Cele główne i szczegółowe, zadania i kryteria sukcesu
I OBSZAR: EFEKTY KSZTAŁCENIA
PIERWSZY PRIORYTET:
Podniesienie efektywności kształcenia poprzez doskonalenie procesu uczenia się
Cele szczegółowe:
1. Zmniejszyć liczebność uczniów w klasach.
2. Wprowadzić podział na grupy w klasach powyżej 24 osób na lekcjach języka
angielskiego i informatyki.
3. Zwiększyć aktywność uczniów poprzez:
a) stosowanie metod aktywizujących (wykorzystanie odpowiednich pomocy, praca w
grupach, krótkie ćwiczenia indywidualne, metody poszukujące, włączenia uczniów w
przygotowanie lekcji, stosowanie wielu metod nauczania na jednej godzinie
lekcyjnej);
b) nagradzanie uczniów poprzez:
- pochwały słowne
- oceny w dzienniku
- samoocenę i ocenę koleżeńską;
c) angażowanie do udziału w konkursach i olimpiadach;
d) stosowanie innych technik motywujących ucznia do uczenia się.
4. Rozwijać umiejętność uczenia się poprzez:
a) przeprowadzenie cyklu szkoleniowego „Jak się uczyć?” we wszystkich klasach na
lekcjach wychowawczych;
b) pedagogizację rodziców:
- warunki do uczenia się w domu (miejsce do pracy, atmosfera domowa)
- wzrost zainteresowania rodziców, stosowanie narzędzi motywacyjnych
- strategie i techniki efektywnego uczenia się.
5. Uświadamiać celowość zdobywania wiedzy:
a) przydatność wiadomości i umiejętności w życiu
b) umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
6. Dążyć do systematycznej poprawy wyników klasyfikacji i promocji uczniów.
Kryteria sukcesu:
Do celu 1)
Wystąpienie do organu prowadzącego z projektem zmniejszenia liczebności klas.
Przeciętna liczebność klasy 22 - 24 uczniów.
Do celu 3)
1. W szkole organizowane są etapy szkolne projektowanych na szczeblu
ogólnopolskim
i regionu olimpiad i konkursów przedmiotowych i międzyprzedmiotowych.
2. Do każdej z organizowanych olimpiad i konkursów przedmiotowych (międzyprzedmiotowych),
na etapie rejonowym (w II etapie) kwalifikuje się przynajmniej jeden uczeń ze
szkoły.
3. Na każdej lekcji stosować pochwały i ocenę za zaangażowanie w zajęciach.
4. Wszyscy nauczyciele ukończyli kursy lub warsztaty doskonalenia zawodowego
z pomiaru dydaktycznego.
5. Grono pedagogiczne corocznie bierze udział w różnych formach doskonalenia
zawodowego pogłębiając swoje umiejętności w dziedzinie stosowania aktywnych i
motywacyjnych metod i technik nauczania.
6. Dzięki indywidualizacji procesu nauczania, dodatkowej pracy wyrównawczej z
uczniem słabym, co najmniej 98% uczniów osiąga sukces edukacyjny i otrzymuje
promocję do klasy następnej lub kończy naukę w gimnazjum.
Do celu 4)
Opracowanie i przeprowadzenie ankiety diagnozującej „Jak się uczę”, analizowanie
wyników, przeprowadzenie lekcji, ponowne przeprowadzenie ankiety w celu
sprawdzenia skutków.
Coroczna pedagogizacja rodziców na spotkaniach z wychowawcą, pedagogiem,
dyrektorem.
Do celu 5)
Poprzez różnorodne formy pracy domowej (opis, rysunek, wykres, schemat, praca
pisemna, plastyczna) sprawdzać przydatność zdobytych wiadomości i umiejętności w
życiu.
Stosować projekt edukacyjny jako atrakcyjną metodę i formę pracy zespołowej
uczniów, sprawdzającą w praktyce nabytą wiedzę i umiejętności.
Do celu 6)
Opracowanie i wdrożenie narzędzi mierzenia jakości procesu kształcenia,
określających przyrost wiedzy i umiejętności, np. standaryzowane testy
osiągnięć, „testy na wejściu”.
