:: Program Wychowawczy Artykuł dodany przez: admin (2003-12-18 11:39:44)
„Pamięć dla przeszłości, serce dla teraźniejszości, umysł dla przyszłości” SZKOLNY PROGRAM WYCHOWANIA I PROFILAKTYKI Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu Rada Pedagogiczna Uchwałą Nr 9/07/08 z dnia 4.10.2007 r. przyjęła Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki, (SPWiP) opracowany wspólnie z Radą Rodziców, z uwzględnieniem opinii Samorządu Uczniowskiego.
Podstawy planowania: 1) Ustawa o systemie oświaty. 2) Statut Szkoły. 3) Misja i Wizja Szkoły. 3) Program wychowawczy Gimnazjum Publicznego w Warlubiu. 4) Szkolny Program Profilaktyki. 5) Program rozwoju na lata 2005 – 2010. WSTĘP Gimnazjum Publiczne w Warlubiu stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne potrzeby, zainteresowania oraz możliwości psychofizyczne. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny współdziałając z rodzicami i opiekunami uczniów w sprawach nauczania, kształcenia i wychowania. W procesie wychowania Szkoła przyjmuje zasady równości i komplementarności nauczania wiedzy, kształcenia umiejętności i kompetencji ucznia oraz wychowania określonych postaw. Stwarzanie uczniom optymalnych warunków, niezbędnych do nabywania wiedzy naukowej oraz rozwijania różnorodnych umiejętności, kompetencji i postaw, jest jednym z priorytetów, ujętych w programie Szkoły.
Główne cele wychowawcze Gimnazjum:
1. Przygotowanie wychowanków do aktywnego udziału w życiu publicznym, zawodowym i społecznym. 2. Pomoc uczniom w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i wyboru zawodu. 3. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań młodzieży szkolnej. 4. Integracja uczniów wywodzących się z różnych miejscowości i środowisk, budowanie wspólnoty gimnazjalnej uczniów, nauczycieli i rodziców. 5. Wychowanie dla wartości - otwieranie młodego człowieka na prawdę, dobro i piękno, inspirowanie do poszukiwania wzniosłych wartości, wzorców i ideałów wychowawczych. 6. Przygotowanie do odpowiedzialnego życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. 7. Podejmowanie działań przeciwdziałających złu, zagrożeniom i patologii społecznej. 8. Systematyczne tworzenie autonomii Gimnazjum poprzez określenie własnej filozofii wychowania, przyjęcie tzw. modelu samodzielnego gimnazjalisty (gimnazjalistki), rozwijanie szkolnego ceremoniału i symboliki. 10. Kształtowanie postaw patriotycznych oraz ideałów, którym wierny był Patron Szkoły - Witold Bielowski. ROZDZIAŁ I MODEL ABSOLWENTA GIMNAZJUM W WARLUBIU SAMODZIELNY(A) GIMNAZJALISTA(GIMNAZJALISTKA)
1. W zakresie nauczania: • umie poprawnie i swobodnie wypowiadać się na określone tematy, • pisze i czyta ze zrozumieniem teksty literackie i techniczne, • zna i rozumie główne pojęcia z przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych, • potrafi dostrzec związki przyczynowo-skutkowe, czasowe i przestrzenne zjawisk z otaczającego świata, • akceptuje zasady życia społecznego.
2. W zakresie umiejętności i kompetencji: • potrafi racjonalnie planować swoje działania, • organizuje proces uczenia się, przyjmuje odpowiedzialność za własne kształcenie, • umie wykorzystywać doświadczenia własne i innych, • pielęgnuje swoje uzdolnienia i rozwija zainteresowania, • wykorzystuje różnorodne technologie informacyjne sięgając do źródeł danych w bibliotece, masmediach, internecie, • potrafi poprawnie posługiwać się językiem angielskim na poziomie umożliwiającym codzienną komunikację, • sprawnie posługuje się różnymi dokumentami, • umie odczytywać wykresy, tabele, diagramy, • potrafi praktycznie posługiwać się komputerem osobistym, • zna podstawowe mechanizmy gospodarki rynkowej i kapitałowej, wspiera przedsiębiorczość lokalną, • umie współdziałać w zespole, • potrafi podejmować decyzje indywidualne i grupowe, • wykorzystuje techniki negocjacji w rozwiązywaniu problemów, • umie prezentować i bronić własny punkt widzenia, • jest otwarty na poglądy innych ludzi, chętny do dialogu i współdziałania.
