opiekunów świetlicy, zawarte są w podstawowej dokumentacji - Statucie oraz Regulaminie pracy.
Szkolny Program Wychowania zakłada opracowywanie szczegółowych działań wychowawczych, obejmujących wszystkie podmioty Szkoły, w ramach różnego rodzaju innowacji i eksperymentów edukacyjnych, tematycznych programów wychowawczych (np. związanych Patronem, pozyskiwaniem sprzymierzeńców), projektów i modułów edukacyjnych (np. dotyczących realizacji ścieżek edukacyjnych).
Z uwagi na ogromną rozległość i różnorodność przewidywanych zadań wychowawczych kluczową rolę odgrywa motywacja wszystkich podmiotów edukacji, a w szczególności nieustanne motywowanie uczniów. Szkolny Program Wychowawczy respektuje wszystkie postanowienia dotyczące praw i obowiązków ucznia, zawarte w Statucie, Kodeksie Ucznia oraz Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (WSO). Podkreślając nadrzędną rolę pochwał, wyróżnień i nagród w kształtowaniu osobowości młodego człowieka, pozostaje otwarty na inicjatywy organów Szkoły, zmierzające do dalszego rozszerzenia i unowocześnienia systemu motywacyjnego. Uczeń jest zawsze w centrum działań edukacyjnych, dlatego eksponowanie efektów jego działania będzie jednym z priorytetów Szkoły. Z drugiej strony, uczniowie nie mogą być "zagłaskani” - muszą być świadomi wymagań stawianych im przez nauczycieli oraz oczekiwań rodziców i lokalnego środowiska. Wymaga to od nauczycieli umiejętności wykorzystania asertywnych technik w komunikacji z uczniem. Uczniowie muszą być przekonani o słuszności tezy, że w interesie Szkoły jest, aby zachowania uczniów przynoszące uszczerbek dobremu imieniu jednostki i całej szkoły, spotkały się ze zdecydowanym przeciwdziałaniem dyrektora, nauczycieli, rodziców i uczniów.
Problemem niezwykle ważnym jest przestrzeganie ustalonych w WSO procedur i kryteriów wystawiania oceny z zachowania. Ocena śródroczna i roczna powinna bazować na systematycznej, wnikliwej i udokumentowanej obserwacji ucznia przez wychowawcę. W ocenie z zachowania winni pośrednio uczestniczyć wszyscy nauczyciele i pracownicy Szkoły. Ogromnie ważne znaczenie ma właściwie przeprowadzona samoocena i opinia koleżeńska. Jako narzędzie pomocnicze w ocenie zachowania stosowany będzie system punktowy, corocznie nowelizowany.
Do najważniejszych elementów motywacyjnych należą:
• stypendia motywacyjne za wybitne wyniki w nauce i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i współzawodnictwie sportowym;
• nagrody rzeczowe i dyplomy za wyróżniające wyniki w nauce, sukcesy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, wzorową frekwencję i godną postawę;
• tytuły, statuetki i nagrody rzeczowe w czasie gali oskarowej „GWARek”;
• wpisy do Złotej Księgi Absolwentów, artykuły do kronik i gazetki.