DRUGI PRIORYTET:
Poprawienie wyników egzaminów gimnazjalnych
Cele szczegółowe:
1. W procesie edukacyjnym stosować różnorodne narzędzia pomiaru dydaktycznego.
2. Dokonać ewaluacji stosowanych programów nauczania pod kątem wdrażania
ustalonych standardów egzaminacyjnych.
3. Ustawicznie motywować uczniów, szczególnie klas starszych, do większej
aktywności i systematyczności w uczeniu się.
4. Dokonywać szczegółowej analizy porównawczej wyników egzaminów gimnazjalnych.
5. Prowadzić szeroką pedagogizację rodziców celem uświadomienia wpływu egzaminów
na dalszą naukę w szkole ponadgimnazjalnej.
6. Jak najwcześniej diagnozować dysfunkcje uczniów.
7. Utrzymywać ścisła współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
8. Utrzymywać kontakty z absolwentami gimnazjum.
TRZECI PRIORYTET:
Integracja wiedzy i umiejętności ucznia
Cele szczegółowe:
1. Dokonać wnikliwej analizy i ewaluacji przyjętych w szkole programów,
podręczników i ćwiczeń pod kątem komplementarności, spójności i integracji
międzyprzedmiotowej.
2. Opracować i wdrożyć kompleksowe plany realizacji ścieżek edukacyjnych.
3. Stwarzać warunki organizacyjne do upowszechniania modułu edukacyjnego jako
atrakcyjnej i nowoczesnej formy realizacji ścieżek edukacyjnych.
4. Inspirować do nowatorstwa pedagogicznego i dzielenia się swoimi
umiejętnościami i doświadczeniami z innymi nauczycielami szkoły.
II OBSZAR: WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z RODZICAMI
PIERWSZY PRIORYTET: Zwiększenie udziału rodziców w procesie edukacyjnym
Cele szczegółowe:
1. Zwiększyć frekwencję rodziców na zebraniach klasowych:
- ustalenie rocznego harmonogramu spotkań z rodzicami,
- pisemnie powiadomienia w dzienniczkach lub w zeszytach,
- dostosowanie terminów zebrań do godzin odwozów/kursów PKS,
- kontynuowanie wizyt domowych,
- usprawnić przekaz informacji na linii szkoła – dom.
2. Zachęcać do indywidualnych kontaktów z wychowawcami, pedagogiem i
nauczycielami przedmiotów.
3. Zapraszać rodziców na lekcje i zajęcia otwarte.
Kryteria sukcesu:
• Przeciętna frekwencja rodziców na zebraniach 80%.
• Opracować i wdrożyć indeks gimnazjalisty.
• Opracować i corocznie aktualizować bazy danych o środowisku rodzinnym ucznia.
• Opracować i rozpowszechnić informację o godzinach indywidualnych konsultacji
nauczycieli z rodzicami (opiekunami).
• Wykorzystywać wszelkie dostępne kanały informacyjne – zeszyt zarządzeń, list,
zaproszenie pisemne, radiowęzeł, ogłoszenie na tablicy.
DRUGI PRIORYTET:
Wspieranie rodziców (opiekunów) w procesie wychowania uczniów
Cele szczegółowe:
1. Rozpoznawać sytuację socjalno-bytową i psychologiczną w rodzinie ucznia.
2. Prowadzić z pomocą pedagoga oraz instytucji działających na rzecz rozwoju
dzieci i młodzieży pedagogizację rodziców ze szczególnym uwzględnianiem
jednolitości systemu wychowania w domu i szkole.
3. Prowadzić różnorodne formy informacji i pedagogizacji rodziców:
a) bieżąca pedagogizacja na spotkaniach z wychowawcami,
b) opracowanie tematyki pedagogizacji w cyklu trzyletnim,
c) zapraszanie specjalistów, np.: psychologa, pedagoga, lekarza,
d) redagowanie okresowych gazetek dla rodziców,
e) wykorzystanie w informacji i pedagogizacji szkolnego radiowęzła.
TRZECI PRIORYTET:
Udzielanie pomocy absolwentom i ich rodzicom w podjęciu decyzji o wyborze
dalszej szkoły i zawodu
Cele szczegółowe:
1. Prowadzić systematyczną współpracę ze szkołami ponadgimnazjalnymi w zakresie
przedstawienia oferty edukacyjnej dla uczniów gimnazjum.
