PROGRAM ROZWOJU Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu na lata 2005-2010
Warlubie 2005
I PRZYGOTOWANIE PROCESU PLANOWANIA
Dokonywanie zmian w programie rozwoju szko�y poprzedzaj� procedury planowania, w�r�d kt�rych istotn� rol� zajmuje odpowied� na trzy podstawowe pytania:
• Gdzie jeste�my? • Dok�d zmierzamy? • Kt�r�dy i kiedy mo�emy tam doj��?
Program rozwoju gimnazjum to pewnego rodzaju drogowskaz, wytyczaj�cy wszystkim klientom – dyrekcji, gronu pedagogicznemu, pozosta�ym pracownikom szko�y, uczniom i ich rodzicom (opiekunom), priorytety i kierunki pracy, standardy jako�ci i za�o�one wska�niki ich osi�gni�cia, w taki spos�b, aby umo�liwi� ka�demu uczniowi odniesienie edukacyjnego i osobistego sukcesu na miar� jego mo�liwo�ci. Pi�cioletni program rozwoju stanowi integraln� cz�� Wewn�trzszkolnego Systemu Zapewnienia Jako�ci.
Program rozwoju gimnazjum:
• wytycza zmiany w kierunkach rozwoju szko�y pod k�tem realizacji ustalonych standard�w jako�ci pracy; • integruje �rodowisko wewn�trzne i otoczenie zewn�trzne szko�y wok� realizacji obranych cel�w; • nieustannie motywuje do podnoszenia jako�ci pracy szko�y.
Niniejszy pi�cioletni program rozwoju gimnazjum, wytyczaj�cy g��wne cele i zadania szko�y w latach 2005 – 2010, opracowany zosta� na bazie trzyletniego planu rozwoju (na lata 2002 – 2005). W zwi�zku z tym naturaln� rzecz� jest cz�ciowe powt�rzenie priorytet�w, cel�w szczeg�owych i sposob�w realizacji jako zadania kontynuacyjne lub zmodyfikowane. Opracowuj�c projekt programu rozwoju pi�cioletniego jako dokumentu okre�laj�cego strategiczne dzia�ania szko�y, realizowano Wizj� i Misj� Szko�y. Przy tworzeniu niniejszego programu brano tak�e pod uwag� wnioski wyp�ywaj�ce z nadzoru pedagogicznego dyrektora, wnioski z posiedze� Rady Pedagogicznej i Wewn�trzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, rozwi�zania w�asne nauczycieli, a tak�e postulaty rodzic�w i uczni�w. Podobnie jak pierwszy i drugi plan rozwoju, niniejszy program uwzgl�dnia strategiczne dokumenty szko�y – Statut, Szkolny Program Wychowania, Program profilaktyki, Wewn�trzszkolny System Oceniania oraz Standardy i wska�niki jako�ci pracy. Nowo�ci� w stosunku do dw�ch poprzednich plan�w rozwoju jest oparcie pi�cioletniego programu rozwoju na standardach jako�ci pracy. Standardy takie zawarte s� w r�nych dokumentach prawa o�wiatowego i wewn�trzszkolnego. Opr�cz wymienionych powy�ej zaliczamy do nich:
• Podstawa kszta�cenia og�lnego • Standardy wymaga� egzaminacyjnych • Organizacja i plan nadzoru pedagogicznego • Rozporz�dzenie MENiS z dnia 23.04.2004r. w sprawie szczeg�owych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego … • Zarz�dzenie nr KO-60/04 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora O�wiaty z dn. 27.09.2004r.
Opracowany program rozwoju pi�cioletniego okre�la strategiczne obszary i podobszary pracy szko�y zgodnie z za��cznikiem do rozporz�dzenia MENiS z dnia 23.04.2004r., pt. „Standardy oceny jako�ci pracy szk� i plac�wek”. G��wne obszary to:
• Koncepcja pracy szko�y. • Zarz�dzanie i organizacja. • Kszta�cenie. • Wychowanie i opieka.
