I. Posługiwanie się komputerem oraz tworzenie pierwszego własnego
dokumentu komputerowego. [20]
Pierwsze spotkanie z informatyką, zasady przebywania w pracowni
komputerowej. [2]
Windows, czyli okna. [2]
Uruchamianie programu komputerowego. [2]
Pierwszy komputerowy dokument - rysunek. [2]
Odczytywanie dokumentu zapamiętanego na dysku twardym. [2]
Operacje na blokach. [6]
Jak porządkować i chronić własne dokumenty? [2]
Czym jest sieć komputerowa? [2]
II. Poznajemy zasady redagowania tekstów za pomocą edytora tekstu. [16]
Podstawowe zasady redagowania tekstów za pomocą komputera. [4]
Jak dostosować formę tekstu do jego przeznaczenia? [4]
Czy operacje na blokach wspomagają komputerowe redagowanie tekstów? [4]
Włączamy rysunki do tekstu. [4]
III. Poznajemy metody wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym. [16]
Komórka, adres, formuła, czyli co to jest arkusz kalkulacyjny. [4]
Kilka praktycznych metod projektowania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym.
[4]
Arkusz kalkulacyjny, czyli kalkulujemy... [4]
Prezentujemy dane i wyniki z arkusza w postaci wykresów. [4]
IV. Przetwarzanie informacji. [14]
Komputer jako urządzenie do gromadzenia, przechowywania, porządkowania i
wyszukiwania informacji. [4]
Jak wyszukiwać informacje w Internecie? [4]
Wprowadzamy informacje do bazy i prezentujemy ją w postaci formularzy i
raportów. [2]
Piszemy zaproszenia i adresujemy koperty do 100 osób - korespondencja
seryjna. [4]
II ROK
I. Edycja rysunku i tekstu - uzupełnienie. [18]
Zastosowania edytorów grafiki oraz zasady tworzenia rysunku za ich
pomocą. [2]
wykorzystanie skanera.
Wklejamy fragmenty rysunku do innego dokumentu - rysunku (przez
Schowek). [1]
Tworzenie rysunków złożonych z przekształconych figur. [1]
wykorzystanie możliwości przekształceń obrazu.
Zastosowania edytorów tekstu oraz zasady redagowania tekstu. [2]
stosowanie kreatorów zadań jako gotowej propozycji opracowania formy
tekstu.
Łączymy teksty. [2]
wklejanie fragmentów tekstu do innych dokumentów tekstowych.
O redagowaniu tekstów trochę więcej. [4]
tabulatory, spacje łączące (inaczej twarde), stopka i nagłówek,
automatyczne numerowanie i wyliczanie, włączanie tabel do tekstu i
wzorów matematycznych, sprawdzanie błędów, wyszukiwanie słów.
Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [6] .
na czym polega mechanizm OLE; pojęcie obiektu,
praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania
szczegółowe oraz łączenie dokumentów, m.in. rysunków z tekstem.
II. Problem, algorytm, program [16]
Opisujemy sytuację problemową. [2]
definiowanie sytuacji problemowej przez wyodrębnienie danych i celu
do osiągnięcia (w tym wyników); zapisywanie algorytmu w postaci ciągu
kroków.
Przedstawiamy algorytm w postaci graficznej. [2]
analiza gotowego schematu blokowego, zapoznanie się z zasadami
przedstawiania algorytmu w postaci graficznej,
budowanie własnego schematu - prezentowanie prostych algorytmów, w
których występują sytuacje warunkowe.
stosowanie działań w pętli dla czynności wielokrotnie powtarzanych;
określanie kroku iteracji.
Jak uporządkować zbiór elementów? [4]
przykłady algorytmów sortowania: bąbelkowe, przez wybór, kubełkowe.
Dlaczego warto stosować podprogramy. [2]
analiza gotowego algorytmu (np. w postaci schematu blokowego), w
którym można poznać strukturalny zapis algorytmu z wykorzystaniem
podprogramu,
pojęcia: podprogram (procedura, funkcja), parametry formalne i
aktualne, przekazywanie parametrów.
Na czym polega programowanie? [2]
kompilowanie i uruchamianie przykładowego programu (w języku
edukacyjnym),
poznanie pojęć: instrukcja, zmienna, język wysokiego poziomu, język
wewnętrzny, program, kompilacja i uruchomienie programu.
Stosujemy rekurencję do rozwiązywania problemów za pomocą komputera. [2]
. rekurencja w matematyce i w życiu; proste techniki rekurencyjne,
wskazanie różnicy między iteracją a rekurencją.
III. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym. [16]
Ułatwiamy żmudne obliczenia korzystając z arkusza kalkulacyjnego. [2] .
zastosowanie adresowania mieszanego do obliczeń,
drukowanie arkusza.
Kilka sposobów włączania tabel arkusza i wykresów do dokumentów
tekstowych. [4]
włączanie tabeli i wykresu z arkusza do dokumentu tekstowego z
wykorzystaniem Schowka i mechanizmu OLE.
Stosujemy arkusz do rozwiązywania problemów z innych przedmiotów
szkolnych (matematyka, fizyka, geografia). [4]
Łączymy kilka dokumentów w jeden, czyli jak pracować w grupie. [4]
praca w grupie nad jednym problemem; podział problemu na zadania
szczegółowe oraz łączenie dokumentów.
Modelowanie i symulowanie za pomocą arkusza. [2]
model rzutu kostką do gry wykonany w arkuszu kalkulacyjnym.
IV. Przetwarzanie informacji za pomocą baz danych. [12]
Przetwarzanie informacji. [2]
Internet jako żródło informacji,
multimedialne słowniki, encyklopedie oraz inne żródła, . przykładowa
baza danych.
Czy można polubić daty z historii - tworzymy własną bazę. [4]
podstawowe zasady projektowania bazy danych,
tworzenie formularza, zapytań, raportów.
Projektujemy system informatyczny - projekt grupowy. [6]
etapy projektowania systemów informatycznych.
Uwagi końcowe do I i II roku
Temat: Etyczne, prawne i społeczne aspekty informatykinależy omawiać, przy okazji, na różnych zajęciach, ale bardzo
często zwracać uwagę uczniów na wagę tego tematu.
Pozostałe godziny przeznaczyć na powtarzanie, utrwalanie treści i
umiejętności; skorzystać z propozycji zadań końcowych po każdym temacie.