PROGRAM ROZWOJU Gimnazjum Publicznego im. Witolda Bielowskiego w Warlubiu na lata 2005-2010
Warlubie 2005
I PRZYGOTOWANIE PROCESU PLANOWANIA
Dokonywanie zmian w programie rozwoju szkoły poprzedzają procedury planowania, wśród których istotną rolę zajmuje odpowiedź na trzy podstawowe pytania:
• Gdzie jesteśmy? • Dokąd zmierzamy? • Którędy i kiedy możemy tam dojść?
Program rozwoju gimnazjum to pewnego rodzaju drogowskaz, wytyczający wszystkim klientom – dyrekcji, gronu pedagogicznemu, pozostałym pracownikom szkoły, uczniom i ich rodzicom (opiekunom), priorytety i kierunki pracy, standardy jakości i założone wskaźniki ich osiągnięcia, w taki sposób, aby umożliwić każdemu uczniowi odniesienie edukacyjnego i osobistego sukcesu na miarę jego możliwości. Pięcioletni program rozwoju stanowi integralną część Wewnątrzszkolnego Systemu Zapewnienia Jakości.
Program rozwoju gimnazjum:
• wytycza zmiany w kierunkach rozwoju szkoły pod kątem realizacji ustalonych standardów jakości pracy; • integruje środowisko wewnętrzne i otoczenie zewnętrzne szkoły wokół realizacji obranych celów; • nieustannie motywuje do podnoszenia jakości pracy szkoły.
Niniejszy pięcioletni program rozwoju gimnazjum, wytyczający główne cele i zadania szkoły w latach 2005 – 2010, opracowany został na bazie trzyletniego planu rozwoju (na lata 2002 – 2005). W związku z tym naturalną rzeczą jest częściowe powtórzenie priorytetów, celów szczegółowych i sposobów realizacji jako zadania kontynuacyjne lub zmodyfikowane. Opracowując projekt programu rozwoju pięcioletniego jako dokumentu określającego strategiczne działania szkoły, realizowano Wizję i Misję Szkoły. Przy tworzeniu niniejszego programu brano także pod uwagę wnioski wypływające z nadzoru pedagogicznego dyrektora, wnioski z posiedzeń Rady Pedagogicznej i Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli, rozwiązania własne nauczycieli, a także postulaty rodziców i uczniów. Podobnie jak pierwszy i drugi plan rozwoju, niniejszy program uwzględnia strategiczne dokumenty szkoły – Statut, Szkolny Program Wychowania, Program profilaktyki, Wewnątrzszkolny System Oceniania oraz Standardy i wskaźniki jakości pracy. Nowością w stosunku do dwóch poprzednich planów rozwoju jest oparcie pięcioletniego programu rozwoju na standardach jakości pracy. Standardy takie zawarte są w różnych dokumentach prawa oświatowego i wewnątrzszkolnego. Oprócz wymienionych powyżej zaliczamy do nich:
• Podstawa kształcenia ogólnego • Standardy wymagań egzaminacyjnych • Organizacja i plan nadzoru pedagogicznego • Rozporządzenie MENiS z dnia 23.04.2004r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego … • Zarządzenie nr KO-60/04 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dn. 27.09.2004r.
Opracowany program rozwoju pięcioletniego określa strategiczne obszary i podobszary pracy szkoły zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia MENiS z dnia 23.04.2004r., pt. „Standardy oceny jakości pracy szkół i placówek”. Główne obszary to:
• Koncepcja pracy szkoły. • Zarządzanie i organizacja. • Kształcenie. • Wychowanie i opieka.
Niniejszy program rozwoju jest dokumentem otwartym i elastycznym. Pozostawia możliwość dokonywania poprawek i uzupełnień w celu bardziej efektywnej realizacji określonego celu, a także w przypadku zaistnienia zmian w prawie oświatowym lub zaistnienia nowych możliwości (np. finansowych). Z drugiej strony, wszystkie inne plany operacyjne szkoły (roczne plany pracy, mierzenia jakości itp.) nie powinny kolidować z programem rozwoju szkoły.
II GDZIE JESTEŚMY ?