Niniejszy program rozwoju jest dokumentem otwartym i elastycznym. Pozostawia mo�liwo�� dokonywania poprawek i uzupe�nie� w celu bardziej efektywnej realizacji okre�lonego celu, a tak�e w przypadku zaistnienia zmian w prawie o�wiatowym lub zaistnienia nowych mo�liwo�ci (np. finansowych). Z drugiej strony, wszystkie inne plany operacyjne szko�y (roczne plany pracy, mierzenia jako�ci itp.) nie powinny kolidowa� z programem rozwoju szko�y.
II GDZIE JESTE�MY ?
Diagnoza stanu Gimnazjum Publicznego im W. Bielowskiego w Warlubiu
ETAPY STRATEGICZNEGO PLANOWANIA
1. Przygotowanie procesu planowania. 2. Diagnoza stanu szko�y – Gdzie jeste�my? 3. Analiza SWOT. 4. Nasze d��enia – Dok�d zmierzamy? 5. Misja i Wizja Gimnazjum Bielowskiego. 6. Obszary, standardy i wska�niki rozwoju. 7. Monitoring i ewaluacja. 8. Promocja szko�y.
III ANALIZA SWOT
Analiza szans i problem�w
IV DOK�D ZMIERZAMY ?
Nasze d��enia
Po przeprowadzeniu analizy mocnych stron i problem�w, a tak�e po pr�bie zmaksymalizowania szans i zminimalizowania zagro�e�, mo�na ustali�
nasze d��enia edukacyjne
w formie stwierdzenia:
W d��eniu do zapewnienia ka�demu uczniowi mo�liwo�ci odniesienia sukcesu i osobistego rozwoju, wspomagamy jego wysi�ki w procesie uczenia si� i przygotowujemy do dalszej edukacji oraz aktywnego udzia�u w �yciu spo�eczno-gospodarczym. Wsp�lnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kszta�tujemy jego postawy i wychowujemy dla warto�ci.
Powy�sze motto rozwijaj� nast�puj�ce priorytety:
1. Wdra�anie Wewn�trzszkolnego Systemu Zapewnienia Jako�ci..
2. Upowszechnienie procedur mierzenia jako�ci.
3. Usprawnienie systemu organizacji i zarz�dzania szko��.
4. Systematyczna poprawa i unowocze�nienie bazy edukacyjnej.
5. Nieustanne podnoszenie efekt�w kszta�cenia i procesu uczenia si�.
7. Integracja spo�eczno�ci gimnazjalnej i rozw�j szkolnych tradycji.
8. Stymulowanie nowatorstwa pedagogicznego.
9. Wsp�lne z rodzicami (opiekunami) wychowanie uczni�w dla warto�ci.
10. Formowanie przyjaznego �rodowiska w szkole i wok� szko�y.
V MISJA I WIZJA SZKO�Y
VI PLANOWANIE PROGRAMU ROZWOJU SZKO�Y
1. Planowanie rozwoju w ramach WDN
W ramach WDN, przeprowadzonego w dniu 11.04.2005r., dokonano wyboru kategorii, obszar�w i standard�w do programu rozwoju pi�cioletniego. W wyniku diagnozy zespo�owej, kt�r� oparto na analizie standard�w oceny szko�y, wyodr�bniono nast�puj�ce kategorie i obszary pracy szko�y:
II Zarz�dzanie i organizacja: • II.1. Nauczyciele • II. 3. Warunki dzia�alno�ci szko�y
III Kszta�cenie: • III. 2. Organizacja procesu kszta�cenia • III. 3. Przebieg procesu kszta�cenia • III. 4. Efekty kszta�cenia
IV Wychowanie i opieka: • IV. 2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szko�y
Ponadto zdecydowano o uj�ciu w programie rozwoju:
I Koncepcja pracy szko�y: • I. 2. Wewn�trzszkolny system zapewnienia jako�ci • I. 3. Promocja
W grupach roboczych opracowano wybrane standardy i wska�niki w ramach wydzielonych obszar�w.
Zesp� 1 OBSZAR II. 1 NAUCZYCIELE
STANDARD I Nauczyciele zapewniaj� wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opieku�czej oraz wykonywanych zada� organizacyjnych.