3. W zakresie wychowania: • odpowiedzialnie korzysta z dobrodziejstw wolności własnej i innych, • jest wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka, odważnie przeciwstawia się złu, chętnie służy pomocą, • rozpoznaje w otaczającym świecie prawdę, dobro i piękno, • radzi sobie z problemami związanymi z dojrzewaniem i funkcjonowaniem swojego organizmu, • dba o swoje zdrowie, zna zasady racjonalnego odżywiania, dostrzega szkodliwość nałogów, • szanuje wspólne dobro w najbliższym środowisku, preferuje postawy proekologiczne, • docenia wartości związane z własną rodziną, szkołą i najbliższym środowiskiem, • przeżywa uczucia patriotyczne w odniesieniu do tzw. małej i wielkiej ojczyzny, • aktywnie działa na rzecz budowania samorządności lokalnej, • wspiera działania w zakresie rozwoju demokracji, poszanowania praw człowieka, stworzenia światowego systemu bezpieczeństwa, rozwoju współpracy międzynarodowej, • respektując chrześcijański system wartości przyjmuje uniwersalne zasady etyki, szkolne wzorce i ideały wychowawcze oraz własne motywacje jako podstawy procesu doskonalenia się i rozwoju, • jest tolerancyjny, szanuje przekonania i poglądy innych ludzi, • przyznaje się do błędów i właściwie je ocenia.
ZADANIA KIERUNKOWE | NAJWAŻNIEJSZE TREŚCI WYCHOWAWCZE, SPOSOBY I FORMY REALIZACJI | I. Planowanie pracy | 1.Utworzenie zespołu zadaniowego, składającego się z zespołu doradczo-wychowawczego oraz przedstawicieli Prezydium Rady Rodziców, ds. opracowania projektu szkolnego programu wychowawczego 2. Opracowanie projektu Szkolnego Programu Wychowania i Profilaktyki i przyjęcie do realizacji uchwałami Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. 3. Monitorowanie realizacji planu. 4. Okresowa ewaluacja planu. 5. Nowelizacja programu wychowawczego przy udziale wszystkich organów szkoły. | II. Realizacja ścieżek edukacyjnych | 1. Zadania, treści, zakładane w ramowym programie nauczania, osiągnięcia ucznia w ścieżkach edukacyjnych, ujęte w rozkładach nauczania poszczególnych przedmiotów. 2. Zadania edukacyjne i treści wychowawcze ścieżek ujęte w planach oddziaływań wychowawcy klasy oraz tematyce godzin do dyspozycji wychowawcy. 3. Zadania, treści, osiągnięcia ujęte w planach pracy kół zainteresowań. 4. Zadania, treści i formy pracy, realizowane przez funkcjonujące w planie nauczania moduły wychowawcze: Edukacja europejska, Zdrowie i higiena, Wychowanie do życia w rodzinie. | III. Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego | 1. Systematyczne kontrolowanie i ocenianie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów z zachowaniem motywacyjnej roli oceny. 2. Wdrażanie uczniów do samooceny i oceny koleżeńskiej. 3. Troska o podnoszenie kultury językowej oraz dbałość o stan ortografii. 4. Pobudzanie aktywności poznawczej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. 5. Organizowanie wycieczek przedmiotowych. 6. Czerpanie wiedzy ze wszystkich dostępnych źródeł, w tym zbiorów bibliotecznych, multimedialnych, rozsądne sięganie do masmediów: prasy, radia, telewizji, internetu. 7. Nauka samodzielnej pracy i myślenia, wdrażanie efektywnych technik uczenia się. 8. Stosowanie zasad pozytywnego myślenia, inspirowanie i motywowanie ucznia do systematycznej nauki oraz współuczestniczenia w życiu Szkoły. 9. Tworzenie pozytywnego wizerunku własnej osoby, swojej klasy i całej szkoły, udział w promowaniu osiągnięć Szkoły w lokalnym środowisku. 10. Współuczestniczenie w redagowaniu i promocji magazynu gimnazjalnego „GWARek”; nawiązanie kontaktów z prasą regionalną i młodzieżową. 11. Wykorzystywanie nowoczesnych technik i narzędzi w komunikacji z uczniami. 12. Nauczanie umiejętności prowadzenia dyskusji, bronienia swoich przekonań, argumentacji, a z drugiej strony otwieranie na przekonania innych ludzi, ukazywanie technik negocjacji i sposobów dochodzenia do consensusu. 13. Rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań uczniów przez uczestnictwo w kołach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, organizacjach społecznych, planowanych imprezach (konkursach, przeglądach, warsztatach, turniejach, zawodach itp.) 14. Roztoczenie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez zindywidualizowanie wymagań edukacyjnych oraz przygotowanie do olimpiad i konkursów przedmiotowych; plany pracy z uczniem zdolnym. 