ARKUSZ INNOWACJI
Edukacja ekonomiczna z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej
A. DANE O INNOWACJI:
1. Autor innowacji – mgr Katarzyna Kaczyńska
2. Realizator innowacji – autor innowacji, nauczyciele matematyki, wiedzy o społeczeństwie, informatyki
3. Data rozpoczęcia i zakończenia innowacji:
Od IV do VI 2005r. – faza wstępna pełne wdrożenie przewidziane w okresie IX 2005r. – V 2006r. z możliwością kontynuacji w kolejnych latach
4. Koszty innowacji:
nie przewiduje się
5. Rodzaj innowacji ze względu na zawartość treściową:
programowa, metodyczna
6. Rodzaj innowacji ze względu na zakres przedmiotowy:
dydaktyczna, wychowawcza
7. Liczba godzin dydaktycznych wykraczających poza ramowy plan nauczania:
nie przewiaduje się
8. Rodzaj innowacji ze względu na zasięg:
Obejmuje klasy drugie i trzecie, obejmuje więcej niż jeden przedmiot nauczania (matematyka, wos, informatyka)
B. OPIS INNOWACJI:
1. Uzasadnienie potrzeby innowacji:
Wykorzystanie spójności obszarów poznawczych i szerszego łączenia teorii z praktyką jako czynników wpływających na efekty kształcenia
2. Temat innowacji:
Edukacja ekonomiczna z uwzględnieniem korelacji międzyprzedmiotowej
3. Cel ogólny i cele szczegółowe innowacji:
Wyzwalanie i rozwijanie postawy prowadzącej do pełniejszego poznawania prawidłowości świata społecznego oraz inspirowanie młodzieży do aktywniejszego i bardziej kreatywnego udziału w procesie edukacyjnym.
Cele szczegółowe:
budzenie i rozwijanie u uczniów zainteresowania problematyką
ekonomiczną;
dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych w zjawiskach
społeczno-gospodarczych;
zachęcanie do twórczego rozwiązywania problemów;
umiejętność planowania i efektywnego działania;
rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia, np. umiejętności
wyrażania opinii, dyskusji, pracy w grupie;
rozwijanie przedsiębiorczości;
zastosowanie technologii informacyjno-komputerowej w procesie
dydaktycznym;
wykorzystanie wiedzy matematycznej w sytuacjach praktycznych;
pomoc w zaopatrzeniu w podręczniki;
zachęcanie do oszczędzania;
umiejętność planowania budżetu;
pozyskiwanie środków budżetowych dla szkoły (sklepik).
Zagadnienie
Sposób realizacji
Osoba odpowie-dzialna
Osoby współ-odpowiedzialne
Termin
Szkolne przedsiębiorstwo handlowe
Opracowanie rachunku efektywności dotychczasowej działalności szkolnego sklepiku
Analiza popytu, zbadanie potrzeb „rynku” szkolnego
Opracowanie planu rozwoju sklepiku
Uczniowski kiermasz używanych podręczników i innych książek
K. Kaczyńska K. Kaczyńska opiekun sklepiku K. Kaczyńska
Opiekun sklepiku n-l informatyki opiekun sklepiku K. Kaczyńska Bibliotekarz
IV 05IV-V 2005VI 05VI 05VI 06
Zdobywanie wiedzy ekonomicznej
Udział w internetowych konkursach popularyzujących wiedzę o ekonomii, np. „Z ekonomią na ty”
K. Kaczyńska
n-l wos
Banki, ich rola w gospodarce i zasady funkcjonowa-nia
Spotkanie z przedstawicielem banku
Międzyklasowy konkurs oszczędzania w SKO
K. Kaczyńska K. Kaczyńska
Skarbnicy klasowi
IX 05IX 05 – V 06
Planowanie budżetu
Planowanie budżetu klasy
Udział w planowaniu budżetu szkoły
Uczestnictwo w sesji Rady Gminy poświęconej planowaniu budżetu
Wychowawcy klas K. Kaczyńska n-l wos
K. Kaczyńska Dyrektor K. Kaczyńska
IX 05
Cele i mechanizm działania giełdy papierów wartościo-wych
Spotkanie z maklerem giełdowym
Szkolna minigiełda dla klas trzecich
Dyrektor K. Kaczyńska
K. Kaczyńska Opiekun świetlicy ,n-l informatyki
X 05XI 05-III 06
5. środki potrzebne do realizacji:
komputer z łączem internetowym, gazetka ścienna