Wska�niki: 1. Nauczyciele stosuj� nowoczesne metody i formy pracy, i dobieraj�c racjonalnie �rodki dydaktyczne. 2. Szko�a przedstawia bogat� ofert� zaj�� pozalekcyjnych, umo�liwiaj�c� rozw�j uzdolnie� i zainteresowa� uczni�w. 3. W szkole istniej� formy opieki socjalnej i psychologiczno-pedgogicznej nad uczniami, uwzgl�dniaj�ce ich r�norodne potrzeby edukacyjne. 4. Szko�a stosuje narz�dzia s�u��ce do rozpoznania mo�liwo�ci i potrzeb uczni�w, a tak�e zbadania oczekiwa� ich rodzic�w (opiekun�w). 5. Uczniowie czuj� si� w szkole bezpiecznie – nie doznaj� zachowa� agresywnych ze strony innych uczni�w, pracownik�w szko�y ani os�b obcych. 6. Szko�a przeciwdzia�a uzale�nieniom, agresji i wandalizmowi. 7. Szko�a docenia i promuje sukcesy uczni�w i nauczycieli.
STANDARD II Prowadzone s� eksperymenty i innowacje pedagogiczne oraz dzia�ania daj�ce nauczycielom szanse samorealizacji.
Wska�niki: 1. Rada Pedagogiczna dzia�a w spos�b efektywny, jest otwarta na zmiany i innowacje. 2. Nauczyciele opracowuj� i realizuj� indywidualne plany rozwoju zawodowego, kt�re s� jednocze�nie baz� do samooceny. 3. Nauczyciele uczestnicz� w ruchu nowatorskim, promuj�c indywidualne i zespo�owe rozwi�zania autorskie, projekty edukacyjne i innowacje.
STANDARD III Ustalone s� kryteria oceny jako�ci pracy nauczycieli.
Wska�niki: 1. Podstaw� nadzoru pedagogicznego dyrektora jest monitoring i hospitacja wspieraj�ca. 2. Wa�n� rol� w gromadzeniu informacji o pracy nauczycieli spe�niaj� opracowane arkusze samooceny.
STANDARD IV Spos�b oceniania pracy oraz przyznawania nagr�d i dodatk�w motywacyjnych jest nauczycielom znany i przez nich akceptowany.
Wska�niki: 1. G��wn� form� obserwacji i ewaluacji pracy nauczycieli jest hospitacja diagnozuj�ca oraz kontrolno-sprawdzaj�ca. 2. Nauczyciele poddawani s� ocenie pracy nie rzadziej ni� raz na 5 lat. 3. Dyrektor konsultuje z ogniwem zwi�zku zawodowego oraz Rad� Pedagogiczn� przyznawane nauczycielom dodatki motywacyjne i nagrody.
STANDARD V Polityka kadrowa prowadzona przez dyrektora szko�y jest planowana i realizowana stosownie do dzia�a� szko�y i kierunk�w jej rozwoju.
Wska�niki: 1. Polityka kadrowa dyrektora uwzgl�dnia potrzeby organizacyjne szko�y oraz oczekiwania wszystkich podmiot�w edukacji. 2. Nauczyciele, uczniowie i rodzice bior� aktywny udzia� w budowaniu wsp�lnoty gimnazjalnej. 3. Uczniowie i pracownicy szko�y szanuj� stosunki interpersonalne, okre�lone normami etyczno-moralnymi oraz przepisami prawa og�lnego i szkolnego.
Zesp� 2 Obszar II. 3 WARUNKI DZIA�ALNO�CI SZKO�Y
Standard I Szko�a dysponuje wyposa�eniem do w�a�ciwego przebiegu procesu kszta�cenia.
Wska�niki: 1. Nauczyciele korzystaj� z mobilnego stanowiska komputerowego /laptop, projektor multimedialny/. 2. Corocznie nast�puje cz�ciowa wymiana sprz�tu szkolnego na nowy. 3. Poszukuje si� �rodk�w na zakup licencji program�w u�ytkowych. 4. Szko�a systematycznie wzbogaca wyposa�enie biblioteki, pracowni, klas i magazynu sportowego.
Standard II Pomieszczenia szko�y zapewniaj� mo�liwo�� osi�gni�cia wysokiej jako�ci pracy.
