4. OKRES REALIZACJI: 11.03.2005 – 24.06.2005 r. – okres przygotowawczy ( zapoznanie ze
szczegółowymi celami programu, powołanie Klubu Dyskusyjnego, przydział zadań,
gromadzenie materiałów, tworzenie zespołów odpowiedzialnych za realizację
poszczególnych treści).
Rok szkolny 2005/2006 realizacja.
5. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAWARTOŚĆ TREŚCIOWĄ:
Programowa i organizacyjna.
6. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
Dydaktyczna.
7. RODZAJ INNOWACJI ZE WZGLĘDU NA ZASIĘG:
Obejmuje kilka przedmiotów nauczania, kółka, imprezy szkolne, w których
uczestniczą uczniowie klas I – III.
8. UZASADNIENIE POTRZEBY INNOWACJI:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju ucznia,
- zwiększenie motywacji do nauki,
- kształtowanie postawy krytycznego i świadomego korzystania z mass
mediów,
- wdrażanie do obsługi środków audiowizualnych i narzędzi
komputerowych,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych ucznia.
9. CEL PROGRAMU:
- rozwijanie zainteresowań młodzieży,
- rozbudzanie potrzeb czytelniczych,
- kształtowanie świadomego, krytycznego, otwartego na osiągnięcia współczesnej literatury oraz technologii informacyjnej i komputerowej samodzielnego gimnazjalisty,
- wyrabianie obiektywizmu w przekazie i odbiorze informacji,
- doskonalenie techniki przekładu intersemiotycznego,
- propagowanie kultury słowa.
Obszar
Cele szczegółowe
Sposób realizacji
Osoby odpowiedzialne
Termin
PUBLI- CYSTYKA
- świadomie korzysta z mass mediów, - rzetelnie gromadzi informacje do gazetki szkolnej, - opracowuje materiał z wykorzystaniem technologii informacyjnej i komputerowej, - ocenia usłyszaną wypowiedź kolegów i koleżanek, - redaguje dziennikarskie formy wypowiedzi (felieton, reportaż, wywiad), - świadomie selekcjonuje informacje, - stosuje kulturę żywego słowa, - korzysta z danych zawartych i Internecie, - bogaci słownictwo, - doskonali sztukę porozumiewania się, - ocenia rangę informacji i dokonuje ewaluacji zebranych materiałów, - gromadzi prasę młodzieżową, - redaguje recenzje książek, filmów, czasopism, - śledzi życie kulturalne i naukowe kolegów i koleżanek, - opracowuje szatę graficzną gazetki, - tworzy logo, - sporządza tzw. „prasówkę”.
Gazetka samorządowa co miesiąc jest wydawana z ramienia SU. Młodzi dziennikarze
zajmują się redagowaniem artykułów, segregowaniem materiałów, opracowaniem szaty
graficznej pisma przy zastosowaniu technologii informacyjnej i komputerowej.
Spotkania odbywają się w ustalonych przez opiekunów terminach.
Dystrybucją zajmują się redaktorzy gazetki. Gimnazjaliści tworzą almanach oraz „Zeszyt Literacki”, w którym zamieszczają
najciekawsze publikacje, wiersze, prace konkursowe. Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: j. polskiego, wiedzy o
społeczeństwie, informatyce, historii, kole internet. zgodnie z przyjętymi przez
nauczycieli planami wynikowymi.
J. Fordońska – Jędral B. Ptach
Poloniści, historycy, informatyk
IX – XII 2005 I – VI 2006
Na bieżąco
RADIO- WĘZEŁ
- rzetelnie przekazuje informacje, - przygotowuje audycje wynikające z kalendarza imprez szkolnych, - doskonali precyzję komunikatów, - przygotowuje audycje muzyczne, - prowadzi sondaż muzycznych upodobań kolegów i koleżanek, - współpracuje z kolegami i koleżankami.
Radiowęzeł - uczniowie przekazują bieżące informacje. Pod kierunkiem nauczycieli
przygotowują programy artystyczne i muzyczne zgodnie z kalendarzem imprez.
Przeprowadzają sondaż, przekazują życzenia. Pozostałe cele są realizowane na lekcjach: języka polskiego oraz wiedzy o
społeczeństwie.
A.Piotrowska
Poloniści A. Leśniak
Na bieżąco i zgodnie z kalendarzem imprez Na bieżąco
TEATR I FILM
- korzysta z dzieł twórców polskich i obcych, - rozpoznaje własne możliwości, - prezentuje swoją rolę, - oddaje właściwą myśl, sens utworu, - dokonuje przekładu intersemiotycznego, - wykonuje dekoracje, przygotowuje strój, rekwizyty, - szuka potrzebnych informacji w Internecie, zbiorach bibliotecznych - ogląda wybrane spektakle teatru telewizji, - zna rodzaje teatrów i znaki teatralne, - uczestniczy w organizowanych konkursach, - bierze udział w grach dramatycznych, inscenizacjach, - odczytuje znaczenie komunikatów medialnych.