Diagnoza stanu Gimnazjum Publicznego im W. Bielowskiego w Warlubiu
ETAPY STRATEGICZNEGO PLANOWANIA
1. Przygotowanie procesu planowania. 2. Diagnoza stanu szkoły – Gdzie jesteśmy? 3. Analiza SWOT. 4. Nasze dążenia – Dokąd zmierzamy? 5. Misja i Wizja Gimnazjum Bielowskiego. 6. Obszary, standardy i wskaźniki rozwoju. 7. Monitoring i ewaluacja. 8. Promocja szkoły.
III ANALIZA SWOT
Analiza szans i problemów
IV DOKĄD ZMIERZAMY ?
Nasze dążenia
Po przeprowadzeniu analizy mocnych stron i problemów, a także po próbie zmaksymalizowania szans i zminimalizowania zagrożeń, można ustalić
nasze dążenia edukacyjne
w formie stwierdzenia:
W dążeniu do zapewnienia każdemu uczniowi możliwości odniesienia sukcesu i osobistego rozwoju, wspomagamy jego wysiłki w procesie uczenia się i przygotowujemy do dalszej edukacji oraz aktywnego udziału w życiu społeczno-gospodarczym. Wspólnie z rodzicami (prawnymi opiekunami) kształtujemy jego postawy i wychowujemy dla wartości.
Powyższe motto rozwijają następujące priorytety:
1. Wdrażanie Wewnątrzszkolnego Systemu Zapewnienia Jakości..
2. Upowszechnienie procedur mierzenia jakości.
3. Usprawnienie systemu organizacji i zarządzania szkołą.
4. Systematyczna poprawa i unowocześnienie bazy edukacyjnej.
5. Nieustanne podnoszenie efektów kształcenia i procesu uczenia się.
7. Integracja społeczności gimnazjalnej i rozwój szkolnych tradycji.
8. Stymulowanie nowatorstwa pedagogicznego.
9. Wspólne z rodzicami (opiekunami) wychowanie uczniów dla wartości.
10. Formowanie przyjaznego środowiska w szkole i wokół szkoły.
V MISJA I WIZJA SZKOŁY
VI PLANOWANIE PROGRAMU ROZWOJU SZKOŁY
1. Planowanie rozwoju w ramach WDN
W ramach WDN, przeprowadzonego w dniu 11.04.2005r., dokonano wyboru kategorii, obszarów i standardów do programu rozwoju pięcioletniego. W wyniku diagnozy zespołowej, którą oparto na analizie standardów oceny szkoły, wyodrębniono następujące kategorie i obszary pracy szkoły:
II Zarządzanie i organizacja: • II.1. Nauczyciele • II. 3. Warunki działalności szkoły
III Kształcenie: • III. 2. Organizacja procesu kształcenia • III. 3. Przebieg procesu kształcenia • III. 4. Efekty kształcenia
IV Wychowanie i opieka: • IV. 2. Praca wychowawcza i profilaktyczna szkoły
Ponadto zdecydowano o ujęciu w programie rozwoju:
I Koncepcja pracy szkoły: • I. 2. Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości • I. 3. Promocja
W grupach roboczych opracowano wybrane standardy i wskaźniki w ramach wydzielonych obszarów.
Zespół 1 OBSZAR II. 1 NAUCZYCIELE
STANDARD I Nauczyciele zapewniają wysoki poziom pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykonywanych zadań organizacyjnych.
Wskaźniki: 1. Nauczyciele stosują nowoczesne metody i formy pracy, i dobierając racjonalnie środki dydaktyczne. 2. Szkoła przedstawia bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, umożliwiającą rozwój uzdolnień i zainteresowań uczniów. 3. W szkole istnieją formy opieki socjalnej i psychologiczno-pedgogicznej nad uczniami, uwzględniające ich różnorodne potrzeby edukacyjne. 4. Szkoła stosuje narzędzia służące do rozpoznania możliwości i potrzeb uczniów, a także zbadania oczekiwań ich rodziców (opiekunów). 5. Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie – nie doznają zachowań agresywnych ze strony innych uczniów, pracowników szkoły ani osób obcych. 6. Szkoła przeciwdziała uzależnieniom, agresji i wandalizmowi. 7. Szkoła docenia i promuje sukcesy uczniów i nauczycieli.