Wska�niki: 1. Szko�a podejmuje dzia�ania przy�pieszaj�ce decyzj� o budowie sali gimnastycznej lub pomieszczenia zast�pczego do prowadzenia zaj�� WF. 2. Podniesiona zostanie funkcjonalno�� i estetyka stadionu i dziedzi�ca szko�y. 3. Szko�a podejmie starania na rzecz stworzenia mini-studia radiowo-telewizyjnego.
Zesp� 3 Obszar III. 2 ORGANIZACJA PROCESU KSZTA�CENIA
Standard I Zapewnienie r�wno�ci szans.
Wska�niki: 1. Nauczyciele na zaj�ciach edukacyjnych stosuj� r�norodne metody i formy indywidualizacji pracy z uczniem. 2. Rozpoznawane s� potrzeby uczni�w w zakresie edukacji, diagnozowane ich dysfunkcje i trudno�ci edukacyjne.
Standard II Umiej�tny dob�r �rodk�w dydaktycznych.
Wska�niki: 1. Zakupywane lub przygotowywane pomoce dostosowane s� do zainteresowa� i mo�liwo�ci percepcyjnych uczni�w. 2. Dob�r pomocy dydaktycznych jest celowy i sprzyja osi�ganiu cel�w zaj��.
Zesp� 4 Obszar III. 3 PRZEBIEG PROCESU KSZTA�CENIA
STANDARD I Szko�a osi�ga sukcesy, kt�rych miar� jest poziom i post�p osi�gni�� edukacyjnych uczni�w.
Kryteria: 1. Dyrektor tworzy warunki organizacyjne szko�y, umo�liwiaj�ce wszechstronny rozw�j ucznia.
Wska�niki: 1. Zmniejszona zostanie liczebno�� uczni�w w oddzia�ach klasowych. 2. Wprowadzony zostanie podzia� na grupy na zaj�ciach informatyki i j�zyka angielskiego w oddzia�ach licz�cych ponad 24 uczni�w.
Kryteria: 1. Szkolny zestaw program�w nauczania zawiera podstawy programowe i umo�liwia potencjalny sukces dydaktyczny ka�demu uczniowi.
Wska�niki: 1. Zespo�y przedmiotowe okresowo ewaluuj� przyj�ty Szkolny Zestaw Program�w Nauczania pod k�tem wdra�ania ustalonych standard�w egzaminacyjnych. 2. Nauczyciele przeprowadzaj� analiz� i ewaluacj� przyj�tych w szkole program�w, podr�cznik�w i �wicze� pod k�tem komplementarno�ci, sp�jno�ci i integracji mi�dzyprzedmiotowej.
STANDARD II Metody pracy z uczniami s� w�a�ciwie dobrane, zr�nicowane i skuteczne.
Kryteria: 1. Nauczyciele efektywnie stosuj� r�norodne metody i formy nauczania, w tym techniki aktywizuj�ce (aktywne), atrakcyjne dla ucznia i optymalne dla osi�gni�cia cel�w zaj��. 2. Proces uczenia si� uczni�w stymulowany jest przez umiej�tnie stosowane �rodki dydaktyczne, w tym sprz�t audiowizualny, komputer i Internet.
Wska�niki: 1. W czasie zaj�� edukacyjnych uczniowie wykazuj� zainteresowanie i s� motywowani do aktywnego udzia�u w lekcji. 2. Od pocz�tku cyklu kszta�cenia w gimnazjum uczniowie systematycznie rozwijaj� umiej�tno�� uczenia si�.
STANDARD III Ocenianie jest przemy�lanym procesem zmierzaj�cym do poprawy efekt�w kszta�cenia.
Kryteria: 1. Wewn�trzszkolny System Oceniania (WSO) spe�nia funkcj� motywuj�c� i jest przestrzegany przez uczni�w i nauczycieli.