Uczniowie uczestniczą w zajęciach dodatkowych – koło teatralne- na których
„wchodzą” w określone role, przygotowują rekwizyty i dekoracje, doskonalą
technikę mówienia. Występują w czasie imprez szkolnych i środowiskowych. W
ramach spotkań Klubu Teatralno-Filmowego oglądają, interpretują, oceniają
spektakle oraz filmy Ponadto wymienione cele są realizowane na lekcjach języka polskiego oraz sztuki.
J. Kuffel
Poloniści, J. Fordońska
Zgodnie z planem koła.
Zgodnie z planem wynikowym
BIBLIOTE- KA
- korzysta ze zbiorów bibliotecznych: słowników, encyklopedii, dodatkowych lektur, - sporządza bibliografię, - korzysta z katalogów, - wyszukuje potrzebne informacje, - rozwija swoje czytelnicze zainteresowania, - wykazuje znajomość treści lektur, - interpretuje adaptacje filmowe, - zna gatunki filmowe, - zna specyfikę informacji radiowej i telewizyjnej, korzysta z kącika
czytelniczego, - przygotowuje tematyczne zestawienie materiałów, - bierze udział w organizacji kiermaszu książek, - bierze udział w konkursach czytelniczych i recytatorskich.
Gimnazjaliści współpracują z biblioteką i nauczycielami przedmiotów. Jest
prowadzony monitoring upodobań czytelniczych młodzieży, która korzysta z
zasobów biblioteki oraz kącików czytelniczych. Uczniowie czytają dodatkowe
lektury, których tematykę omawiają w czasie dodatkowych spotkań z nauczycielem.
Są prowadzone zeszyty lektur i „konsultacji z uczniami”. Sporządzają
bibliografię wykorzystanych w referacie materiałów. Tworzą „Raport czytelniczy” oraz biorą udział w konkursach szkolnych i
pozaszkolnych, na których muszą się wykazać znajomością twórczości danego
pisarza. Bibliotekarz prowadzi miesięczne zestawienia stanu czytelnictwa oraz
monitoring upodobań czytelniczych oraz monitoring upodobań czytelniczych.
M. Siegmuller Wychowawca świetlicy
Nauczyciele przedmiotów,
Na bieżąco
Zgodnie z planem wynikowym
MEDIA
- obsługuje środki audiowizualne, - wykonuje zdjęcia, - dostrzega różnicę między formami komunikatów medialnych, - samodzielnie korzysta z Internetu, - opracowuje bibliografię, - operuje właściwym kodem językowym, - czerpie informacje ogólnie dostępnych źródeł prasowych, - uczestniczy w organizowanych wyjazdach do kina, teatru, opery, redakcji Gazety, - redaguje komunikaty, - dostrzega podłoże faktograficzne w materiałach prasowych, dziennikarskich, Internecie. - odczytuje różne kody ikoniczne i symboliczne, - tworzy witrynę szkoły, - redaguje artykuły do prasy.
Zamierzone cele są realizowane w czasie spotkań koła intern., wycieczek
szkolnych, apeli. Uczniowie wykonują zdjęcia. Korzystają z technologii
informacyjnej w trakcie realizacji zadań typu: referat, zaproszenie, prezentacja
multimedialna, segregowanie informacji dostępnych w mediach, na przykład na
lekcje wiedzy o społeczeństwie.
S. Rządkowski, wychowawcy
Zgodnie z planem koła intern. i kalendarzem imprez Na bieżąco
METODY:
- burza mózgów,
- piramida priorytetów,
- metaplan,
- projekt,
- debata,
- gry symulacyjne,
- gry sytuacyjne,
- analiza dokumentów źródłowych,
- metody audiowizualne.
EWALUACJA:
Pierwsza ewaluacja programu odbędzie się po pierwszym etapie kształcenia (koniec
roku szkolnego 2005/2006).
Wszystkie zagadnienia mogą być omawiane i przekonsultowane na bieżąco w czasie
spotkań zespołu przedmiotowego. Jego członkowie powinni zadbać o skuteczność i
atrakcyjność stosowanych metod oraz dostosowanie programu do indywidualnych
możliwości każdego ucznia. Jego realizacja zostanie oceniona na podstawie
ankiet, obserwacji, wytworów pracy ucznia i indywidualnych rozmów.