15. Objęcie opieką uczniów mających trudności w nauce poprzez obniżenie wymagań edukacyjnych (zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej). 16. Rozszerzenie systemu konsultacji indywidualnych z uczniami i ich rodzicami. 17. Tworzenie kultury pozytywnych wzorców, przekonywanie o wartości życia i innych wartościach ustanowionych przez chrześcijaństwo i zgodnych z uniwersalnym kodeksem norm moralno-etycznych. 18. Kształtowanie postaw tolerancji w stosunku do drugiego człowieka. 19. Przygotowanie do uczestniczenia w kulturze poprzez udział w „głośnych” seansach filmowych, spektaklach teatralnych, koncertach muzycznych, wystawach; organizowanie zajęć bibliotecznych i muzealnych. 20. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi (w ramach współpracy ze środowiskiem, przekazywania dziedzictwa historii i kultury, preorientacji zawodowej, przyjaciółmi szkoły, przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych itp.) 21. Wychowanie estetyczne młodzieży poprzez dostrzeganie w otaczającym świecie obrazów piękna i harmonii, dbałość o wygląd pomieszczeń klasowych, wykonywanie estetycznych gazetek, organizowanie wystawek osiągnięć ucznia (najlepszych zeszytów, ciekawych prac literackich i plastycznych), prowadzenie kronik. 22. Dostosowanie wychowanka do wymagań współczesnego rynku pracy, kształtowanie samodzielności i przedsiębiorczości, przygotowanie do czynnego uczestniczenia w życiu zawodowym i publicznym. 23. Edukacja ekonomiczna, np. udział w konkursach oszczędzania i wiedzy o rynku kapitałowym. 24. Pomoc uczniom w podejmowaniu odpowiedzialnych, życiowych decyzji, np. w sprawie dalszej edukacji i wyboru zawodu. | IV. Wychowanie patriotyczne | 1. Troska o środowisko duchowe, o obrazy i idee, które młodzież przyjmuje; budzenie szacunku dla państwa jako dobra wspólnego. 2. Przygotowanie do odpowiedzialnego życia w rodzinie. 3. Wdrażanie uczniów do życia w społeczności lokalnej i uczestniczenia w ważnych wydarzeniach społeczno-politycznych, np. wyborach do organów władzy państwowej i samorządowych, referendach, działalności organów samorządowych itp. 4. Wychowanie w duchu przekazu kulturowego regionu kociewskiego (zgodnie z zadaniami edukacji regionalnej), a w szczególności przybliżanie piękna gwary kociewskiej i obyczajów ludowych, uczestniczenie w organizowanych konkursach, przeglądach i wystawach. 5. Tworzenie klimatu miłości do Ojczyzny, upowszechnienie znajomości dziejów państwa i regionu, kształtowanie poczucia dumy z tradycji Narodu. 6. Udział w środowiskowych uroczystościach patriotycznych. 7. Organizowanie szkolnych apeli, uroczystości z okazji świąt państwowych, ważnych rocznic historycznych. 8. Przygotowywanie programów artystycznych na imprezy szkolne i pozaszkolne o charakterze patriotycznym. 9. Sprawowanie opieki nad Miejscami Pamięci Narodowej, znajdującymi się na terenie Warlubia i innych miejscowości naszej gminy. 10. Wychowywanie w duchu umiłowania pokoju, poszanowania praw człowieka i współpracy międzynarodowej. 11. Dalsze działania sprzyjające integracji Polski z Unią Europejską. 12. Praca w ramach Klubu Przyjaciół Gimnazjum Witolda Bielowskiego i Koła Sympatyków Klubu Przyjaciół Gimnazjum. | V. Rozwój kultury fizycznej, turystyki i wypoczynku | 1. Rozwijanie zajęć rekreacyjno-sportowych w formie koła sportowego oraz zajęć sks. 2. Rozwijanie wybranych dyscyplin sportowych w ramach szkolnego klubu sportowego. 3. Organizowanie wyjazdów na basen i nauki pływania. 4. Organizowanie zawodów mistrzostw szkolnych wg kalendarzy zawodów szkolnych i środowiskowych. 5. Udział w innych zawodach, organizowanych na terenie gminy i regionu, np. Biegach Pamięci, imprezach organizowanych przez LZS. 6. Uczestniczenie w marszach na orientację, organizowanych w regionie. 7. Coroczna organizacja Marszu na Orientację „Bielowszczak”. 8. Udział w Festynie Archeologicznym w Biskupinie lub innych imprezach popularyzujących dziedzictwo historyczne i kulturowe. 9. Organizowanie tzw. małych form turystycznych: rajdów pieszych i rowerowych, biwaków. 10. Organizowanie 1-2 dniowych wycieczek klasowych i kilkudniowych wycieczek szkolnych. 11. Zagospodarowanie czasu wolnego w okresie ferii zimowych poprzez zorganizowanie kilkudniowych aktywnych form wypoczynku. 