Wska�niki: 1. Corocznie dokonuje si� ewaluacji i ewentualnej nowelizacji WSO pod k�tem dostosowania do zmian w prawie o�wiatowym oraz z uwzgl�dnieniem oczekiwa� uczni�w, ich rodzic�w (prawnych opiekun�w) oraz nauczycieli. 2. Nauczyciele przestrzegaj� zasad, kryteri�w i procedur zwi�zanych z ocenianiem bie��cym i globalnym, w tym okre�lonych w WSO przywilej�w uczniowskich. 3. Uczniowie znaj� i rozumiej� Wewn�trzszkolny System Oceniania oraz post�puj� zgodnie z zawartymi w nim zapisami.
STANDARD IV Szko�a tworzy �rodowisko wspieraj�ce ucznia.
Wska�niki: 1. Uczniowie maj� mo�liwo�� rozwijania swoich uzdolnie� i zainteresowa� poprzez udzia� w szkolnych zaj�ciach pozalekcyjnych - pracy k� przedmiotowych i zainteresowa� oraz istniej�cych na terenie szko�y organizacji spo�ecznych.
Zesp� 5 Obszar III. 4 Efekty kszta�cenia
STANDARD I W szkole stworzone s� warunki do rozwoju ka�dego ucznia.
Wska�niki: 1. Szkolne programy nauczania dostosowane do indywidualnych potrzeb i mo�liwo�ci uczni�w. 2. Nauczyciele tworz� i wdra�aj� system pracy z uczniem zdolnym. 3. Nauczyciele nieustannie motywuj� i wspieraj� uczni�w do odniesienia sukcesu na miar� jego mo�liwo�ci.
STANDARD II Szko�a umo�liwia absolwentom kontynuacj� nauki w szko�ach ponadgimnazjalnych.
Wska�niki: 1. Szko�a monitoruje losy absolwent�w do uko�czenia przez nich obowi�zku szkolnego. 2. Gimnazjum piel�gnuje wi�zi z absolwentami. 3. W pracy wychowawczej wdra�any jest tzw. Model samodzielnego gimnazjalisty, jako model absolwenta. 4. Szko�a pomaga uczniom w wyborze zawodu i dalszej �cie�ki edukacji. 5. Gimnazjum prowadzi r�norodne zadania w ramach preorientacji zawodowej, skierowane do przysz�ych absolwent�w i ich rodzic�w, a tak�e do szk� ponadgimnazjalnych i potencjalnych pracodawc�w.
Standard III Szko�a bada osi�gni�cia edukacyjne uczni�w i wykorzystuje to do podnoszenia efektywno�ci kszta�cenia.
Wska�niki: 1. Dwukrotnie w ci�gu roku szkolnego dokonywana jest analiza por�wnawcza wynik�w klasyfikacji w nauce i zachowaniu uczni�w. 2. Corocznie przeprowadza si� analiz� ilo�ciow� i jako�ciow� wynik�w egzamin�w. 3. Wprowadzane s� zewn�trzne testy kompetencji we wszystkich klasach i na ka�dym etapie kszta�cenia, a ich wyniki poddawane s� analizie. 4. W szkole opracowywane i wdra�ane s� plany poprawy efektywno�ci kszta�cenia. 5. Szko�a systematycznie gromadzi informacje o wszelkich sukcesach uczni�w – indywidualnych i zespo�owych.
Zesp� 6 Obszar IV. 2 Praca wychowawcza i profilaktyczna
STANDARD I Szko�a realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzgl�dniaj�cy potrzeby wychowawcze uczni�w, uniwersalne warto�ci, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, samorz�dno�� uczniowsk�, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wska�niki: 1. Szkolny Program Wychowania (SPW) opisuje system wychowawczy oparty na warto�ciach, zasadach i normach przyj�tych przez wszystkie podmioty szko�y. 2. Program szko�y jest otwarty i elastyczny - uwzgl�dnia zmiany zachodz�ce w polityce spo�eczno-ekonomicznej kraju, regionu i gminy. 3. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie stanowi integraln� cz�� systemu wychowania, w kt�rym istotn� rol� pe�ni krzewienie idei tzw. ma�ej i du�ej ojczyzny oraz praca z Patronem. 4. Wewn�trzszkolny System Oceniania (WSO), uwzgl�dniaj�cy oczekiwania uczni�w i ich rodzic�w, jest przestrzegany zar�wno przez uczni�w, jak i nauczycieli. 5. Integraln� i priorytetow� cz�ci� SPW jest tzw. „Model samodzielnego gimnazjalisty”, okre�laj�cy operacyjne cele kszta�cenia i wychowania w szkole. 6. Gimnazjali�ci czynnie lub za po�rednictwem organ�w Samorz�du Uczniowskiego uczestnicz� we wsp�decydowaniu o istotnych sprawach klasy i szko�y, ucz�c si� trudnej sztuki demokracji i samorz�dno�ci. 7. Gimnazjum przeciwdzia�a uzale�nieniom m�odzie�y od u�ywek, wyst�powaniu agresji i przemocy w szkole. 8. Wygl�d szko�y i najbli�szego otoczenia oraz zachowanie uczni�w �wiadczy o kulturze �ycia codziennego.
