Wymagania programowe w obrębie poszczególnych poziomów oraz zastosowanie
ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów.
1. Wymagania ponadprogramowe.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny CELUJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej,
wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego
poziomu edukacji,
angażuje się w prace pozalekcyjne, np. Gazetki religijne, montaże
sceniczne, pomoce katechetyczne itp.,
uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej,
twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. Należy do organizacji i ruchów
katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.,
jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu
nie budzi zastrzeżeń,
poznane prawdy wiary stosuje w życiu,
posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę celującą.
2. Wymagania dopełniające.
Obejmują one wiadomości, umiejętności, postawy, które są:
a. trudne do opanowania.
b. twórcze,
c. wyspecjalizowane,
d. stanowią rozwinięcie wymagań rozszerzających i mogą wykraczać poza program
nauczania,
e. określają cele i materiał dopełniający,
f. wymagania rozszerzone i dopełniające łącznie stanowią wymagania pełne. Ich
spełnienie uprawnia ucznia do oceny bardzo dobrej (5).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny BARDZO DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej,
opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem
nauczania religii,
posiada pełną znajomość pacierza,
wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe,
aktywnie uczestniczy w religii,
jego postępowanie nie budzi zastrzeżeń,
jest pilny, systematycznie uczestniczy w życiu parafii,
odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego,
stara się być świadkiem wyznawanej wiary,
wykazuje inne możliwości indywidualne promujące ocenę bardzo dobrą.
3. Wymagania rozszerzające.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. umiarkowanie trudne do opanowania,
b. przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce,
c. stosowane w sytuacjach trudnych,
d. określające cele i materiał rozszerzony,
e. stanowią pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych, a ich opanowanie
jest uzależnione od opanowania wymagań podstawowych,
f. wymagania podstawowe i rozszerzające stanowią łącznie wymagania rozszerzone.
Ich spełnienie uprawnia ucznia do oceny dobrej (4).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOBREJ
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej,
opanował wiedzę religijną w swoim zakresie edukacyjnym na poziomie
dobrym,
wykazuje się dobrą znajomością pacierza,
w zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe,
podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne),
systematycznie uczestniczy w zajęciach religii,
jest zainteresowany przedmiotem,
włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego,
wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości,
postawa ucznia nie budzi wątpliwości,
stara się być aktywnym podczas lekcji,
posiada inne osiągnięcia indywidualne promujące ocenę dobrą.
4. Wymagania podstawowe.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. stosunkowo łatwe do opanowania,
b. całkowicie niezbędne w dalszej nauce,
c. bezpośrednio użyteczne w życiu szkolnym i pozaszkolnym,
d. stosowane w sytuacjach typowych,
e. określające cele i materiał podstawowy,
f. spełnienie wymagań podstawowych uprawnia ucznia do oceny dostatecznej (3).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOSTATECZNEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń spełnia wymagania określone w zakresie oceny dopuszczającej,
uczeń opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i
umiejętności,
wykazuje się dostateczną znajomością pacierza,
w zeszycie ucznia występują sporadyczne braki notatek, prac domowych,
prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie
przedmiotem,
stara się uczestniczyć w życiu parafii,
inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.
5. Wymagania końcowe.
Obejmują one wiadomości, postawy i umiejętności, które są:
a. określają dopuszczający zakres wiedzy, postaw i umiejętności,
b. są bardzo łatwe do opanowania,
c. określają cele i materiał konieczny,
d. spełnienie wymagań koniecznych uprawnia ucznia do oceny dopuszczającej (2).
Uwarunkowania osiągnięcia oceny DOPUSZCZAJĄCEJ
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń opanował podstawowe pojęcia religijne,
prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności,
prowadzi zeszyt,
posiada problemy ze znajomością pacierza,
ma poprawny stosunek do religii,
uczestnictwo w celebracjach roku liturgicznego budzi zastrzeżenia,
inne możliwości indywidualne ucznia wskazują na ocenę dopuszczającą.
