:: Netykieta Artykuł dodany przez: admin (2003-12-12 12:03:47)
Oto kilka podstawowych zasad netykiety. Ich stosowanie pozwoli na sprawną i efektywną pracę w sieci nie tylko Tobie, ale i innym użytkownikom Internetu.
- Staraj się sprawdzać/kontrolować pocztę codziennie.
- Staraj się nie przekraczać wyznaczonego limitu przestrzeni dyskowej
przyznanej dla Twojego konta.
- Usuwaj przeczytane wiadomości i zbędne pliki z serwera, tak by nie
zajmować niepotrzebnego miejsca na jego dysku.
- Kontroluj swoje dyskietki i pliki dyskowe programami antywirusowymi.
- Przed wysłaniem załącznika do listu, sprawdź go programem antywirusowym.
- Jeśli chcesz wysłać pocztą elektroniczną duży plik do konkretnej osoby -
ustal z odbiorcą, czy może przyjąć tak duży załącznik. Ewentualnie podziel go
na kilka listów lub skompresuj, używając specjalnych programów kompresujących.
- Nie rozsyłaj żadnych reklam bądź informacji do użytkowników, którzy
wcześniej nie wyrazili zgody na taką korespondencję.
- Wypełniaj zawsze pole temat (ang. subject) listu i to zgodnie z treścią
listu.
- Nie nadawaj listom wysokiego priorytetu ważności, jeśli nie jest to
niezbędne.
- Żadna linia listu nie powinna mieć więcej niż 70 znaków. Dłuższe linie
mogą sprawiać problemy niektórym systemom pocztowym.
- Kiedy odpowiadasz na wiadomość/list, staraj się nie cytować całego listu,
a jedynie tę część, której dotyczy Twoja odpowiedź.
- Staraj się pisać zwięźle i na temat.
- W jednym liście poruszaj tylko jedno zagadnienie. Nie pisz listów
składających się z dużej liczby stron.
- W listach umieszczaj krótki podpis (sygnaturę). Powinien on zawierać Twoje
imię, nazwisko, adres, ewentualnie telefon i nie powinien być dłuższy niż 4
linijki.
- Przestrzegaj warunków licencji i praw autorskich, cytując - podaj autorów.
- Nie używaj słów i zwrotów powszechnie uznanych za wulgarne.
- Pisz zawsze małymi literami, chyba że chcesz wyrazić szczególne emocje.
- Odpowiadając na wiadomość na grupie dyskusyjnej (w większości przypadków
program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedź na tę listę), sprawdź w
nagłówku listu do kogo został przez program zaadresowany - na listę, czy też
na prywatny adres autora listu.
- Zanim wyślesz list, zapoznaj się z opisem tematów poruszanych na danej
liście czy w grupie (każda lista dyskusyjna i grupa usenetowa ma krótką
adnotację określającą jej charakter). Nie wysyłaj listów do grupy, która nie jest związana tematycznie z treścią listu.
- Na niektórych listach panuje duży ruch, dzięki czemu Twoja skrzynka może zostać wypełniona przesyłkami. Subskrypcję do tych list dyskusyjnych należy ograniczać do niezbędnego minimum, uwzględniając limit miejsca na dysku, własne możliwości czytania na bieżąco nadsyłanych przesyłek oraz inne
możliwości techniczne.
Oto najczęściej stosowane skróty
AFAIK - as far as I know = z tego co wiem, na ile mi wiadomo
AFAIR - as far as I remember = o ile pamiętam, na ile pamiętam
BTW - by the way = swoją droga, poza tym ...
EOD - end of discussion = kończę rozmowę na ten temat
FYI - for your information = do Twojej wiadomości
GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć
HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha, żartowałem
IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem
IMO - in my opinion = moim zdaniem
OTOH - on the other hand = z drugiej strony
TIA - thanks in advance = dziękuję z góry
źródło:
Eduseek

adres tego artykułu: /articles.php?id=41
|