STANDARD II Uczniowie s� zach�cani do wysi�ku i pracy nad sob�, a ich osi�gni�cia s� doceniane.
Wska�niki: 1. Szko�a zapewnia uczniom mo�liwo�ci uczenia si� ponad podstaw� programow�. 2. Uczniowie zdolni maj� szans� wykazania si� w olimpiadach i konkursach. 3. Osi�gni�cia uczni�w s� doceniane; wdro�ony jest system motywowania ucznia, kt�ry honoruje uczni�w odnosz�cych szczeg�lne sukcesy. 4. WSO spe�nia funkcj� motywacyjn�. 5. Szko�a promuje sukcesy uczni�w i nauczycieli.
STANDARD III W procesie wychowania uczestnicz� rodzice i wszyscy nauczyciele, a dzia�ania wychowawcze szko�y s� jednolite i sp�jne.
Wska�niki: 1. Nauczyciele pomagaj� uczniom z trudno�ciami szkolnymi oraz problemami wychowawczymi (np. w formie tzw. kontrakt�w edukacyjnych). 2. Szko�a stosuje narz�dzia s�u��ce do rozpoznania mo�liwo�ci i potrzeb uczni�w oraz oczekiwa� ich rodzic�w (opiekun�w). 3. Program szko�y uwzgl�dnia wyniki bada� oczekiwa� wsp�lnych i indywidualnych wszystkich podmiot�w edukacji. 4. Nauczyciele, uczniowie i rodzice (opiekunowie) bior� aktywny udzia� w budowaniu wsp�lnoty gimnazjalnej. 5. Gimnazjum wspiera rodzic�w (opiekun�w) w procesie wychowywania ich dzieci; oddzia�ywania szko�y i rodziny ucznia s� sp�jne i zintegrowane. 6. Rodzice bior� aktywny udzia� w �yciu szko�y oraz dzia�aniach organ�w przedstawicielskich (Rada Rodzic�w, Prezydium, Komisja Rewizyjna, „tr�jki klasowe”, dora�ne zespo�y). 7. W praktyce szkolnej realizowane jest za�o�enie, �e wszyscy nauczyciele s� wychowawcami.
STANDARD IV Zintegrowane dzia�ania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjaj� respektowaniu przez uczni�w uniwersalnych warto�ci.
Wska�niki: 1. Szko�a sprzyja kszta�towaniu dba�o�ci o rozw�j psychofizyczny uczni�w, promuje zdrowy styl �ycia i techniki pracy umys�owej. 2. Uczniowie poznaj� i stosuj� na co dzie� zasady demokracji, dostrzegaj� sw�j wp�yw na �ycie szko�y.
KONCEPCJA PRACY SZKO�Y
Obszar I.2. Wewn�trzszkolny system zapewnienia jako�ci
STANDARD I Nadz�r pedagogiczny zapewnia ci�g�y rozw�j i doskonalenie pracy szko�y, zmierza do zaspokajania potrzeb wszystkich podmiot�w edukacji i s�u�y systematycznemu podwy�szaniu jako�ci pracy szko�y.
