1. Przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji.
2. Umiejętność segregowania informacji i krytycznego ich
odbioru.
3. Rozbudzanie potrzeb czytelniczych.
4. Przygotowanie do pracy samokształceniowej i wykorzystywania
mediów jako narzędzi pracy intelektualnej.
5. Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa
kulturowego w związku z globalizacją kultury masowej.
Zadania szkoły
1. Rozpoznanie i umiejętne kierowanie zainteresowaniami
literackimi uczniów.
2. Tworzenie warunków do zdobywania informacji z różnych
źródeł.
3. Rozwijanie wiedzy o komunikowaniu się ludzi bezpośrednio
i przez media.
4. Ukazywanie zależności między formą i językiem mediów
a zamierzeniami, postawami i kulturą twórców komunikatów artystycznych,
informacyjnych, reklamowych i propagandowych.
5. Uświadomienie roli mass mediów i stosowanych przez nie
środków i zabiegów socjotechnicznych.
6. Wprowadzenie uczniów w zasady procesu twórczego w produkcji
medialnej.
7. Zapoznanie z fundamentalnymi
dziełami medialnymi: fotografii, radia, filmu, telewizji i teatru, polskimi
i zagranicznymi.
Treści nauczania
1. Dokumenty gromadzone w bibliotece
i ich wartość informacyjna.
2. Opis i spis bibliograficzny; zestawienie tematyczne.
3. Pojęcia komunikacji medialnej: znak, symbol, kod, język,
denotacja, konotacja.
4. Drogi, formy i kanały komunikowania się ludzi, funkcje
komunikatów - psychologiczne podstawy komunikowania się ludzi.
5. Formy komunikatów medialnych: słownych, pisemnych,
obrazowych, dźwiękowych, filmowych i multimedialnych.
6. Kody ikoniczne i symboliczne. Języki poszczególnych mediów.
Formy i środki obrazowe. Fikcja w mediach.
7. Słowo, gest i ruch jako forma wypowiedzi w życiu
i w teatrze, gry dramatyczne, inscenizacje, teatr szkolny.
8. Media jako środki poznania historii i współczesności.
Komunikaty informacyjne i perswazyjne (reklamowe i propagandowe, public
relations).
9. Podstawy projektowania
i wykonywania różnych form komunikatów medialnych.
Osiągnięcia
1. Korzystanie ze zbiorów i warsztatu
informacyjnego biblioteki, także za pomocą automatycznych systemów
wyszukiwawczych.
2. Sporządzanie opisów bibliograficznych i bibliografii
załącznikowej do własnych opracowań.
3. Sprawne, szybkie czytanie, notowanie i selekcjonowanie
wiadomości.
4. Analizowanie komunikatów medialnych, odczytywanie znaków
i kodów dosłownych i kontekstowych.
5. Rozpoznawanie użytych środków formalnych i ich służebność
względem zamierzeń twórców w różnych formach przekazów medialnych.
6. Wykorzystywanie mediów jako źródeł informacji i opinii
w samodzielnym dochodzeniu do wiedzy.
7. Posługiwanie się różnymi formami komunikatów i narzędzi
medialnych w procesie komunikowania, zdobywania, dokumentowania i prezentowania
wiedzy.
8. Rozróżnianie komunikatów informacyjnych od perswazyjnych,
przekazów przedstawiających rzeczywistość od interpretujących i fikcyjnych.
9. Umiejętność krytycznej analizy wartości oferty mediów
i dokonywania właściwego wyboru w korzystaniu ze środków masowej komunikacji.