12. Zorganizowanie corocznych Dni Sportu i Rekreacji. | VI. Ochrona życia i zdrowia, bezpieczeństwo i higiena | 1. Popularyzowanie zasad racjonalnego odżywiania. 2. Pogadanki na temat bezpieczeństwa w życiu codziennym i zachowania się w obliczu różnego rodzaju zagrożeń, np. klęsk żywiołowych (pożarów, powodzi) zagrożenia ze strony przestępcy. 3. Uczenie asertywnego postępowania w wypadku agresji, proponowania szkodliwych używek, psychomanipulacji. 4. Prowadzenie zajęć z edukacji komunikacyjnej. 5. Przeprowadzenie egzaminu na kartę rowerową i motorowerową. 6. Ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków. 7. Organizowanie spotkań (pogadanek, szkoleń), z udziałem specjalistów. 8. Przystępowanie do różnego rodzaju programów i akcji profilaktycznych, tworzenie własnych projektów. 9. Uczestniczenie w spektaklach o tematyce profilaktycznej. 10. Udział i organizowanie konkursów wiedzy (np. o AIDS). 11. Organizacja debat ogólnoszkolnych lub w grupach wiekowych. 12. Realizacja całokształtu zadań i treści wychowania rodzinnego i seksualnego w ramach modułu Wychowanie do życia w rodzinie (WOR) 13. Pogadanki na temat przestrzegania higieny osobistej. 14. Prawidłowa organizacja przerw śródlekcyjnych. 15. Troska o czystość i estetykę pomieszczeń i otoczenia szkoły. | VII. Edukacja ekologiczna | 1. Działania wychowawcze skierowane na poszanowanie przyrody i środowiska naturalnego. 2. Budowanie świadomości proekologicznej młodego człowieka, niezbędnej w życiu codziennym, np. poprzez upowszechnienie zachowań w zakresie racjonalnego zużycia wody, sortowania odpadów, wyrzucania śmieci itp. 3. Zorganizowanie gazetek ekologicznego /-ch ; prowadzenie akcji związanych z ekologią i ochroną przyrody 4. Dbałość o czystość i upiększanie terenów wokół szkoły. 5. Coroczny udział w akcji „Sprzątania Świata”. 6. Obchody Święta Ziemi. 7. Organizacja międzyszkolnego konkursu ekologicznego pt. „Las szansą na zdrowie”. 8. Współpraca z nadleśnictwami Dąbrowa i Osie w zakresie realizacji zadań ekologicznych, a w szczególności: · Pomoc w oczyszczaniu lasów · Udział w akcji zalesiania · Zapraszanie pracowników leśnictwa na zajęcia edukacyjne · Współpraca w organizacji konkursu ekologicznego „Las szansą na zdrowie” oraz Marszu na Orientację „Bielowszczak” · Organizowanie rajdów i wycieczek w Bory Tucholskie. 9. Nawiązanie kontaktów z pracownikami parków narodowych, rezerwatów, parków krajobrazowych, centrum ekologicznego itp. 10. Udział w organizowanych konkursach plastycznych i literackich o tematyce ekologicznej, np. Osiu, Grudziądzu, Toruniu. | VII Wychowanie obywatelskie i rozwój samorządności uczniowskiej | 1. Włączanie uczniów w proces planowania, realizowania i ewaluacji zadań szkoły. 2. Przygotowanie do życia obywatelskiego przez przeprowadzenie na terenie szkoły kampanii wyborczych i wyborów.do Samorządu Uczniowskiego. 3. Przystępowanie do akcji ogólnopolskich „Młodzież głosuje”. 4. Organizowanie szkolnych konkursów wiedzy o samorządzie terytorialnym 5. Udział w pracach organów samorządu lokalnego. 6. Rozwijanie tradycji szkolnych przez organizację różnych imprez samorządowych i uczniowskich. 7. Włączanie młodzieży w proces tworzenia i nowelizacji prawa wewnątrzszkolnego. 8. Dbałość o przestrzeganie prawa oświatowego i przepisów szkolnych. | VIII. Realizacja funkcji opiekuńczych | 1. Rekrutacja uczniów do świetlicy szkolnej i sprawowanie opieki nad uczniami w okresie wyczekiwania na dowóz. 2. Zabezpieczenie potrzeb w zakresie dożywiania uczniów (obiady i gorący napój). 3. Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie zapewnienia bezpłatnych obiadów dla uczniów z rodzin o trudnej sytuacji materialnej. 4. Pomoc w zaopatrzeniu uczniów w podręczniki szkolne i mundurki. 5. Prowadzenie działań związanych ze sprawnym dowożeniem i dojeżdżaniem uczniów. 6. Udzielanie pomocy rodzicom i uczniom ubiegającym się o pomoc materialną. | IX. Współpraca ze środowiskiem | 1. Pomoc w reorganizacji i aktywizacji Rady Rodziców. 2. Współpraca z Radą Rodziców i Radą Uczniów w zakresie pozyskiwania i wydatkowania środków pozabudżetowych. 3. Inspirowanie rodziców (opiekunów) do czynnej współpracy z wychowawcą w zakresie planowania działań wychowawczych, organizacji wycieczek, rajdów, imprez klasowych. 