STANDARD II Prowadzone są eksperymenty i innowacje pedagogiczne oraz działania dające nauczycielom szanse samorealizacji.
Wskaźniki: 1. Rada Pedagogiczna działa w sposób efektywny, jest otwarta na zmiany i innowacje. 2. Nauczyciele opracowują i realizują indywidualne plany rozwoju zawodowego, które są jednocześnie bazą do samooceny. 3. Nauczyciele uczestniczą w ruchu nowatorskim, promując indywidualne i zespołowe rozwiązania autorskie, projekty edukacyjne i innowacje.
STANDARD III Ustalone są kryteria oceny jakości pracy nauczycieli.
Wskaźniki: 1. Podstawą nadzoru pedagogicznego dyrektora jest monitoring i hospitacja wspierająca. 2. Ważną rolę w gromadzeniu informacji o pracy nauczycieli spełniają opracowane arkusze samooceny.
STANDARD IV Sposób oceniania pracy oraz przyznawania nagród i dodatków motywacyjnych jest nauczycielom znany i przez nich akceptowany.
Wskaźniki: 1. Główną formą obserwacji i ewaluacji pracy nauczycieli jest hospitacja diagnozująca oraz kontrolno-sprawdzająca. 2. Nauczyciele poddawani są ocenie pracy nie rzadziej niż raz na 5 lat. 3. Dyrektor konsultuje z ogniwem związku zawodowego oraz Radą Pedagogiczną przyznawane nauczycielom dodatki motywacyjne i nagrody.
STANDARD V Polityka kadrowa prowadzona przez dyrektora szkoły jest planowana i realizowana stosownie do działań szkoły i kierunków jej rozwoju.
Wskaźniki: 1. Polityka kadrowa dyrektora uwzględnia potrzeby organizacyjne szkoły oraz oczekiwania wszystkich podmiotów edukacji. 2. Nauczyciele, uczniowie i rodzice biorą aktywny udział w budowaniu wspólnoty gimnazjalnej. 3. Uczniowie i pracownicy szkoły szanują stosunki interpersonalne, określone normami etyczno-moralnymi oraz przepisami prawa ogólnego i szkolnego.
Zespół 2 Obszar II. 3 WARUNKI DZIAŁALNOŚCI SZKOŁY
Standard I Szkoła dysponuje wyposażeniem do właściwego przebiegu procesu kształcenia.
Wskaźniki: 1. Nauczyciele korzystają z mobilnego stanowiska komputerowego /laptop, projektor multimedialny/. 2. Corocznie następuje częściowa wymiana sprzętu szkolnego na nowy. 3. Poszukuje się środków na zakup licencji programów użytkowych. 4. Szkoła systematycznie wzbogaca wyposażenie biblioteki, pracowni, klas i magazynu sportowego.
Standard II Pomieszczenia szkoły zapewniają możliwość osiągnięcia wysokiej jakości pracy.
Wskaźniki: 1. Szkoła podejmuje działania przyśpieszające decyzję o budowie sali gimnastycznej lub pomieszczenia zastępczego do prowadzenia zajęć WF. 2. Podniesiona zostanie funkcjonalność i estetyka stadionu i dziedzińca szkoły. 3. Szkoła podejmie starania na rzecz stworzenia mini-studia radiowo-telewizyjnego.
Zespół 3 Obszar III. 2 ORGANIZACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Standard I Zapewnienie równości szans.
Wskaźniki: 1. Nauczyciele na zajęciach edukacyjnych stosują różnorodne metody i formy indywidualizacji pracy z uczniem. 2. Rozpoznawane są potrzeby uczniów w zakresie edukacji, diagnozowane ich dysfunkcje i trudności edukacyjne.
Standard II Umiejętny dobór środków dydaktycznych.
Wskaźniki: 1. Zakupywane lub przygotowywane pomoce dostosowane są do zainteresowań i możliwości percepcyjnych uczniów. 2. Dobór pomocy dydaktycznych jest celowy i sprzyja osiąganiu celów zajęć.