ROZDZIAŁ VI
TRADYCJE, CEREMONIAŁ I SYMBOLIKA GIMNAZJUM BIELOWSKIEGO

Fundamentem do rozwijania tradycji Gimnazjum im. Witolda Bielowskiego, tworzenia własnej obrzędowości i symboliki jest Motto Szkoły - Pamięć dla przeszłości, serce dla teraźniejszości, umysł dla przyszłości. Motto nawiązuje do najważniejszych wartości obecnych w szkolnym systemie wychowania – prawdy, mądrości i dobra. Jest jednocześnie syntezą kluczowych umiejętności i postaw, określonych w podstawie kształcenia ogólnego.
Drugim elementem symboliki szkolnej jest Logo, które przedstawia łódź żeglującą po oceanie wiedzy.
Szczególne miejsce w systemie wychowawczym Gimnazjum odgrywa postać patrona – Witolda Bielowskiego, nadleśniczego z pobliskiego Przewodnika, patrioty i bohatera, rozstrzelanego przez Niemców 28.10.1939 r. Wspólnota gimnazjalna wybrała Witolda Bielowskiego na Patrona, a uroczyste nadanie imienia oraz wręczenie sztandaru miało miejsce 27.10.2001 r.
Z postacią Patrona wiążą się kolejne elementy szkolnej symboliki i ceremoniału – Sztandar i Hymn Szkoły.
Opiekunem sztandaru i miejsc pamięci, związanych z Patronem, jest „Klasa sztandarowa”. Ustalony jest ceremoniał związany z prezentowaniem sztandaru oraz odśpiewaniem hymnu.
W Gimnazjum eksponowane są szkolny oraz klasowe „Kąciki Patrona”. Obok gablot prezentujących sylwetkę Witolda Bielowskiego oraz historię i tradycje Gimnazjum Bielowskiego, na korytarzach szkolnych znajdują się galerie dyplomów oraz fotografie absolwentów.
Najważniejszym wydarzeniem w szkolnym kalendarzu uroczystości i imprez jest Dzień Patrona, obchodzony tradycyjnie w rocznicę nadania szkole imienia i sztandaru. Święto to rozpoczyna się mszą św. w kościele parafialnym w Warlubiu lub w Płochocinie, po której ma miejsce uroczysty capsztyk w Miejscu Pamięci Narodowej – przy grobie Witolda Bielowskiego lub pamiątkowym obelisku w lesie. Zaciągane są warty honorowe i składane wiązanki kwiatów pod Tablicą Patrona w szkole. Społeczność gimnazjalna przygotowuje się do uczczenia pamięci Patrona w formie udziału w organizowanych konkursów – wiedzy, plastycznego i literackiego. W Dniu Patrona w czasie uroczystej akademii pierwszoklasiści składają ślubowanie.
Zwieńczeniem całorocznej pracy jest Święto Szkoły, obchodzone na początku czerwca. W tym dniu odbywają się spotkania gimnazjalistów z absolwentami oraz odbywa się wielki finał gali oskarowej „GWARek” – najbardziej spektakularnej uroczystości, w czasie której następuje ogłoszenie werdyktów i wręczenie laurów w 8 wytypowanych kategoriach. O prestiżowe wyróżnienia ubiegają się przez kilka miesięcy gimnazjaliści prezentując swoje osiągnięcia w ramach kolejnych etapów gwarkowej rywalizacji.
Do innych uroczystości i imprez szkolnych, organizowanych corocznie dla całej społeczności gimnazjalnej, często z udziałem zaproszonych gości, należą:
• Inauguracja roku szkolnego;
• Święto Niepodległości;
• Dzień wigilijny;
• Dzień Samorządności;
• Święto Europy;
• Święto Konstytucji 3 Maja;
• Uroczystość pożegnania absolwentów i zakończenia roku szkolnego.
Ważnymi elementami szkolnej tradycji są:
• ogólnoszkolne apele samorządowe;
• kampania wyborcza i wybory do SU (kwiecień/maj);
• imprezy szkolno-środowiskowe:
– Regionalny Konkurs Ekologiczny „Las szansą na zdrowie” (w kwietniu; z udziałem 8-10 gimnazjów powiatu świeckiego);
• Marsze na Orientację „Bielowszczak” (w ramach obchodów urodzin Patrona – 20.03. z udziałem drużyn z najbliższego rejonu oraz z Kociewia);
• dzień otwarty dla uczniów klas szóstych.
W czasie apeli szkolnych, prowadzonych przez Samorząd Uczniowski, ukształtował się własny system porządkowy oparty na takich elementach musztry harcerskiej, jak: głośne komendy, złożenie meldunku przez przewodniczących klas prowadzącemu apel, meldunek Dyrektorowi Szkoły, powitanie gromkim „Czołem, gimnazjaliści!”.
Duże znaczenie przywiązuje się do promocji szkolnych tradycji i osiągnięć. Efektem działań wychowawczych są m.in.:
• foldery promocyjne (na rozpoczęcie roku szkolnego oraz z okazji Dnia Patrona);
• regularna edycja miesięcznika Gwarek;
• 3 filmy promocyjne:
- Gimnazjum Publiczne w Warlubiu – 2000 r.
- Gwarek, czyli życie gimnazjalisty z Warlubia – 2001 r.
- Zostawił nam dobre imię – 2006 r.;
• relacje filmowe z ważnych wydarzeń szkolnych;
• galeria fotograficzna;
• witryna internetowa.
Spośród wielu trofeów – zespołowych i indywidualnych – szczególne miejsce w historii Gimnazjum zajmuje certyfikat „Szkoły z klasą”, uzyskany w pierwszej edycji tej prestiżowej ogólnopolskiej akcji w 2002 r.




adres tego artykułu: /articles.php?id=46