4. Zapraszanie rodziców (opiekunów) na zajęcia edukacyjne, uroczystości i imprezy szkolne. 5. Pedagogizacja rodziców (opiekunów) w ramach zebrań klasowych i szkolnych. 6. Włączanie rodziców do organizowanych imprez szkolnych, np., Dnia Samorządności, Dnia Patrona, Dni Sportu i Rekreacji, Święta Szkoły itp. 7. Współdziałanie z Domem Dziecka w Bąkowie w zakresie całokształtu spraw dydaktycznych i wychowawczo-opiekuńczych. 8. Prowadzenie współpracy ze szkołami podstawowymi znajdującymi się na terenie naszej gminy oraz Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym. 9. Nawiązanie kontaktów z innymi szkołami w kraju i za granicą za pośrednictwem Internetu. 10. Nawiązanie współpracy z instytucjami kulturalno-oświatowymi, np. biblioteką, centrum kultury, muzeami itp. 11. Współdziałanie z różnymi instytucjami działającymi na terenie gminy: samorządem terytorialnym, posterunkiem policji, OSP, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, organizacją kombatancką, parafią, Caritas, Klubem Przyjaciół Gimnazjum, Stowarzyszeniem „Spróbujmy razem” i in. 12. Rozszerzanie grona sympatyków i przyjaciół szkoły w różnych środowiskach – nawiązywanie kontaktów z fundatorami i sponsorami. 13. Systematyczna współpraca z mediami, w szczególności z prasą lokalną. 14. Dokumentowanie pracy szkoły, promowanie osiągnięć uczniów i nauczycieli na szkolnej witrynie internetowe. 15. Promowanie najlepszych rozwiązań i sukcesów szkoły na innych stronach www. |
ROZDZIAŁ III ZAKRES DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH 1. Opieka psychologiczno-pedagogiczna nad młodzieżą szkolną:
• Rozpoznawanie środowiska wychowawczego uczniów poprzez systematyczny kontakt wychowawców z rodzicami (opiekunami), stosowanie różnego rodzaju ankiet socjologicznych oraz współpracę z organami (instytucjami) pozaszkolnymi, np. służbą socjalną i pomocą społeczną, policją, komisją antyalkoholową . • Wzmacnianie pozytywne ucznia w formie stosowania różnego rodzaju technik psychoterapeutycznych; umacnianie poczucia własnej wartości. • Nauczanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i przykrymi emocjami. • Rozwijanie uniwersalnych umiejętności psychologicznych, pomocnych w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami w kontaktach z innymi ludźmi i zrozumieniu samego siebie. • Popularyzowanie wśród rodziców wiedzy o procesach rozwojowych oraz potrzebach psychicznych dzieci i młodzieży. • Sprawowanie przez szkolnego pedagoga opieki psychologicznej i pedagogicznej nad całą społecznością uczniowską.
2. Przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu i demoralizacji:
• Otoczenie opieką uczniów wywodzących się z rodzin rozbitych, niepełnych, nadużywających alkohol, niewydolnych wychowawczo. • Udzielanie pomocy materialnej (np. w dożywianiu, zaopatrzeniu w podręczniki, zakupie odzieży, opłatach szkolnych itp.) uczniom wywodzących się z rodzin o bardzo trudnej sytuacji socjalnej (bezrobocie, wielodzietność, wyjątkowa niezaradność życiowa). • Systematyczne dostarczanie informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, palenia tytoniu, stosowania środków odurzających i narkotyków; przekonywanie o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu. • Organizowanie pogadanek n/t zagrożeń w życiu młodego człowieka (alkoholizm, narkomania, przestępczość, AIDS), ich zwalczania oraz profilaktyce, prowadzonych zarówno przez wychowawców, jak i specjalistów: psychologa, terapeuty, lekarza, pielęgniarkę, policjanta itp. • Urządzanie wystaw i gazetek, redagowanie artykułów prasowych związanych z w/w zagrożeniami i sposobami ich przezwyciężenia. • Organizowanie i udział w konkursach (plastycznych, literackich, fotograficznych, wiedzy itp.). • Pokazywanie perspektyw zdrowego trybu życia, wolnego od nałogów i uzależnień. • Przyłączanie się do obchodów światowych dni walki z AIDS, narkomanią, alkoholizmem i nikotynizmem. • Udzielanie indywidualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej (skierowanie do lekarza, psychologa, terapeuty) uczniom, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia demoralizacją i patologią społeczną. • Stwarzanie możliwości do powstania grup terapeutycznych. • Współdziałanie w tworzeniu i realizacji lokalnych programów profilaktyczno-wychowawczych.