Zespół 4 Obszar III. 3 PRZEBIEG PROCESU KSZTAŁCENIA
STANDARD I Szkoła osiąga sukcesy, których miarą jest poziom i postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Kryteria: 1. Dyrektor tworzy warunki organizacyjne szkoły, umożliwiające wszechstronny rozwój ucznia.
Wskaźniki: 1. Zmniejszona zostanie liczebność uczniów w oddziałach klasowych. 2. Wprowadzony zostanie podział na grupy na zajęciach informatyki i języka angielskiego w oddziałach liczących ponad 24 uczniów.
Kryteria: 1. Szkolny zestaw programów nauczania zawiera podstawy programowe i umożliwia potencjalny sukces dydaktyczny każdemu uczniowi.
Wskaźniki: 1. Zespoły przedmiotowe okresowo ewaluują przyjęty Szkolny Zestaw Programów Nauczania pod kątem wdrażania ustalonych standardów egzaminacyjnych. 2. Nauczyciele przeprowadzają analizę i ewaluację przyjętych w szkole programów, podręczników i ćwiczeń pod kątem komplementarności, spójności i integracji międzyprzedmiotowej.
STANDARD II Metody pracy z uczniami są właściwie dobrane, zróżnicowane i skuteczne.
Kryteria: 1. Nauczyciele efektywnie stosują różnorodne metody i formy nauczania, w tym techniki aktywizujące (aktywne), atrakcyjne dla ucznia i optymalne dla osiągnięcia celów zajęć. 2. Proces uczenia się uczniów stymulowany jest przez umiejętnie stosowane środki dydaktyczne, w tym sprzęt audiowizualny, komputer i Internet.
Wskaźniki: 1. W czasie zajęć edukacyjnych uczniowie wykazują zainteresowanie i są motywowani do aktywnego udziału w lekcji. 2. Od początku cyklu kształcenia w gimnazjum uczniowie systematycznie rozwijają umiejętność uczenia się.
STANDARD III Ocenianie jest przemyślanym procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia.
Kryteria: 1. Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO) spełnia funkcję motywującą i jest przestrzegany przez uczniów i nauczycieli.
Wskaźniki: 1. Corocznie dokonuje się ewaluacji i ewentualnej nowelizacji WSO pod kątem dostosowania do zmian w prawie oświatowym oraz z uwzględnieniem oczekiwań uczniów, ich rodziców (prawnych opiekunów) oraz nauczycieli. 2. Nauczyciele przestrzegają zasad, kryteriów i procedur związanych z ocenianiem bieżącym i globalnym, w tym określonych w WSO przywilejów uczniowskich. 3. Uczniowie znają i rozumieją Wewnątrzszkolny System Oceniania oraz postępują zgodnie z zawartymi w nim zapisami.
STANDARD IV Szkoła tworzy środowisko wspierające ucznia.
Wskaźniki: 1. Uczniowie mają możliwość rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań poprzez udział w szkolnych zajęciach pozalekcyjnych - pracy kół przedmiotowych i zainteresowań oraz istniejących na terenie szkoły organizacji społecznych.
Zespół 5 Obszar III. 4 Efekty kształcenia
STANDARD I W szkole stworzone są warunki do rozwoju każdego ucznia.
Wskaźniki: 1. Szkolne programy nauczania dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. 2. Nauczyciele tworzą i wdrażają system pracy z uczniem zdolnym. 3. Nauczyciele nieustannie motywują i wspierają uczniów do odniesienia sukcesu na miarę jego możliwości.
STANDARD II Szkoła umożliwia absolwentom kontynuację nauki w szkołach ponadgimnazjalnych.
Wskaźniki: 1. Szkoła monitoruje losy absolwentów do ukończenia przez nich obowiązku szkolnego. 2. Gimnazjum pielęgnuje więzi z absolwentami. 3. W pracy wychowawczej wdrażany jest tzw. Model samodzielnego gimnazjalisty, jako model absolwenta. 4. Szkoła pomaga uczniom w wyborze zawodu i dalszej ścieżki edukacji. 5. Gimnazjum prowadzi różnorodne zadania w ramach preorientacji zawodowej, skierowane do przyszłych absolwentów i ich rodziców, a także do szkół ponadgimnazjalnych i potencjalnych pracodawców.