Wska�niki: 1. Szko�a przeprowadza szkolenia Rady Pedagogicznej na temat tworzenia systemu jako�ci i wewn�trznego mierzenia jako�ci pracy. 2. Opracowywane s� i wdra�ane roczne plany wewn�trznego mierzenia jako�ci, a ich ewaluacja ko�czy si� przyj�ciem raportu z wnioskami do realizacji w latach nast�pnych. 3. W ewaluacji dzia�a� szko�y cz�sto stosuje si� analiz� jako�ci SWOT, s�u��cej okre�leniu mocnych i s�abych stron. 4. W procesie planowania pracy szko�a uwzgl�dnia potrzeby i oczekiwania uczni�w, ich rodzic�w i nauczycieli. 5. W szkole istnieje system badania skuteczno�ci kszta�cenia i wychowania, kt�rego jednym z najwa�niejszych element�w jest diagnoza osi�gni�� edukacyjnych uczni�w na ka�dym etapie kszta�cenia. 6. Wyniki i wnioski wynikaj�ce z raport�w wewn�trzszkolnego mierzenia jako�ci pracy wykorzystywane s� do tworzenia plan�w naprawczych lub modyfikacyjnych.
2. Planowanie rozwoju w ramach Rady Rodzic�w
Na posiedzeniu Rady Rodzic�w w dniu 20.04.2005r. wyodr�bniono metod� diagnozy zespo�owej 10 priorytetowych zada� szko�y na lata 2005 – 2010. S� to – w kolejno�ci od najwa�niejszego do najmniej istotnego:
1. Skutecznie dobrane programy nauczania 2. Wysoki poziom pracy nauczycieli 3. Sprawna organizacja kszta�cenia, umo�liwiaj�ca rozw�j ka�dego ucznia 4. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywuj�ce ucznia do nauki 5. Efekty kszta�cenia mierzone post�pem w osi�gni�ciach edukacyjnych 6. Odpowiednie warunki dzia�alno�ci (rozw�j bazy) 7. Ci�g�y rozw�j zawodowy nauczycieli 8. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna 9. Zdrowie, higiena i bezpiecze�stwo 10. Systematyczne dzia�ania opieku�cze nad uczniami.
3. Planowanie rozwoju w ramach Rady Uczni�w.
Na posiedzeniu Rady Uczni�w ustalono metod� diagnozy zespo�owej 10 priorytetowych zada� szko�y na lata 2005 – 2010. S� to – w kolejno�ci od najwa�niejszego do najmniej istotnego:
1. Sprawna organizacja kszta�cenia, umo�liwiaj�ca rozw�j ka�dego ucznia 2. Skutecznie dobrane programy nauczania 3. Wysoki poziom pracy nauczycieli 4. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna 5. Zdrowie, higiena i bezpiecze�stwo 6. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywuj�ce ucznia do nauki 7. Odpowiednie warunki dzia�alno�ci (rozw�j bazy) 8. Efekty kszta�cenia mierzone post�pem w osi�gni�ciach edukacyjnych 9. Ci�g�y rozw�j zawodowy nauczycieli 10. Systematyczne dzia�ania opieku�cze nad uczniami.
Por�wnanie wyboru dokonanego przez przedstawicieli uczni�w i rodzic�w wskazuje, �e istniej� du�e podobie�stwa, szczeg�lnie w zakresie obszar�w uznanych za najwa�niejsze.
4. Ustalenie priorytetowych obszar�w pracy szko�y na lata 2005 – 2010.
I Wewn�trzszkolny system zapewnienia jako�ci. II Promocja i uspo�ecznienie szko�y. III Rozw�j kadry pedagogicznej. IV Warunki dzia�alno�ci szko�y. V Organizacja, przebieg i efekty kszta�cenia. VI Praca wychowawcza, profilaktyczna i opieku�cza szko�y.
VII MONITORING I EWALUACJA
Monitoring jest w procesie tworzenia strategii ci�g�ym udzielaniem odpowiedzi na zadawane pytania:
• Czy osi�gni�to zak�adany cel?
• Czy zadanie wci�� jest aktualne?
• Jakie korzy�ci przynios�a realizacja zadania?