2. Opracować system informowania uczniów klas III i ich rodziców o ofertach
szkół.
3. Umożliwiać wyjazd uczniów na „dni otwarte” szkół ponadgimnazjalnych.
4. Zapewnić przyszłym absolwentom i ich rodzicom pomoc szkolnego pedagoga oraz
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu.
5. Inicjować różnorodne formy preorientacji zawodowej uczniów.
6. Wspierać absolwentów w dokonywaniu właściwych wyborów, także po ukończeniu
gimnazjum.
CZWARTY PRIORYTET:
Inspirowanie rodziców (opiekunów) do aktywnego udziału w życiu szkoły
Cele szczegółowe:
1. Włączyć rodziców w proces planowania pracy poszczególnych obszarów szkoły:
a) ankiety na temat oczekiwań rodziców,
b) zapraszanie przedstawicieli rodziców do pomocy w opracowaniu planu
wychowawczego klasy oraz planów szkoły.
2. Zwiększyć udział rodziców w przygotowaniu imprez klasowych i szkolnych:
a) powołanie zespołów roboczych składających się z uczniów, rodziców i
wychowawcy (innych nauczycieli),
b) zachęcanie rodziców spoza Rady Rodziców do czynniejszego angażowania się w
przygotowanie różnego rodzaju wydarzeń klasowych czy akcji ogólnoszkolnych, np.
Święto Patrona, Dzień Samorządności, Dzień Ziemi, konkursy interdyscyplinarne
typu TopGim czy Liga XXI wieku.
3. Wyróżniać rodziców angażujących się w życie klasy i szkoły.
Kryteria sukcesu:
1. Przedstawiciele trójek klasowych biorą udział w tworzeniu planu wychowawczego
klas.
2. Przedstawiciele Rady Rodziców biorą udział w tworzeniu planów szkoły.
3. Rodzice wypełniają ankiety typu Najważniejsze zadania szkoły, Szkoła mojego
dziecka. Zbiorcze wyniki i ich analiza publikowane są w wewnętrznym środowisku.
4. Na każdej uroczystości i imprezie ogólnoszkolnej typu apel, konkurs, zaprasza
się rodziców klasy odpowiedzialnej za przygotowanie.
5. Rodzice samodzielnie przygotowują przynajmniej jedną imprezę szkolną w ciągu
roku, np. Dzień Dziecka, „bal połowinkowy” czy pożegnanie absolwentów.
6. Rodzice (opiekunowie) odznaczający się szczególną aktywnością w życiu szkoły
są wyróżniani i nagradzani (imienne podziękowania na forum publicznym, zapis w
kronikach i księgach pamiątkowych, dyplomy, artykuły do gazety, listy pochwalne
i gratulacyjne).
III OBSZAR: ZACHOWANIE UCZNIÓW
PIERWSZY PRIORYTET:
Podniesienie kultury zachowania uczniów w szkole.
Cele szczegółowe:
1. Dbać o kulturę słowa ucznia poprzez:
- przeprowadzanie pogadanek na lekcjach wychowawczych (filmy, dramy, dyskusje),
- zwracanie uwagi na lekcjach, w czasie przerwy, na zajęciach pozalekcyjnych na
kulturalne odnoszenia się do siebie,
- pedagogizacja rodziców,
- wyciąganie konsekwencji w stosunku do uczniów wulgarnych (zeszyt uwag, środki
przewidziane w regulaminie ucznia).
2. Popularyzować zasady savoir –vivre w życiu szkolnym i pozaszkolnym.
3. Wyróżniać i nagradzać uczniów odznaczających się wysoką kulturą słowa i
dobrymi manierami.
Kryteria sukcesu:
• Wyeliminowanie wulgaryzmów w szkole.
• Ograniczenie używania wulgaryzmów i przekleństw w życiu codziennym młodego
człowieka.
DRUGI PRIORYTET:
Poszanowanie mienia społecznego i prywatnego
Cele szczegółowe:
1. Wyciągać konsekwencje wychowawcze w stosunku do uczniów niszczących mienie
szkoły.
2. Pociągać do odpowiedzialności materialnej (naprawa, odkupienie) rodziców
sprawców zniszczeń.