Standard III Szkoła bada osiągnięcia edukacyjne uczniów i wykorzystuje to do podnoszenia efektywności kształcenia.
Wskaźniki: 1. Dwukrotnie w ciągu roku szkolnego dokonywana jest analiza porównawcza wyników klasyfikacji w nauce i zachowaniu uczniów. 2. Corocznie przeprowadza się analizę ilościową i jakościową wyników egzaminów. 3. Wprowadzane są zewnętrzne testy kompetencji we wszystkich klasach i na każdym etapie kształcenia, a ich wyniki poddawane są analizie. 4. W szkole opracowywane i wdrażane są plany poprawy efektywności kształcenia. 5. Szkoła systematycznie gromadzi informacje o wszelkich sukcesach uczniów – indywidualnych i zespołowych.
Zespół 6 Obszar IV. 2 Praca wychowawcza i profilaktyczna
STANDARD I Szkoła realizuje program wychowawczy i program profilaktyki uwzględniający potrzeby wychowawcze uczniów, uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, samorządność uczniowską, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Wskaźniki: 1. Szkolny Program Wychowania (SPW) opisuje system wychowawczy oparty na wartościach, zasadach i normach przyjętych przez wszystkie podmioty szkoły. 2. Program szkoły jest otwarty i elastyczny - uwzględnia zmiany zachodzące w polityce społeczno-ekonomicznej kraju, regionu i gminy. 3. Wychowanie patriotyczne i obywatelskie stanowi integralną część systemu wychowania, w którym istotną rolę pełni krzewienie idei tzw. małej i dużej ojczyzny oraz praca z Patronem. 4. Wewnątrzszkolny System Oceniania (WSO), uwzględniający oczekiwania uczniów i ich rodziców, jest przestrzegany zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli. 5. Integralną i priorytetową częścią SPW jest tzw. „Model samodzielnego gimnazjalisty”, określający operacyjne cele kształcenia i wychowania w szkole. 6. Gimnazjaliści czynnie lub za pośrednictwem organów Samorządu Uczniowskiego uczestniczą we współdecydowaniu o istotnych sprawach klasy i szkoły, ucząc się trudnej sztuki demokracji i samorządności. 7. Gimnazjum przeciwdziała uzależnieniom młodzieży od używek, występowaniu agresji i przemocy w szkole. 8. Wygląd szkoły i najbliższego otoczenia oraz zachowanie uczniów świadczy o kulturze życia codziennego.
STANDARD II Uczniowie są zachęcani do wysiłku i pracy nad sobą, a ich osiągnięcia są doceniane.
Wskaźniki: 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwości uczenia się ponad podstawę programową. 2. Uczniowie zdolni mają szansę wykazania się w olimpiadach i konkursach. 3. Osiągnięcia uczniów są doceniane; wdrożony jest system motywowania ucznia, który honoruje uczniów odnoszących szczególne sukcesy. 4. WSO spełnia funkcję motywacyjną. 5. Szkoła promuje sukcesy uczniów i nauczycieli.
STANDARD III W procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele, a działania wychowawcze szkoły są jednolite i spójne.
Wskaźniki: 1. Nauczyciele pomagają uczniom z trudnościami szkolnymi oraz problemami wychowawczymi (np. w formie tzw. kontraktów edukacyjnych). 2. Szkoła stosuje narzędzia służące do rozpoznania możliwości i potrzeb uczniów oraz oczekiwań ich rodziców (opiekunów). 3. Program szkoły uwzględnia wyniki badań oczekiwań wspólnych i indywidualnych wszystkich podmiotów edukacji. 4. Nauczyciele, uczniowie i rodzice (opiekunowie) biorą aktywny udział w budowaniu wspólnoty gimnazjalnej. 5. Gimnazjum wspiera rodziców (opiekunów) w procesie wychowywania ich dzieci; oddziaływania szkoły i rodziny ucznia są spójne i zintegrowane. 6. Rodzice biorą aktywny udział w życiu szkoły oraz działaniach organów przedstawicielskich (Rada Rodziców, Prezydium, Komisja Rewizyjna, „trójki klasowe”, doraźne zespoły). 7. W praktyce szkolnej realizowane jest założenie, że wszyscy nauczyciele są wychowawcami.