3. Zapobieganie agresji i przemocy:
• Propagowanie pozytywnych wzorców w zachowaniu młodego człowieka, a w szczególności ukazywanie i docenianie postaw odważnie przeciwstawiających się złu. • Rozpoznawanie zjawisk mających znamiona agresji i przemocy poprzez przeprowadzanie ankiet, wywiadów, indywidualnych rozmów z uczniami i rodzicami. • Systematyczne monitorowanie pomieszczeń szkolnych i wokół szkoły w czasie przerw śródlekcyjnych (zwrócenie szczególnej uwagi na punkty newralgiczne: szatnie, toalety, pomieszczenia wychowania fizycznego) poprzez właściwą organizację dyżurów nauczycieli oraz włączenie do pomocy Samorządu Uczniowskiego. • Organizowanie spotkań ze specjalistami i instytucjami współdziałającymi (funkcjonariusz policji, psycholog, pedagog,). • Podejmowanie tematyki walki ze złem, agresją, przemocą za pomocą szkolnych środków masowego przekazu (gazetki, magazyn gimnazjalny, radiowęzeł). • Udział w publicznej dyskusji n/t zapobiegania i zwalczania agresji, prowadzonej na łamach prasy młodzieżowej, gazet regionalnych, czasopism pedagogicznych, a także pod patronatem radia, telewizji i Internetu. • Organizowanie i udział w konkursach potępiających agresję i propagujących przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym w szkole, w środowisku rodzinnym, rówieśniczym i na zewnątrz (ulica, wieś, miasto). • Udział w tematycznych programach profilaktyczno-wychowawczych (krajowych, regionalnych, gminnych). • Opracowanie indywidualnych programów pomocy dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. • Przeprowadzanie szkolnych akcji profilaktycznych w ramach kampanii ogólnopolskich (regionalnych) lub własnych programów. ROZDZIAŁ IV SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Szkolny Program Wychowania Gimnazjum Publicznego w Warlubiu nadaje dużą rangę kształtowaniu sprawności umysłowych ucznia, rozwojowi jego osobistych zainteresowań, pielęgnowaniu jego uzdolnień. Prymatem działań edukacyjnych nauczycieli powinno być nowe - personalne, podmiotowe i bardziej indywidualne podejście do ucznia. Uczeń postrzegany jest nie jako bierny konsument wiedzy, lecz jako świadomy i aktywny współuczestnik procesu edukacji w szerokim tego słowa znaczeniu. Obok kształtowania uniwersalnych umiejętności i postaw intelektualnych, społecznych czy organizacyjnych, określonych w Modelu Samodzielnego Gimnazjalisty(Gimnazjalistki), każdy uczeń powinien mieć możliwość indywidualnej drogi rozwoju. W szkolnej ofercie zajęć pozalekcyjnych funkcjonują na stałe lub okresowo następujące koła przedmiotowe i zainteresowań, w zależności od potrzeb uczniów i możliwości organizacyjnych szkoły: • koło dziennikarskie • zespół wokalny • koło internetowe • koło biologiczne • koło chemiczne • koło polonistyczne • kółko języka angielskiego • kółko teatralne • kółko plastyczne • kółko fotograficzno-filmowe • redakcja gazetki GWARek • radiowęzeł • koło turystyczne • klub europejski
Ważną rolę w życiu Gimnazjum spełniają szkolne organizacje: • organy Samorządu Uczniowskiego • sekcje świetlicy, m.in. sklepik • koło Caritas • koło Ligi Ochrony Przyrody • drużyna harcerska
Osobną grupą działań, podejmowaną w innych rozdziałach Szkolnego Programu Wychowania, są czynności związane z kształtowaniem tężyzny fizycznej uczniów, rozwojem ich uzdolnień sportowych, realizacją zainteresowań rekreacyjnych i turystycznych, pomocą w zagospodarowaniu ferii zimowych i popularyzacją aktywnych form wypoczynku letniego. W projektach organizacyjnych Szkoły przewiduje się więcej miejsca na organizację projektów i modułów tematycznych. Program Gimnazjum przypisuje duże znaczenie rozwojowi samorządności uczniowskiej. Należy stwarzać warunki, aby młodzież czuła się rzeczywistym gospodarzem Szkoły. Nauczyciele służą radą i pomocą w doskonaleniu struktur organizacyjnych Samorządu Uczniowskiego oraz w tworzeniu programu jego działania. Z zainteresowaniem przyjmą każdą inicjatywę własną młodzieży, jeżeli będzie skierowana na jej dobro, rozwój moralny, intelektualny czy społeczny. Szczególnie doceniać się będzie działania uczniów związane z poprawą warunków bezpieczeństwa w szkole, ochroną przyrody i ekologią, dbałością o czystość i estetykę pomieszczeń, wypracowaniem środków własnych samorządu (np. sklepik) oraz promocją Szkoły. Dumą ucznia z Gimnazjum Bielowskiego winna być gazeta gimnazjalna GWARek , szkolny radiowęzeł oraz nasza witryna internetowa gwb.pl.