Ocena NIEDOSTATECZNA
(semestralnej i końcoworocznej)
uczeń nie opanował podstawowych pojęć religijnych,
nie wykazuje się znajomością pacierza,
nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję,
lekceważy przedmiot,
nieodpowiednio zachowuje się na lekcji,
wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych,
opuszcza lekcję religii,
nie przejawia religijnego wymiaru własnego życia,
inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę
niedostateczną.
Sposoby oceniania:
1. Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem.
2. Odpowiedź ustna (materiał z zakresu trzech ostatnich lekcji).
3. Prace kontrolne: cztery razy w ciągu semestru (dwie prace klasowe -
sprawdzanie przez nauczyciela do dwóch tygodni i dwie kartkówki) do wglądu
uczniów i rodziców.
4. Praca domowa: kontrolowana na bieżąco.
5. Pacierz: ocena ze znajomości pacierza dwa razy w ciągu semestru zdobywana
podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.
6. Zeszyt: sprawdzamy podczas odpowiedzi i według możliwości nauczyciela. Jeden
raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.
7. Pilność, aktywność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia
ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela;
ogólne oceny wystawiane na koniec semestru i koniec roku szkolnego.
Uwagi:
Ocenę wystawiam w porozumieniu z uczniami,
- stosuję jednolite normy i kryteria oceniania,
- podaję na bieżąco wyniki pracy uczniów,
- wskazuję na występujące braki.
Przestrzeganie zasad oceniania daje pewność oceny obiektywnej, jawnej,
instruktywnej oraz mobilizuje do dalszej pracy.
W ciągu jednego semestru wystawiam każdemu uczniowi co najmniej osiem ocen
cząstkowych:
- w każdym semestrze uczniowie piszą dwie klasówki
całogodzinne i dwie kartkówki (15 min.),
- bardzo trudno określić jest na początku roku szkolnego ile zadań domowych
uczeń otrzyma do wykonania w domu i dlatego każdy uczeń będzie miał oceniane
trzy zadania domowe,
- stosuję kompleksową ocenę zeszytu biorąc pod uwagę systematyczność w
zapisywaniu tematów oraz notatek, prowadzenie indywidualnej pracy w
zaproponowany przeze mnie sposób i estetykę,
- oceniam także pracę uczniów w grupach oraz prace dodatkowe (przygotowywanie i
prowadzenie modlitwy na początku i końcu katechezy z uwzględnieniem okresu
liturgicznego, co prowadzi do refleksji nad swoim życiem w świetle wyznawanej
wiary – forma pisemna),
wykonywanie prac plastycznych i ich prezentowanie,
- czytanie prasy i literatury katolickiej w celu pogłębiania wiary i dawania
świadectwa w życiu,
- udział w konkursach..
Promuję systematyczne poprawianie ocen w ciągu semestrów; w wyjątkowych
sytuacjach poprawianie podczas wystawienia oceny semestralnej lub końcowej.
Poprawianie może odbywać się w formie pisemnej lub ustnej z
zakresu określonego indywidualnie.
Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli istnieje brak podstaw do
ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach
edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie edukacji.
W przebiegu mojej pracy katechetycznej miały miejsce takie zdarzenia.
Oceny cząstkowe, semestralne i końcoworoczne stawiam według skali:
- celujący (6),
- bardzo dobry (5),
- dobry (4),
- dostateczny (3),
- dopuszczający (2),
- niedostateczny (1).
Informuję uczniów na bieżąco o wynikach nauczania, a rodziców – na każde
życzenie lub w sytuacji, gdy zaistnieje konieczność ich poinformowania w
indywidualnych sytuacjach.
Wprowadziłam punktowy system oceniania.
W załączniku:
- regulamin,
- tabela z kryteriami oceny współpracy w grupie oraz wypełniania funkcji,
- tabela z kryteriami oceny aktywności i postawy na lekcji, - karty ucznia (kliknij, aby pobrać w formacie *.pdf).