STANDARD IV Zintegrowane działania wychowawcze i profilaktyczne sprzyjają respektowaniu przez uczniów uniwersalnych wartości.
Wskaźniki: 1. Szkoła sprzyja kształtowaniu dbałości o rozwój psychofizyczny uczniów, promuje zdrowy styl życia i techniki pracy umysłowej. 2. Uczniowie poznają i stosują na co dzień zasady demokracji, dostrzegają swój wpływ na życie szkoły.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Obszar I.2. Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości
STANDARD I Nadzór pedagogiczny zapewnia ciągły rozwój i doskonalenie pracy szkoły, zmierza do zaspokajania potrzeb wszystkich podmiotów edukacji i służy systematycznemu podwyższaniu jakości pracy szkoły.
Wskaźniki: 1. Szkoła przeprowadza szkolenia Rady Pedagogicznej na temat tworzenia systemu jakości i wewnętrznego mierzenia jakości pracy. 2. Opracowywane są i wdrażane roczne plany wewnętrznego mierzenia jakości, a ich ewaluacja kończy się przyjęciem raportu z wnioskami do realizacji w latach następnych. 3. W ewaluacji działań szkoły często stosuje się analizę jakości SWOT, służącej określeniu mocnych i słabych stron. 4. W procesie planowania pracy szkoła uwzględnia potrzeby i oczekiwania uczniów, ich rodziców i nauczycieli. 5. W szkole istnieje system badania skuteczności kształcenia i wychowania, którego jednym z najważniejszych elementów jest diagnoza osiągnięć edukacyjnych uczniów na każdym etapie kształcenia. 6. Wyniki i wnioski wynikające z raportów wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy wykorzystywane są do tworzenia planów naprawczych lub modyfikacyjnych.
2. Planowanie rozwoju w ramach Rady Rodziców
Na posiedzeniu Rady Rodziców w dniu 20.04.2005r. wyodrębniono metodą diagnozy zespołowej 10 priorytetowych zadań szkoły na lata 2005 – 2010. Są to – w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego:
1. Skutecznie dobrane programy nauczania 2. Wysoki poziom pracy nauczycieli 3. Sprawna organizacja kształcenia, umożliwiająca rozwój każdego ucznia 4. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywujące ucznia do nauki 5. Efekty kształcenia mierzone postępem w osiągnięciach edukacyjnych 6. Odpowiednie warunki działalności (rozwój bazy) 7. Ciągły rozwój zawodowy nauczycieli 8. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna 9. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo 10. Systematyczne działania opiekuńcze nad uczniami.
3. Planowanie rozwoju w ramach Rady Uczniów.
Na posiedzeniu Rady Uczniów ustalono metodą diagnozy zespołowej 10 priorytetowych zadań szkoły na lata 2005 – 2010. Są to – w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego:
1. Sprawna organizacja kształcenia, umożliwiająca rozwój każdego ucznia 2. Skutecznie dobrane programy nauczania 3. Wysoki poziom pracy nauczycieli 4. Intensywna praca wychowawcza i profilaktyczna 5. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo 6. Metody i formy pracy oraz ocenianie motywujące ucznia do nauki 7. Odpowiednie warunki działalności (rozwój bazy) 8. Efekty kształcenia mierzone postępem w osiągnięciach edukacyjnych 9. Ciągły rozwój zawodowy nauczycieli 10. Systematyczne działania opiekuńcze nad uczniami.
Porównanie wyboru dokonanego przez przedstawicieli uczniów i rodziców wskazuje, że istnieją duże podobieństwa, szczególnie w zakresie obszarów uznanych za najważniejsze.
4. Ustalenie priorytetowych obszarów pracy szkoły na lata 2005 – 2010.
I Wewnątrzszkolny system zapewnienia jakości. II Promocja i uspołecznienie szkoły. III Rozwój kadry pedagogicznej. IV Warunki działalności szkoły. V Organizacja, przebieg i efekty kształcenia. VI Praca wychowawcza, profilaktyczna i opiekuńcza szkoły.