ROZDZIAŁ V SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU Podstawą całej działalności edukacyjnej nauczycieli jest humanizacja szkoły. Szkolny Program Wychowania i Profilaktyki określa już na wstępie, że Szkoła stwarza optymalne warunki do wszechstronnego rozwoju ucznia, a komplementarność przekazu wiedzy z kształtowaniem umiejętności jej praktycznego wykorzystania oraz wychowaniem etyczno-moralnym jest fundamentem powinności nauczycieli. Z tego powodu wiele zadań nauczycieli, zaprojektowanych w II rozdziale SPWiP, realizowana jest przez wszystkich nauczycieli jako wymiar własnej pracy edukacyjnej. Zasada ta wymaga od nauczycieli ustawicznego doskonalenia się nauczycieli, zarówno w zakresie pogłębiania wiedzy merytoryczno-dydaktycznej z przedmiotu (ścieżki edukacyjnej), jak i doskonalenia pracy wychowawcy (jako lidera, doradcy, przewodnika). Powinności wychowawcze nauczycieli, będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych Szkoły, a także szczegółowe obowiązki wychowawców klas, pedagoga, bibliotekarza, opiekunów świetlicy, zawarte są w podstawowej dokumentacji - Statucie oraz Regulaminie pracy. Szkolny Program Wychowania zakłada opracowywanie szczegółowych działań wychowawczych, obejmujących wszystkie podmioty Szkoły, w ramach różnego rodzaju innowacji i eksperymentów edukacyjnych, tematycznych programów wychowawczych (np. związanych Patronem, pozyskiwaniem sprzymierzeńców), projektów i modułów edukacyjnych (np. dotyczących realizacji ścieżek edukacyjnych). Z uwagi na ogromną rozległość i różnorodność przewidywanych zadań wychowawczych kluczową rolę odgrywa motywacja wszystkich podmiotów edukacji, a w szczególności nieustanne motywowanie uczniów. Szkolny Program Wychowawczy respektuje wszystkie postanowienia dotyczące praw i obowiązków ucznia, zawarte w Statucie, Kodeksie Ucznia oraz Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania (WSO). Podkreślając nadrzędną rolę pochwał, wyróżnień i nagród w kształtowaniu osobowości młodego człowieka, pozostaje otwarty na inicjatywy organów Szkoły, zmierzające do dalszego rozszerzenia i unowocześnienia systemu motywacyjnego. Uczeń jest zawsze w centrum działań edukacyjnych, dlatego eksponowanie efektów jego działania będzie jednym z priorytetów Szkoły. Z drugiej strony, uczniowie nie mogą być "zagłaskani” - muszą być świadomi wymagań stawianych im przez nauczycieli oraz oczekiwań rodziców i lokalnego środowiska. Wymaga to od nauczycieli umiejętności wykorzystania asertywnych technik w komunikacji z uczniem. Uczniowie muszą być przekonani o słuszności tezy, że w interesie Szkoły jest, aby zachowania uczniów przynoszące uszczerbek dobremu imieniu jednostki i całej szkoły, spotkały się ze zdecydowanym przeciwdziałaniem dyrektora, nauczycieli, rodziców i uczniów. Problemem niezwykle ważnym jest przestrzeganie ustalonych w WSO procedur i kryteriów wystawiania oceny z zachowania. Ocena śródroczna i roczna powinna bazować na systematycznej, wnikliwej i udokumentowanej obserwacji ucznia przez wychowawcę. W ocenie z zachowania winni pośrednio uczestniczyć wszyscy nauczyciele i pracownicy Szkoły. Ogromnie ważne znaczenie ma właściwie przeprowadzona samoocena i opinia koleżeńska. Jako narzędzie pomocnicze w ocenie zachowania stosowany będzie system punktowy, corocznie nowelizowany. Do najważniejszych elementów motywacyjnych należą: • stypendia motywacyjne za wybitne wyniki w nauce i osiągnięcia w konkursach przedmiotowych i współzawodnictwie sportowym; • nagrody rzeczowe i dyplomy za wyróżniające wyniki w nauce, sukcesy w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, wzorową frekwencję i godną postawę; • tytuły, statuetki i nagrody rzeczowe w czasie gali oskarowej „GWARek”; • wpisy do Złotej Księgi Absolwentów, artykuły do kronik i gazetki. ROZDZIAŁ VI TRADYCJE, CEREMONIAŁ I SYMBOLIKA GIMNAZJUM BIELOWSKIEGO Fundamentem do rozwijania tradycji Gimnazjum im. Witolda Bielowskiego, tworzenia własnej obrzędowości i symboliki jest Motto Szkoły - Pamięć dla przeszłości, serce dla teraźniejszości, umysł dla przyszłości. Motto nawiązuje do najważniejszych wartości obecnych w szkolnym systemie wychowania – prawdy, mądrości i dobra. Jest