Do narz�dzi i technik umo�liwiaj�cych i u�atwiaj�cych efektywne monitorowanie nale�y zaliczy�:
• ankiety • kwestionariusze • arkusze samooceny • diagnozy • karty obserwacji • dokumentacja wychowawcy klasy • dokumentacja pedagogiczna nauczycieli • hospitacje • zaj�cia otwarte • rozmowa kierowana • dyskusja problemowa • analiza danych statystycznych • opinie nauczycieli, uczni�w, rodzic�w, �rodowiska lokalnego, medi�w • �wiadectwa doskonalenia zawodowego • obserwacja r�nego rodzaju wytwor�w pracy ucznia i nauczyciela: projekty zespo�owe, prace plastyczne i literackie, monografie, scenariusze zaj��, foldery i inne publikacje, filmy promocyjne, nagrania video, strony www.
Ewaluacja to proces systematycznego zbierania, analizowania i interpretowania danych zwi�zanych z ocen� efektywno�ci okre�lonych przedsi�wzi�� – np. edukacyjnych.
Ewaluacja systemu edukacyjnego jest procesem, kt�ry poprzez zbieranie informacji o warunkach, przebiegu i uzyskiwanych wynikach przy jego wdra�aniu, pozwala podj�� decyzj� o jego dalszym stosowaniu i mo�liwo�ciach ulepszania.
Etapy ewaluacji:
• Powo�anie zespo�u do spraw monitoringu i ewaluacji w sk�adzie: - dyrektor gimnazjum, - przewodnicz�cy zespo��w ds. jako�ci, - Przewodnicz�cy Rady Rodzic�w, - Przewodnicz�cy Samorz�du Uczniowskiego.
• Harmonogram pracy zespo�u: - monitoring realizacji poszczeg�lnych zada�; - ewaluacja roczna; - ewaluacja ko�cowa w poszczeg�lnych obszarach szczeg�owych; - ewaluacja kompleksowa (po zako�czeniu wdra�ania planu – w 2010 r.).
• Opracowanie narz�dzi ewaluacyjnych i technik zbierania informacji.
• Przygotowanie i przedstawienie raportu po kolejnych etapach ewaluacji.
• Opracowanie wniosk�w.
VIII PROMOCJA SZKO�Y
W zale�no�ci od adresata promocj� dzielimy na:
• skierowan� do uczni�w (przez 3 letni okres kszta�cenia w gimnazjum);
• skierowan� do rodzic�w – sta�ych klient�w (promocja przez ca�y czas);
• skierowan� do nowych rodzic�w (kt�rych dzieci wkr�tce znajd� si� w gimnazjum);
• skierowan� do potencjalnych uczni�w (aktualnie uczni�w szk� podstawowych);
• skierowan� do samorz�du terytorialnego i lokalnego �rodowiska (np. przez organizacj� uroczysto�ci i imprez �rodowiskowych);
• skierowana do nauczycieli z innych plac�wek o�wiatowych (dzi�ki organizacji lub udzia�owi w r�nego rodzaju imprezach mi�dzyszkolnych oraz za pomoc� medi�w);
• skierowan� ku og�owi spo�ecze�stwa (media, internet).
Do efektywnych sposob�w, technik i narz�dzi promocyjno-reklamowych zaliczamy:
• widoczne logo szko�y • foldery, ulotki reklamowe • gazetka uczniowska GWARek • monografie, kroniki i albumy, informatory o dzia�alno�ci gimnazjum • okoliczno�ciowe proporczyki • drobne gad�ety reklamowe – odznaki, d�ugopisy itp. • tablice i gabloty informacyjne • zaj�cia otwarte (lekcje, zaj�cia k�) • zapraszanie na uroczysto�ci i imprezy szkolne • zebrania z rodzicami • audycje przez szkolny radiow�ze� • spotkania zespo��w metodycznych • publikacje w prasie bran�owej • artyku�y, notatki prasowe, serwisy fotograficzne w prasie regionalnej • filmy promocyjne, prezentacje multimedialne • strony www, wymiana poczty elektronicznej, udzia� w chatach i grupach dyskusyjnych • tzw. dni otwarte szko�y • organizacja imprez �rodowiskowych - uroczysto�ci patriotycznych, akcji charytatywnych (np. WO�P), realizacja zada� ekologicznych (np. Sprz�tanie �wiata)