3. Prowadzić pedagogizację wśród uczniów i rodziców.
4. Prowadzić intensywne działania w celu wykrycia sprawców zniszczeń i
kradzieży.
5. Doskonalić organizację procesu kształcenia pod kątem zapobiegania kradzieżom
sprzętu szkolnego i mienia prywatnego.
6. Współpracować z organami policji w dochodzeniach w sprawie kradzieży i
wandalizmu.
Kryteria sukcesu:
• Wykrycie sprawców zniszczeń.
• Koszty naprawy zniszczonego mienia szkoły są w 100% pokrywane przez rodziców.
TRZECI PRIORYTET:
Walka z przemocą i agresją w szkole
Cele szczegółowe:
1.Organizować spotkania i pogadanki z udziałem zaproszonych gości, np.
komendanta posterunku policji, psychologa itp.
- przeprowadzenie ankiet w celu rozpoznania uczniów ze skłonnościami
agresywnymi,
- zajęcia wychowawcze z pedagogiem szkolnym (grupy terapeutyczne dla uczniów),
- włączać uczniów ze skłonnościami agresywnymi do prac społecznych na rzecz
klasy i szkoły.
2. Popularyzować zasady grzeczności na co dzień.
Kryteria sukcesu:
• Wyeliminowanie lub ograniczenie w możliwie największym stopniu przejawów
zachowań agresywnych uczniów w szkole i poza szkołą.
CZWARTY PRIORYTET:
Zapobieganie przejawom demoralizacji.
Cele szczegółowe:
1. Walczyć z paleniem papierosów poprzez:
- pogadanki na lekcjach wychowawczych (filmy, broszury, debaty)
- ukazywanie skutków palenia tytoniu (lekcje biologii, ścieżka: Zdrowie i
higiena) – zorganizowanie konkursów i wystawy prac plastycznych na temat
szkodliwości zdrowotnej i społecznej palenia tytoniu.
- przeprowadzenie ankiet wśród młodzieży i rodziców służących do badania postaw
wobec problemu nikotynizmu w naszym środowisku
- wystosowanie listu do rodziców z informacjami na temat szkodliwości zdrowotnej
i społecznej nikotynizmu w celu zwiększeni świadomości rodziców
- uczenie asertywności w kontaktach z palaczami tytoniu.
2. Prowadzić zdecydowane działania w celu wyeliminowania przypadków picia
alkoholu:
- podejmowanie analogicznych działań jak w punkcie 1.
3. Uświadamiać niebezpieczeństwa płynące z używania narkotyków i środków
odurzających:
- podejmowanie analogicznych działań jak w punkcie 1.
4. Wdrożyć Szkolny Program Profilaktyki do systemu wychowawczego szkoły;
corocznie dokonywać jego ewaluacji oraz, w miarę potrzeb, modyfikacji.
Kryteria sukcesu:
1. Wyeliminować palenie w szkole.
2. Ograniczyć palenie poza szkołą.
3. Wyeliminować picie alkoholu na terenie szkoły.
4. Ograniczyć zjawiska spożywania alkoholu przez gimnazjalistów poza szkołą.
5. Zapobiegać możliwości pojawienia się w środowisku uczniów w szkole lub poza
szkołą przypadków odurzania się, lekomanii czy sięgania po narkotyki.
IV OBSZAR: BAZA SZKOŁY
PIERWSZY PRIORYTET:
Czynić wszelkie możliwe starania w celu rozbudowy bądź modernizacji szkoły
Cele szczegółowe:
1. Podejmować energiczne działania w celu zwiększenia ilości pomieszczeń
klasowych i pomocniczych (druga świetlica, czytelnia, szatnia, toalety, pokój do
rozmów z rodzicami).
2. Dążyć do budowy sali gimnastycznej lub pomieszczenia zastępczego (wraz z
minimalnym choćby zapleczem) , przeznaczonego do realizacji zajęć wychowania
fizycznego.
3. Prowadzić prace adaptacyjne i modernizacyjne w celu wygospodarowania
dodatkowych pomieszczeń szkolnych.
DRUGI PRIORYTET:
Podniesienie stanu technicznego obiektu szkolnego
Cele szczegółowe:
1. Czynić starania na rzecz remontu kapitalnego posadzek na korytarzu i w
klasach.