jednocześnie syntezą kluczowych umiejętności i postaw, określonych w podstawie kształcenia ogólnego. Drugim elementem symboliki szkolnej jest Logo, które przedstawia łódź żeglującą po oceanie wiedzy. Szczególne miejsce w systemie wychowawczym Gimnazjum odgrywa postać patrona – Witolda Bielowskiego, nadleśniczego z pobliskiego Przewodnika, patrioty i bohatera, rozstrzelanego przez Niemców 28.10.1939 r. Wspólnota gimnazjalna wybrała Witolda Bielowskiego na Patrona, a uroczyste nadanie imienia oraz wręczenie sztandaru miało miejsce 27.10.2001 r. Z postacią Patrona wiążą się kolejne elementy szkolnej symboliki i ceremoniału – Sztandar i Hymn Szkoły. Opiekunem sztandaru i miejsc pamięci, związanych z Patronem, jest „Klasa sztandarowa”. Ustalony jest ceremoniał związany z prezentowaniem sztandaru oraz odśpiewaniem hymnu. W Gimnazjum eksponowane są szkolny oraz klasowe „Kąciki Patrona”. Obok gablot prezentujących sylwetkę Witolda Bielowskiego oraz historię i tradycje Gimnazjum Bielowskiego, na korytarzach szkolnych znajdują się galerie dyplomów oraz fotografie absolwentów. Najważniejszym wydarzeniem w szkolnym kalendarzu uroczystości i imprez jest Dzień Patrona, obchodzony tradycyjnie w rocznicę nadania szkole imienia i sztandaru. Święto to rozpoczyna się mszą św. w kościele parafialnym w Warlubiu lub w Płochocinie, po której ma miejsce uroczysty capsztyk w Miejscu Pamięci Narodowej – przy grobie Witolda Bielowskiego lub pamiątkowym obelisku w lesie. Zaciągane są warty honorowe i składane wiązanki kwiatów pod Tablicą Patrona w szkole. Społeczność gimnazjalna przygotowuje się do uczczenia pamięci Patrona w formie udziału w organizowanych konkursów – wiedzy, plastycznego i literackiego. W Dniu Patrona w czasie uroczystej akademii pierwszoklasiści składają ślubowanie. Zwieńczeniem całorocznej pracy jest Święto Szkoły, obchodzone na początku czerwca. W tym dniu odbywają się spotkania gimnazjalistów z absolwentami oraz odbywa się wielki finał gali oskarowej „GWARek” – najbardziej spektakularnej uroczystości, w czasie której następuje ogłoszenie werdyktów i wręczenie laurów w 8 wytypowanych kategoriach. O prestiżowe wyróżnienia ubiegają się przez kilka miesięcy gimnazjaliści prezentując swoje osiągnięcia w ramach kolejnych etapów gwarkowej rywalizacji. Do innych uroczystości i imprez szkolnych, organizowanych corocznie dla całej społeczności gimnazjalnej, często z udziałem zaproszonych gości, należą: • Inauguracja roku szkolnego; • Święto Niepodległości; • Dzień wigilijny; • Dzień Samorządności; • Święto Europy; • Święto Konstytucji 3 Maja; • Uroczystość pożegnania absolwentów i zakończenia roku szkolnego. Ważnymi elementami szkolnej tradycji są: • ogólnoszkolne apele samorządowe; • kampania wyborcza i wybory do SU (kwiecień/maj); • imprezy szkolno-środowiskowe: – Regionalny Konkurs Ekologiczny „Las szansą na zdrowie” (w kwietniu; z udziałem 8-10 gimnazjów powiatu świeckiego); • Marsze na Orientację „Bielowszczak” (w ramach obchodów urodzin Patrona – 20.03. z udziałem drużyn z najbliższego rejonu oraz z Kociewia); • dzień otwarty dla uczniów klas szóstych. W czasie apeli szkolnych, prowadzonych przez Samorząd Uczniowski, ukształtował się własny system porządkowy oparty na takich elementach musztry harcerskiej, jak: głośne komendy, złożenie meldunku przez przewodniczących klas prowadzącemu apel, meldunek Dyrektorowi Szkoły, powitanie gromkim „Czołem, gimnazjaliści!”. Duże znaczenie przywiązuje się do promocji szkolnych tradycji i osiągnięć. Efektem działań wychowawczych są m.in.: • foldery promocyjne (na rozpoczęcie roku szkolnego oraz z okazji Dnia Patrona); • regularna edycja miesięcznika Gwarek; • 3 filmy promocyjne: - Gimnazjum Publiczne w Warlubiu – 2000 r. - Gwarek, czyli życie gimnazjalisty z Warlubia – 2001 r. - Zostawił nam dobre imię – 2006 r.; • relacje filmowe z ważnych wydarzeń szkolnych; • galeria fotograficzna; • witryna internetowa. Spośród wielu trofeów – zespołowych i indywidualnych – szczególne miejsce w historii Gimnazjum zajmuje certyfikat „Szkoły z klasą”, uzyskany w pierwszej edycji tej prestiżowej ogólnopolskiej akcji w 2002 r.

adres tego artykułu: /articles.php?id=46
|