VII MONITORING I EWALUACJA
Monitoring jest w procesie tworzenia strategii ciągłym udzielaniem odpowiedzi na zadawane pytania:
• Czy osiągnięto zakładany cel?
• Czy zadanie wciąż jest aktualne?
• Jakie korzyści przyniosła realizacja zadania?
Do narzędzi i technik umożliwiających i ułatwiających efektywne monitorowanie należy zaliczyć:
• ankiety • kwestionariusze • arkusze samooceny • diagnozy • karty obserwacji • dokumentacja wychowawcy klasy • dokumentacja pedagogiczna nauczycieli • hospitacje • zajęcia otwarte • rozmowa kierowana • dyskusja problemowa • analiza danych statystycznych • opinie nauczycieli, uczniów, rodziców, środowiska lokalnego, mediów • świadectwa doskonalenia zawodowego • obserwacja różnego rodzaju wytworów pracy ucznia i nauczyciela: projekty zespołowe, prace plastyczne i literackie, monografie, scenariusze zajęć, foldery i inne publikacje, filmy promocyjne, nagrania video, strony www.
Ewaluacja to proces systematycznego zbierania, analizowania i interpretowania danych związanych z oceną efektywności określonych przedsięwzięć – np. edukacyjnych.
Ewaluacja systemu edukacyjnego jest procesem, który poprzez zbieranie informacji o warunkach, przebiegu i uzyskiwanych wynikach przy jego wdrażaniu, pozwala podjąć decyzję o jego dalszym stosowaniu i możliwościach ulepszania.
Etapy ewaluacji:
• Powołanie zespołu do spraw monitoringu i ewaluacji w składzie: - dyrektor gimnazjum, - przewodniczący zespołów ds. jakości, - Przewodniczący Rady Rodziców, - Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego.
• Harmonogram pracy zespołu: - monitoring realizacji poszczególnych zadań; - ewaluacja roczna; - ewaluacja końcowa w poszczególnych obszarach szczegółowych; - ewaluacja kompleksowa (po zakończeniu wdrażania planu – w 2010 r.).
• Opracowanie narzędzi ewaluacyjnych i technik zbierania informacji.
• Przygotowanie i przedstawienie raportu po kolejnych etapach ewaluacji.
• Opracowanie wniosków.
VIII PROMOCJA SZKOŁY
W zależności od adresata promocję dzielimy na:
• skierowaną do uczniów (przez 3 letni okres kształcenia w gimnazjum);
• skierowaną do rodziców – stałych klientów (promocja przez cały czas);
• skierowaną do nowych rodziców (których dzieci wkrótce znajdą się w gimnazjum);
• skierowaną do potencjalnych uczniów (aktualnie uczniów szkół podstawowych);
• skierowaną do samorządu terytorialnego i lokalnego środowiska (np. przez organizację uroczystości i imprez środowiskowych);
• skierowana do nauczycieli z innych placówek oświatowych (dzięki organizacji lub udziałowi w różnego rodzaju imprezach międzyszkolnych oraz za pomocą mediów);
• skierowaną ku ogółowi społeczeństwa (media, internet).
Do efektywnych sposobów, technik i narzędzi promocyjno-reklamowych zaliczamy:
• widoczne logo szkoły • foldery, ulotki reklamowe • gazetka uczniowska GWARek • monografie, kroniki i albumy, informatory o działalności gimnazjum • okolicznościowe proporczyki • drobne gadżety reklamowe – odznaki, długopisy itp. • tablice i gabloty informacyjne • zajęcia otwarte (lekcje, zajęcia kół) • zapraszanie na uroczystości i imprezy szkolne • zebrania z rodzicami • audycje przez szkolny radiowęzeł • spotkania zespołów metodycznych • publikacje w prasie branżowej • artykuły, notatki prasowe, serwisy fotograficzne w prasie regionalnej • filmy promocyjne, prezentacje multimedialne • strony www, wymiana poczty elektronicznej, udział w chatach i grupach dyskusyjnych • tzw. dni otwarte szkoły • organizacja imprez środowiskowych - uroczystości patriotycznych, akcji charytatywnych (np. WOŚP), realizacja zadań ekologicznych (np. Sprzątanie Świata)