2. Wyrównać nawierzchnię dziedzińca szkolnego.
3. Wspólnie ze Szkołą Podstawową występować z inicjatywą modernizacji stadionu.
4. Wymienić uszkodzony i zestarzały sprzęt szkolny na nowy (w pierwszym rzędzie
ławki i krzesła).
TRZECI PRIORYTET:
Unowocześnienie wyposażenia szkoły w sprzęt i pomoce naukowe
Cele szczegółowe:
1. Kontynuować starania na rzecz stworzenia drugiej pracowni komputerowej.
2. Zakupić komputer z wyposażeniem do biblioteki.
3. Sfinalizować z TPSA zainstalowanie SDI (szybkiego łącza internetowego).
4. Połączyć z centralnym serwerem szkoły pozostałe komputery (z sekretariatu i
biblioteki).
6. Wygospodarować środki na licencje programów graficznych.
7. Zakupić komputer przenośny typu laptop z dostosowanym połączeniem do
telewizorów w salach lekcyjnych.
8. Wzbogacać wyposażenie biblioteki w książki, wydawnictwa, czasopisma, filmy
edukacyjne i programy multimedialne.
9. Stworzyć w każdej klasie tzw. minimum audiowizualne, w skład którego wchodzić
powinien zestaw telewizor/video, CD magnetofon.
10. Czynić starania na rzecz stworzenie mini-studia radiowo-telewizyjnego:
- opracować minimalny kosztorys,
- gromadzić środki własne i pozyskiwać sponsorów,
- rozszerzyć zasięg radiowęzła do wszystkich klas i pomieszczeń szkolnych,
- zakupić kamerę cyfrową i cyfrowy aparat fotograficzny,
- pozyskać sprzęt do profesjonalnego montażu filmów.
11. Podjąć działanie celem pozyskania najnowocześniejszych środków
audiowizualnych
typu projektor multimedialny czy tablica interaktywna.
12. Wyposażyć klasopracownie przedmiotów przyrodniczych w nowoczesne pomoce
dydaktyczne.
13. Systematycznie modernizować i wzbogacać wyposażenie w sprzęt i pomoce w
pozostałych klasach i przedmiotach.
TRZECI PRIORYTET:
Zwiększenie stanu bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole
Cele szczegółowe:
1. Prowadzić kampanię na rzecz obniżania poziom hałasu w czasie przerw.
2. Systematycznie doskonalić system dyżurów nauczycieli.
3. Usprawnić organizację dyżurów uczniów na korytarzach i w innych
pomieszczeniach szkoły (szatniach, toaletach).
4. Pedagogizacja uczniów i ich rodziców.
5. Dokonywać bieżących i okresowych przeglądów warunków do nauki i pracy w
szkole.
6. Eliminować wszelkie realne i prawdopodobne źródła zagrożeń.
7. Prowadzić ścisłą współpracę z dyrekcją, gronem pedagogicznym i pracownikami
Szkoły Podstawowej w Warlubiu celem podejmowania wspólnych decyzji i rozwiązań w
zakresie zapewniania właściwego poziomu bhp w szkole.
Kontynuować działania na rzecz podnoszenia stanu higieny osobistej uczniów.
CZWARTY PRIORYTET:
Zabezpieczenie szkoły przed kradzieżami i włamaniami
Cele szczegółowe:
1. Zainstalować system alarmowy w klasach, sekretariacie i pokoju
nauczycielskim, a także wyprowadzić sygnał alarmowy na zewnątrz szkoły.
2. Wspólnie z dyrekcja SP w Warlubiu prowadzić okresowe przeglądy zabezpieczenia
otoczenia szkoły (ogrodzenie, lampy, bramy).
3. Instruować nauczycieli i pracowników obsługi o obowiązkach wynikających z
modernizacji systemu zabezpieczeń.
4. Kontynuować ubezpieczenie sprzętu w pracowni internetowej.
5. Wprowadzać dodatkowe zabezpieczenia sprzętu w klasach i innych
pomieszczeniach.
6. Prowadzić współpracę z organami policji w zakresie nadzoru szkoły.
7. Oznakować na bieżąco pozyskany sprzęt i pomoce dydaktyczne.
IX MONITOROWANIE I EWALUACJA
Monitoring jest w procesie tworzenia strategii ciągłym udzielaniem odpowiedzi na
zadawane pytania:
• Czy osiągnięto zakładany cel?
• Czy zadanie wciąż jest aktualne?
• Jakie korzyści przyniosła realizacja zadania?
Do narzędzi i technik umożliwiających i ułatwiających efektywne monitorowanie
należy zaliczyć:
• ankiety
• kwestionariusze
• arkusze samooceny
• diagnozy
• karty obserwacji
• dokumentacja wychowawcy klasy
• dokumentacja pedagogiczna nauczycieli
• hospitacje
• zajęcia otwarte
• rozmowa kierowana
• dyskusja problemowa
• analiza danych statystycznych
• opinie nauczycieli, uczniów, rodziców, środowiska lokalnego, mediów
• świadectwa doskonalenia zawodowego
• obserwacja różnego rodzaju wytworów pracy ucznia i nauczyciela: projekty
zespołowe, prace plastyczne i literackie, monografie, scenariusze zajęć, foldery
i inne publikacje, filmy promocyjne, nagrania video, strony www.
Ewaluacja to proces systematycznego zbierania, analizowania i interpretowania
danych związanych z oceną efektywności określonych przedsięwzięć – np.
edukacyjnych.
Ewaluacja systemu edukacyjnego jest procesem, który poprzez zbieranie informacji
o warunkach, przebiegu i uzyskiwanych wynikach przy jego wdrażaniu, pozwala
podjąć decyzję o jego dalszym stosowaniu i możliwościach ulepszania.
Etapy ewaluacji:
• Powołanie zespołu do spraw monitoringu (do 15 grudnia 2002 r.) w składzie:
- dyrektor gimnazjum
- przedstawiciel Rady Pedagogicznej
- przedstawiciel Rady Rodziców
- przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego
• Ustalenie harmonogramu pracy zespołu (do 15 stycznia 2003 r.):
- ewaluacja bieżąca (monitoring)
- ewaluacja roczna
- ewaluacja końcowa (po każdym etapie)
- ewaluacja odroczona (po zakończeniu wdrażania planu – w 2005 r.)
• Opracowanie narzędzi ewaluacyjnych i technik zbierania informacji.
• Przygotowanie i przedstawienie raportu po kolejnych etapach ewaluacji.
• Opracowanie wniosków.
X PROMOCJA
W zależności od adresata promocję dzielimy na:
• skierowaną do uczniów (przez 3 letni okres kształcenia w gimnazjum);
• skierowaną do rodziców – stałych klientów (promocja przez cały czas);
• skierowaną do nowych rodziców (których dzieci wkrótce znajdą się w gimnazjum);
• skierowaną do potencjalnych uczniów (aktualnie uczniów szkół podstawowych);
• skierowaną do samorządu terytorialnego i lokalnego środowiska (np. przez
organizację uroczystości i imprez środowiskowych);
• skierowana do nauczycieli z innych placówek oświatowych (dzięki organizacji
lub
udziałowi w różnego rodzaju imprezach międzyszkolnych oraz za pomocą mediów);
• skierowaną ku ogółowi społeczeństwa (media, internet).
Do efektywnych sposobów, technik i narzędzi promocyjno-reklamowych zaliczamy:
• widoczne logo szkoły
• foldery, ulotki reklamowe
• gazetka uczniowska GWARek
• monografie, informatory o działalności gimnazjum
• okolicznościowe proporczyki
• drobne gadżety reklamowe
• tablice i gabloty informacyjne
• zajęcia otwarte (lekcje, zajęcia kół)
• zapraszanie na uroczystości i imprezy szkolne
• zebrania z rodzicami
• audycje przez szkolny radiowęzeł
• spotkania zespołów metodycznych
• publikacje w prasie branżowej
• artykuły, notatki prasowe, zdjęcia w prasie regionalnej
• filmy promocyjne
• strony www, wymiana poczty elektronicznej, udział w chatach i grupach
dyskusyjnych
• tzw. dni otwarte szkoły
• organizacja imprez środowiskowych - uroczystości patriotycznych, akcji
charytatywnych (np. WOŚP), realizacja zadań ekologicznych (np. Sprzątanie
Świata).